Aanleg van masten voor de bovenleiding op het traject Zwolle-Wierden, foto: ProRail

BAM Rail wint aanbesteding werkzaamheden Kamperlijn

BAM Rail heeft de aanbesteding voor de werkzaamheden aan de Kamperlijn gewonnen. De spooraannemer gaat de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen elektrificeren en vernieuwen. De werkzaamheden starten in het voorjaar van 2017 en zijn in december van dat jaar gereed. Het gaat om een voorlopige gunning. Andere inschrijvers kunnen nog tot eind juli bezwaar maken tegen het voorgenomen besluit.

De elektrificatie van de Kamperlijn is een gezamenlijk project van de provincie Overijssel, gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail. BAM Rail start dit jaar met de voorbereidingen. De provincie bespaart met de elektrificatie exploitatiekosten. Ook gaat de luchtkwaliteit omhoog en is er minder overlast van het treinverkeer, doordat elektrische treinen stiller zijn dan dieseltreinen.

Elektrificatie

Bij de elektrificatie van het spoortraject tussen Zwolle en Kampen gaat het onder andere om de aanleg van tweehonderd bovenleidingmasten naast het spoor en ondergrondse leidingen naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding. Tegelijkertijd wordt het dertien kilometer lange spoortraject vernieuwd. De spoorballast, de dwarsliggers en spoorstaven worden hierbij vernieuwd. Daarnaast worden de niet gebruikte sporen op het oude rangeerterrein in Kampen verwijderd.

Naast de aanpak van het spoor krijgt Zwolle een tweede station: Zwolle Stadshagen. Dit station wordt gebouwd ter hoogte van de Belvédèrelaan. Onder dit station komt een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer als extra aansluiting op de wijk Stadshagen. De reistijd met de trein tussen Zwolle en Kampen is tien minuten. Omdat de snelheid op het traject omhoog gaat van 100 naar 140 kilometer per uur, blijft deze reistijd met de tussenstop op het nieuwe station Stadshagen gelijk. Bij station Kampen wordt het perron langer en breder en komt er een nieuw plein voor het station voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en Hanzestad Kampen.

Werkzaamheden

Door de werkzaamheden aan de Kamperlijn rijden er in de periode tussen 5 juni en 28 augustus 2017 bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Kampen. In december van dat jaar gaan de eerste elektrische treinen rijden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.