Spoorwerkzaamheden Utrecht Centraal

Tegenvallers bij werkzaamheden station Utrecht Centraal

Vanwege uitgelopen werkzaamheden rond Utrecht Centraal was er maandagochtend nauwelijk treinverkeer mogelijk van en naar de Domstad. Doordat sommige werkzaamheden minder vlot verliepen dan verwacht, werd het treinverkeer in de ochtendspits verstoord.

Zo bleek tijdens het testen dat bovenleidingsgroepen niet naar behoren functioneerden. Daarnaast werkten twee wissels niet optimaal. Doordat dit middenin de nacht gebeurde, was er onvoldoende tijd om de problemen voor de ochtendspits te herstellen. Daardoor konden in de ochtend diverse treinen niet van en naar Utrecht Centraal rijden.

Verstoring

Rover en Maatschappij voor Beter OV waren teleurgesteld over de verstoring van het treinverkeer rond Utrecht Centraal. Volgens de reizigersorganisaties had spoorbeheerder ProRail een te strakke planning gehanteerd, wat tot “grote overlast voor reizigers” heeft gezorgd.

Station Utrecht Lunetten is afgelopen weekend in gebruik genomen nadat daar diverse werkzaamheden plaatsvonden. Intercity’s vanuit Utrecht naar Den Bosch rijden sinds maandag bij Lunetten door de tweede dive under. Deze levert een tijdswinst op omdat treinen elkaar niet meer hoeven te kruisen. Bij Houten zijn nu alle vier de nieuwe sporen in dienst, waardoor Sprinters en Intercity’s elkaar kunnen passeren. Op station Utrecht Centraal is perron 7, met daaraan sporen 18 en 19, volledig vernieuwd en in gebruik genomen. Nu wordt er verder gewerkt aan de vernieuwing van perron 6.

Spoorvernieuwing

Als de spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal is afgerond kunnen er meer treinen van en naar Utrecht rijden. Nu zijn dat er 100 per uur, in de toekomst worden dat er 150 per uur. Treindiensten krijgen vaste corridors waardoor ze het station sneller kunnen in- en uitrijden en elkaar niet meer hoeven te kruisen. Eind 2016 zullen de werkzaamheden zijn afgerond.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.