Strukton Rail, werktrein

ERTMS-programma zoekt oplossing voor dure ombouw werktreinen

Het ERTMS-programma zoekt oplossingen voor de hoge kosten die de inbouw van ERTMS in werktreinen en historische treinen naar ERTMS met zich meebrengt. Vanwege de grote verschillen in typen materieel en het intensieve traject van ombouw en certificering, kunnen de kosten oplopen tot zo’n één miljoen euro per trein. Het programmabureau ERTMS heeft daarom de spoormarkt in de Tweede Marktconsultatie Programma ERTMS gevraagd om mee te denken over kosten reducerende maatregelen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “ERTMS-programma zoekt oplossing voor dure ombouw werktreinen”

Fred Verhaaren|26.05.16|12:23

Daar gaan wij weer met weer een volkomen vrijblijvende marktconsulatie, die eindigt in een diarree van vragen en antwoorden, waar uiteindelijk niet veel mee wordt gedaan. Spoorsector stel je eisen en kader (zeg maximaal € 300.000 per trein), schrijf een prijsvraag uit, selecteer 5 partijen uit de beste inzendingen, laat hen met een bepaalde kostenvergoeding dat verder uitwerken en kies dan 1 of 2 partijen om dat te implementeren. Dan maak je stappen en haal je het beste uit de markt.

Frank van der Weide|26.05.16|19:19

“Als het programma voorschrijft dat de inbouw volgens het STM-ATB ontwerp moet, dan betekent dat de huidige installatie vervangen zal moeten worden”.
We hebben het dus over thans werkende installaties die mogelijk niet voldoen aan eisen die nog gesteld moeten worden. Dus werkende en toegelaten installaties zouden moeten worden vervangen door nog niet bewezen werkende en nog toe te laten installaties. Het is niet te hopen dat dat werkelijkheid wordt.

Arco Sierts|02.06.16|13:59

Het is overduidelijk dat de prijs per trein DRASTISCH naar beneden moet. Ik vind 3 ton per trein (@Fred Verhaeren) nog steeds een absurd bedrag. Waarom zou ETCS-treinzijdig obsceen duurder moeten zijn dan de besturing van een automatische auto? Het is eerder andersom: ETCS levert de rijwegdata ‘hapklaar’ aan richting trein, terwijl een auto daarvoor stapels sensoren en complexe software nodig heeft! Zo beschouwd is 30.000 zelfs nog veelteveel :-O Het is een marktprobleem.

Arco Sierts|02.06.16|14:06

@Frank van der Weide: het is zeker denkbaar dat een geintegreerde ETCS + STM-ATB-unit bij ‘grootinkoop’ (fors) goedkoper is dan het toevoegen van ETCS naast de bestaande ATB.

Frank van der Weide|02.06.16|15:22

@Arco Sierts: mijn opmerking heeft betrekking op de daaraan voorafgaande zin: “Sommige hebben daarnaast ook ETCS, waar naar omgeschakeld kan worden”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ERTMS-programma zoekt oplossing voor dure ombouw werktreinen | SpoorPro.nl