Strukton Rail, werktrein

ERTMS-programma zoekt oplossing voor dure ombouw werktreinen

Het ERTMS-programma zoekt oplossingen voor de hoge kosten die de inbouw van ERTMS in werktreinen en historische treinen naar ERTMS met zich meebrengt. Vanwege de grote verschillen in typen materieel en het intensieve traject van ombouw en certificering, kunnen de kosten oplopen tot zo’n één miljoen euro per trein. Het programmabureau ERTMS heeft daarom de spoormarkt in de Tweede Marktconsultatie Programma ERTMS gevraagd om mee te denken over kosten reducerende maatregelen.

Het totaalsysteem ERTMS bestaat in de basis uit het treincontrole systeem ETCS en het communicatiesysteem voor het spoor GSM-R. Inmiddels wordt er ook al over opvolgers van GSM-R gesproken. De Tweede Marktconsultatie richt zich op de inbouw van ETCS in het spoorwegmaterieel.

Spoorwegmaterieel

Historische voertuigen en werktreinen (ook wel Yellow Fleet genoemd) bestaan uit verschillende type voertuigen in tegenstelling tot het standaard spoorwegmaterieel waarvan er vaak een grote serie van één type is. Het voordeel van een serie is dat alle treinen op dezelfde wijze en volgens dezelfde procedures kunnen worden omgebouwd. Tegelijkertijd kunnen daar kosten mee worden bespaard.

Doordat het bij de historische treinen en Yellow Fleet vaak om unicaten gaat, luistert de ombouw heel nauw. Daardoor zullen hier passende oplossingen voor bedacht moeten worden. Zo moeten kabelwegen goed omgelegd worden. Daarnaast hebben sommige historische treinen asbest aan boord waar rekening mee gehouden moet worden. Uit navraag bij ERTMS-deskundigen uit de spoorbranche blijkt dat de kosten van de ombouw van werktreinen en historische treinen op ongeveer één miljoen euro per trein uitkomen.

Financiering

Daarnaast is er het nog onduidelijk hoe de ombouw van de treinen gefinancierd gaat worden. Er zijn drie materieeltypes die op dit moment niet onder de financiering van het ERTMS-programma vallen. Dat is materieel dat al ETCS heeft, materieel dat niet eerst in Nederland is toegelaten én materieel dat binnen 15 jaar uit dienst gaat. Veel werktreinen vallen onder deze categorieën.

Het ERTMS-programma geeft in het marktconsultatiedocument aan de voorkeur te hebben voor een STM-ATB ontwerp. Maar werktreinen die op het Nederlandse spoor rijden, hebben al een ATB-installatie aan boord, omdat dit wettelijk verplicht is. Sommige hebben daarnaast ook ETCS, waar naar omgeschakeld kan worden. Als het programma voorschrijft dat de inbouw volgens het STM-ATB ontwerp moet, dan betekent dat de huidige installatie vervangen zal moeten worden.

Communicatiesysteem GSM-R

Uit het consultatiedocument blijkt dat er gekozen wordt voor het communicatiesysteem GSM-R, hoewel er eerder twijfels waren over de betrouwbaarheid van dit netwerk. Het programma stelt diverse maatregelen voor om de prestaties van GSM-R te verbeteren. Hoewel er al over diverse opvolgers van GSM-R wordt gesproken, is er nog weinig praktijkervaring met deze systemen opgedaan. Om die reden kiest het programma ervoor om het huidige communicatiesysteem aan te passen en geschikt te maken voor ERTMS.

Het ERTMS-programma heeft gekozen voor de uitrol van ETCS Level 2, maar geeft in het consultatiedocument aan ook voorbereidingen te treffen voor ETCS Level 3. Daarom overweegt het programmabureau om de On Board Unit (OBU) treinintegriteitsinformatie te laten verzenden. Zo lang de trein niet in Level 3 rijdt, wordt er niets gedaan met deze informatie. Maar ze willen wel dat het systeem deze informatie kan verzenden, zodat de overstap naar Level 3 in de toekomst makkelijker is.

Lees hier het marktconsultatiedocument van het ERTMS-programma.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “ERTMS-programma zoekt oplossing voor dure ombouw werktreinen”

Fred Verhaaren|26.05.16|12:23

Daar gaan wij weer met weer een volkomen vrijblijvende marktconsulatie, die eindigt in een diarree van vragen en antwoorden, waar uiteindelijk niet veel mee wordt gedaan. Spoorsector stel je eisen en kader (zeg maximaal € 300.000 per trein), schrijf een prijsvraag uit, selecteer 5 partijen uit de beste inzendingen, laat hen met een bepaalde kostenvergoeding dat verder uitwerken en kies dan 1 of 2 partijen om dat te implementeren. Dan maak je stappen en haal je het beste uit de markt.

Frank van der Weide|26.05.16|19:19

“Als het programma voorschrijft dat de inbouw volgens het STM-ATB ontwerp moet, dan betekent dat de huidige installatie vervangen zal moeten worden”.
We hebben het dus over thans werkende installaties die mogelijk niet voldoen aan eisen die nog gesteld moeten worden. Dus werkende en toegelaten installaties zouden moeten worden vervangen door nog niet bewezen werkende en nog toe te laten installaties. Het is niet te hopen dat dat werkelijkheid wordt.

Arco Sierts|02.06.16|13:59

Het is overduidelijk dat de prijs per trein DRASTISCH naar beneden moet. Ik vind 3 ton per trein (@Fred Verhaeren) nog steeds een absurd bedrag. Waarom zou ETCS-treinzijdig obsceen duurder moeten zijn dan de besturing van een automatische auto? Het is eerder andersom: ETCS levert de rijwegdata ‘hapklaar’ aan richting trein, terwijl een auto daarvoor stapels sensoren en complexe software nodig heeft! Zo beschouwd is 30.000 zelfs nog veelteveel :-O Het is een marktprobleem.

Arco Sierts|02.06.16|14:06

@Frank van der Weide: het is zeker denkbaar dat een geintegreerde ETCS + STM-ATB-unit bij ‘grootinkoop’ (fors) goedkoper is dan het toevoegen van ETCS naast de bestaande ATB.

Frank van der Weide|02.06.16|15:22

@Arco Sierts: mijn opmerking heeft betrekking op de daaraan voorafgaande zin: “Sommige hebben daarnaast ook ETCS, waar naar omgeschakeld kan worden”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.