trein, ns, centraal station, Eindhoven

ProRail behaalt punctualiteitseisen voor 2015

89,5 procent van de reizigerstreinen en ongeveer 80 procent van de goederentreinen reden op tijd in 2015. Het aantal storingen op het spoor door kapotte wissels en seinen is in 2015 opnieuw gedaald. Toch is 32 procent van de storingen een gevolg van technische storingen aan het spoor. Dat blijkt uit cijfers die ProRail heeft doorgerekend. De spoorbeheerder gaat meer sturen op storingen die grote gevolgen hebben voor het treinverkeer. 

ProRail voldoet met deze cijfers aan de normen die zijn gesteld voor de punctualiteit van het reizigers- en goederenvervoer. De punctualiteit wordt berekend op basis van een vertraging van drie minuten of langer. De storingen die zorgden voor hinder voor reizigers- en goederenvervoerders worden onderverdeeld in de categorieën techniek, proces, weer en derden.

Reizigershinder

Storingen door spoorprocessen maakten 9 procent uit van de vastgestelde problemen met reizigershinder. Het aandeel van de technische storingen neemt volgens ProRail al jaren af. In 2011 waren nog 40 procent van de storingen gevolg van technische spoorproblemen.

Het aandeel van de storingen die direct gevolg zijn van invloeden van derden, zoals stroomstoringen bij de energieleverancier, spoorlopers en aanrijdingen met personen, wegverkeer en wilde dieren, neemt al jaren toe. Het aandeel is in 2015 voor het eerst boven de 50 procent gekomen. Hoewel dit in absolute cijfers een klein onderdeel is, hadden de suïcides een zeer negatieve impact op het treinverkeer. In 2015 waren er 223 suïcides en in 2014 waren dat er 192.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.