Kettinghor, Strukton Rail

Strukton Rail gaat spoor vernieuwen in Noord-Zweden

Strukton Rail heeft van de Zweedse spoorbeheerder Trafikverket de opdracht gekregen voor een groot spoorvernieuwingsproject in Noord-Zweden. De spooraannemer gaat de 40 kilometer lange spoorlijn tussen Boden en Bastusträsk in Upper Norrland vernieuwen, met een optie voor nog eens 8 kilometer.

De te vernieuwen spoorlijn is een economisch belangrijke verbinding in Upper Norrland, waar voornamelijk goederentreinen rijden. De lijn maakt onderdeel uit van een belangrijke transportroute voor de mijn- en bosbouw in Noord-Zweden. Het spoor had de afgelopen jaren te kampen met spoorstaafbreuken en andere verstoringen, waardoor de capaciteitsgrenzen en baanvaksnelheden moesten worden verlaagd. Dit had negatieve gevolgen voor de industrie en treindienst.

Aanvankelijke plannen voor vernieuwing van het spoor tussen Constance en Bastuträsk waren in 2015 door het Zweedse parlement om budgetredenen uitgesteld. Dit besluit is echter in heroverweging genomen, waarop een nieuw plan is gemaakt voor de spoorvernieuwing.

Spoorvernieuwing

Het project wordt in drie fasen uitgevoerd. De eerste fase start in april van dit jaar en betreft het spoor tussen Koler en Älsbyn. Daarna volgen de trajecten Storblåliden-Koler en Bastuträsk-Träskholm. Het gehele project moet in oktober van 2017 gereed zijn. Voor het project zet Strukton Rail zijn Europese machinepark in, dat spoorstaven, dwarsliggers en ballast geautomatiseerd vernieuwt.

Strukton Rail is gevestigd in Nederland, Zweden, Denemarken, Italië, België en Frankrijk. Rail Strukton Rail AB, de Zweedse tak van Strukton Rail is het grootste private spoorbouw- en -onderhoudsbedrijf in Scandinavië en telt ongeveer 870 medewerkers.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Strukton Rail gaat spoor vernieuwen in Noord-Zweden”

Loek van der Heide|17.03.16|18:30

Een uitstekende prestatie van Strukton Rail AB Sweden dit te mogen uitvoeren.

Er ligt ook een uitdaging voor de verbetering van ca. 50 km spoor tussen Leeuwarden en het Duitse Leer incluis Zo Spoedig Mogelijk, de reparatie van de Friesenbrücke. Zo kunnen vanaf Leeuwarden weer rechtstreeks goederentreinen gaan rijden. de AGRI-sector en het afval vervoer in/vanuit Fryslân is hiervoor een heel grote potentiele klant

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.