trein, ns, centraal station, Eindhoven

Eindhoven wil hsl naar Düsseldorf

De burgemeesters van Eindhoven en Düsseldorf willen dat er een hogesnelheidslijn komt tussen die twee steden. De lijn zou moeten lopen van Den Haag, via Rotterdam en Eindhoven, naar Düsseldorf. De burgemeesters hebben dinsdag de Nederlandse en Duitse regering opgeroepen om een snelle rechtstreekse intercityverbinding van hsl-kwaliteit te realiseren.

Volgens de burgemeesters kan een snelle treinverbinding in 2020 in gebruik genomen worden. Deze rechtstreekse intercityverbinding tussen Düsseldorf, Eindhoven en Rotterdam zou een impuls kunnen geven aan de handelsbetrekkingen tussen de steden en de arbeidsmarkt.

Spoorverbinding

Burgemeesters Thomas Geisel van Dusseldorf en Rob van Gijzel van Eindhoven noemen de huidige verbinding van ‘zeer matige kwaliteit’. Reizigers die nu vanuit Eindhoven naar de Duitse stad reizen, kunnen via Venlo één keer per uur van Eindhoven naar Düsseldorf reizen. Tijdens die route moeten reizigers overstappen en die trein stopt op veel tussengelegen stations.

Een snelle en goede treinverbinding is volgens de burgemeesters nodig om de concurrentiekracht met andere gebieden te versterken. Grensoverschrijdende relaties tussen steden maken het mogelijk om als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren en Nederland en Duitsland zijn economisch nauw met elkaar verbonden, vinden de burgemeesters.

ICE Deutsche Bahn

Op dit moment rijdt enkel een ICE van Deutsche Bahn vanaf Amsterdam naar Düsseldorf. Die trein stopt onderweg op de stations Utrecht Centraal, Arnhem en Rotterdam. De burgemeesters van Eindhoven en Düsseldorf kwamen op woensdag in de Duitse stad bij elkaar om het plan voor een rechtstreekse verbinding te bespreken.

Er wordt al langer gesproken over een rechtstreekse intercity van Eindhoven naar Düsseldorf, maar ook de mogelijkheid van een verbinding tussen in stad in het oosten van Nederland, zoals Arnhem, en Düsseldorf wordt nog onderzocht. Vorig jaar bleek uit onderzoek dat door de komst van een intercity tussen Eindhoven en Düsseldorf, de treinrit tussen de twee steden op zijn minst nog 90 minuten zou duren. Hier werd wel de kanttekening gemaakt dat een dergelijke intercityverbinding alleen mogelijk zou zijn als het spoor tussen Kaldenkirchen en Dülken verdubbeld wordt. De kosten daarvoor werden toen op 40 miljoen euro geschat.

Export

De totale Nederlandse export naar Duitsland bedroeg in 2013 105 miljard euro, andersom is dat 63 miljard euro. Zo’n 40 procent van de Nederlandse omzet gaat naar Nordrhein-Westfalen, op zijn beurt komt zo’n 30 procent van de totale Duitse export uit die deelstaat. Een groot deel van de Nederlandse export komt uit het Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. Het gaat dan om hightech, tuinbouw en havengerelateerde goederen.

Volgens burgemeester Rob van Gijzel is de verbinding Eindhoven Düsseldorf meer dan een verbinding tussen twee steden. “Vanuit Nederlands perspectief wordt de technologische hotspot Eindhoven verbonden met het Duitse HSL/ICE netwerk.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

7 reacties op “Eindhoven wil hsl naar Düsseldorf”

Jan-Willem Tinselboer|15.01.16|12:14

Ter illustratie had u toch ook een foto van eloc 1500 met rijtuigen plan K, plan N en de stalen D kunnen plaatsen

Jan-Willem Tinselboer|15.01.16|14:49

Gedurende twintig jaren is het (in) Noord-Brabant niet gelukt de IC-verbinding Antwerpen – Breda te realiseren.
Dat kan “gewoon” met de Desiro ML, enkele kilometers ERTMS / ETCS beveiliging en stadsrandstation Breda-Heusdenhout (verhindert het verstopt raken van Breda Centraal) waar de treinen wachten tussen aankomst uit en vertrek naar Antwerpen.
Zo’n verbinding schijnt niet te mogen voorzien in het beheersbaar houden van de congestie op de A58 en de Antwerpse Ring.

Maurits Boogaard|21.01.16|12:22

De ICE van Amsterdam naar Düsseldorf rijdt al jaren via Utrecht en Arnhem en komt NIET langs Schiphol en Rotterdam. De schrijver is kennelijk in de war met de Thalys, maar deze gaat na Rotterdam richting België. Wel kan men in Brussel overstappen op de Thalystak die via Luik naar Keulen rijdt, vandaar is Düsseldof niet ver, maar het is wel mijl op zeven.

Marieke van Gompel|21.01.16|13:23

Bedankt voor je reactie Maurits. We hebben het aangepast in het stuk.

Hans Schoenmakers|21.01.16|13:57

De gewenste HSL passeert via spwovergang Vierpaardjes in Venlo de grens. De Maaslijn kruist de Brabantroute. Al tijden wil men hier een ondertunneling te realiseren. StaS Dijksma moet door een motie met de regio tot een acceptabele oplossing komen. ProRail lapt aspecten aan zijn laars en adviseert StaS negatief. HSL én de omgeleide Betuweroute op de lijn vóór 2020!? Initiatieven van stakeholders moeten door een integrale bril bekeken worden liefst zonder ProRail.

Werkgroep treinoverlast Venlo

John rdam|27.01.16|00:13

Sinds wanneer stopt de ICE van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar Düsseldorf in Rotterdam? Niet goed opgelet bij geografie?
Overigens is de IC Den Haag – Eindhoven – Venlo – Köln 20 jaar geleden opgeheven wegens gebrek aan belangstelling. Het lijkt me sterk dat er nu ineens een grote markt ontstaan is voor een IC van Eindhoven naar Düsseldorf.

hjlphoorweg|31.03.18|14:12

Ns heeft dit jaar nieuwe treinen in gebruik genomen van Arnhem naar Dusseldorf AirPort
Ns zou dezezelfde nieuwe treinen ook gebruikt kunnen worden op de lijn Eindhoven – Venlo – Dusseldorf Airport

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.