Spooronderhoud, werkzaamheden,

Rechter stelt ProRail in het gelijk over aanbesteding spooronderhoud

De rechter heeft ProRail vrijdag in het gelijk gesteld in een rechtszaak die was aangespannen door Strukton Rail, BAM Rail en VolkerRail. De spooraannemers eisten in een kort geding uitstel van aanbesteding van het spooronderhoud in drie gebieden waar zij werkzaam zijn. De spoorbedrijven vonden dat ProRail eerst een beter beeld dient te krijgen van de staat van het spoor, voordat het onderhoud kan worden aanbesteed. De aanbesteding was stilgelegd vanwege het kort geding.

De rechter oordeelde dat ProRail de openbare aanbesteding van het spooronderhoud op de juiste wijze aanpakt en dat partijen over voldoende spoordata beschikken om een goed bod te kunnen doen. ProRail gaat het aanbestedingsproces hervatten.

Prestatie Gericht Onderhoud

De drie gebieden worden aanbesteed volgens het PGO (Prestatie Gericht Onderhoud). De aannemers stelden voor de rechtszaak dat het niet mogelijk is om met een goed bod te komen, omdat het onduidelijk is welke risico’s er zijn in een bepaald gebied doordat de informatie over onderdelen in het spoor onvolledig is.

Voordat spooraannemers zich inschrijven op een aanbesteding mogen zij ter plaatse gaan in een bepaald gebied om het spoor te bekijken. Daarnaast krijgen zij data van spooronderdelen in dit gebied van ProRail. Volgens de aannemers geeft deze informatie echter geen goed beeld van de conditie van spooronderdelen en lopen zij hierdoor financiële risico’s.

SpoorData

ProRail is op dit moment bezig met het programma SpoorData, waarin de data over de staat van onderdelen in het spoor worden geïnventariseerd en toegankelijk gemaakt voor alle spoorse partijen. Voorheen was deze data in handen van de spooraannemers. ProRail wil dat alle spoorbedrijven hun bedrijfsactiviteiten uiteindelijk baseren op dezelfde informatie. Omdat de spoorbeheerder op dit moment in een transitiefase zit, waarbij alle data in kaart gebracht worden, is nog niet alle informatie in SpoorData geactualiseerd.

De spoorsector is op dit moment in een overgangsfase van de output proces contracten (OPC) naar prestatiegericht onderhoud-contracten (PGO). Op dit moment wordt er in 11 van de 20 toekomstige onderhoudsgebieden volgens de PGO-methode gewerkt. Op dit moment komen de nieuwe onderhoudsgebieden stuk voor stuk op de markt via een openbare aanbesteding. Het is de bedoeling dat in 2018 alle nieuwe contracten voor spooronderhoud openbaar worden aanbesteed.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.