Een goederentrein met gevaarlijke stoffen op station Tilburg Centraal

Miljoenennota: Brabantroute krijgt beveiligingssysteem ATB Vv

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu trekt 19,4 miljoen euro uit om de beveiligingssystemen op de Brabantroute en de A2-corridor uit te breiden naar ATB Vv (Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie). Dat blijkt uit de Miljoenennota 2016. Omdat de komende jaren meer treinen over deze trajecten gaan rijden, is besloten om hier de spoorveiligheid te verhogen.

Dat er extra geld wordt uitgetrokken voor de uitbreiding van het beveiligingssysteem is opvallend, omdat staatssecretaris Mansveld in augustus nog aan de Tweede Kamer meldde dat er geen extra veiligheidsmaatregelen zouden worden getroffen op de Brabantroute.

Brabantroute

De Brabantroute is het spoortraject tussen Kijfhoek en de Duitse grens. Het goederenvervoer op dit traject zal de komende jaren toenemen door de aanleg van het derde spoor langs de Betuweroute van Zevenaar/Emmerich tot Oberhausen. Vanwege de werkzaamheden, zullen meer goederentreinen gebruik gaan maken van de Brabantroute en de grensovergang bij Venlo. Daarnaast maakt de route onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Dit is een project dat ervoor zorgt dat er in de toekomst meer treinen over de belangrijkste spoorlijnen in Nederland gaan rijden.

In Tilburg, dat onderdeel uitmaakt van de Brabantroute, botste in maart van dit jaar een stoptrein achterop een stilstaande goederentrein. Dat gebeurde doordat de machinist van de stoptrein een rood sein passeerde. Het beveiligingssysteem ATB greep daarbij niet in. Bij de botsing ontstond een lek in de ketelwagen van de goederentrein en raakten acht inzittenden van de stoptrein gewond.

ATB Vv

ATB (ATB EG) grijpt niet in als er met snelheden lager dan 40 kilometer per uur wordt gereden. Vermoedelijk reed de stoptrein ten tijde van het ongeluk met een snelheid lager dan 40 kilometer per uur. De vernieuwde versie van het systeem, ATB Vv, zet ook bij snelheden lager dan 40 kilometer per uur treinen stil als zij een rood sein te snel naderen. Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV riep vlak na het ongeluk dan ook op om alle seinen op de Brabantroute met ATB Vv uit te rusten.

Ook de A2-corridor tussen Alkmaar en Maastricht wordt voorzien van het ATB Vv-systeem. In het kader van PHS zullen er vanaf 2017 al meer treinen over dit spoortraject gaan rijden.

Tegenvallers

Wat maandag bekend werd is dat er een forse tegenvaller is voor de verbouwing van de stationshal van Utrecht Centraal. Het projectbudget is opgehoogd met 53,2 miljoen euro doordat het project met twee jaar is vertraagd. Daardoor nemen de kosten voor het toezicht, administratie, projectbegeleiding en de aannemer toe.

Zoals verwacht wordt er ook melding gemaakt van de kostenoverschrijding van 29,5 miljoen voor het project DoorStroomStation Utrecht. Deze extra kosten zijn een gevolg van de aanscherping van de veiligheidseisen op het spoor na de treinbotsing bij Amsterdam Singelgracht, de aanpassingen van de Beleidsregel Trillingshinder Spoor en de vernietiging van het tracébesluit Sporen in Utrecht.

Investeringen spoor

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu trekt in 2016 in totaal 2,4 miljard euro uit voor het spoor. 1,3 miljard gaat daarbij naar beheer, onderhoud en vervanging en iets minder dan één miljard euro gaat naar de aanleg van spoorwegen. Bekijk hier de begroting van het Infrastructuurfonds voor 2016.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Miljoenennota: Brabantroute krijgt beveiligingssysteem ATB Vv”

Arco Sierts|17.09.15|12:49

Dit is weer een perfect voorbeeld van geldverspillende schijnveiligheid en het niet voldoen aan het (in de Kadernota vastgelegde) ALARP-principe. Want ATB-Vv werkt aardig bij lage snelheden en op snelremmende personentreinen. Bij snelheden boven de 40 en bij zware / traag remmende goederentreinen is het effect gering tot nulkommanul.
Het Ministerie en Spoorsector hebben ook niks gedaan aan de toezegging van de Staats aan TK omtrent ERTMS-componenten. Idem toezegging kwestie Kwiteerfunctie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.