Staatssecretaris Wilma Mansveld, ministerie van Infrastructuur en Milieu

Mansveld: Eringa deed afstand van uitspraken

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur blijft erbij dat ProRail-topman Pier Eringa afstand heeft gedaan van zijn beweringen dat het ministerie opdracht heeft gegeven om informatie over tegenvallers bij spoorprojecten achter te houden. Dat bleek donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. Eerder die dag verklaarde de bewindsvrouw dit ook al in een Kamerbrief.

Eringa zei woensdag in een interview met het FD dat het ministerie ProRail de opdracht geeft om tegenvallers bij grote spoorprojecten achter te houden. De topman meldde niet meer te willen ‘meebuigen als het ministerie wil dat slecht nieuws wordt uitgesteld’.

Debat

De bewindsvrouw bleef tijdens het debat herhalen dat ‘de uitspraak niet aan de orde is’ omdat Eringa hier inmiddels ‘afstand van heeft gedaan’. Dat deed ze ook nog toen Eringa tijdens de schorsing van het debat tegenover journalisten verklaarde helemaal geen afstand te hebben gedaan van zijn uitspraken.

De Tweede Kamer nam geen genoegen met de ontkenningen van de staatssecretaris. PVV-Kamerlid Barry Madlener stelde dat de aanwezigen van het debat ‘getuige zijn van de grootste communicatiestoring ooit’. CDA-Kamerlid Martijn van Helvert sprak van ‘een bizar verlopen debat’ waarbij ‘geen antwoord is gegeven op de vraag wie wat heeft gezegd’.

Kostenoverschrijding

Mansveld meldde deze week naar aanleiding van Kamervragen dat ProRail het ministerie de laatste tijd meerdere malen heeft overvallen met kostenoverschrijdingen bij grote spoorprojecten. Dat gebeurde bij DSSU, Zwolle Spoort, het station van Den Haag en OV SAAL.

Kort daarna meldde Eringa echter dat er nog andere grote spoorprojecten zijn waarbij kostenoverschrijding dreigt. Mansveld bleek niet van al deze problemen op de hoogte te zijn. Na opheldering te hebben gevraagd aan ProRail, kon ze aan de Tweede Kamer melden dat  er ook problemen zijn ontstaan bij stationsprojecten Rotterdam CS, Den Haag CS, Utrecht CS, Arnhem CS, Breda CS, Amsterdam CS en Spoorzone Delft Volgens Mansveld dient alleen bij Utrecht CS en Breda CS het budget te worden aangepast.

Grote spoorprojecten

Mansveld ligt bij de Tweede Kamer regelmatig onder vuur omdat zij informatie laat of onvolledig zou delen. Tijdens het debat beloofde ze ‘om dichter bovenop’ ProRail te gaan zitten. Ze wil dat de spoorbeheerder haar beter informeert over de planning en kosten van grote spoorprojecten. Op verzoek van de VVD deelt ze binnen een maand een overzicht van de stand van zaken van de grote projecten. Ook gaat de de Tweede Kamer vaker periodiek informeren over met name de grote projecten, waarbij kostenstijging dreigt.

Binnenkort wordt het debat voortgezet. Het tweede deel van het debat is verplaatst omdat de Kamerleden meer duidelijkheid willen over de relatie tussen Mansveld en Eringa.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.