Pier Eringa, directeur, ProRail

ProRail-topman: nieuwe kostenoverschrijdingen bij spoorprojecten

Er zijn meer lopende spoorprojecten naast het DoorStroomStation Utrecht (DSSU) waarbij er kostenoverschrijding aankomt. Dat zegt directeur Pier Eringa van ProRail in een interview met het FD. Volgens hem is de risicobeheersing van de spoorbeheerder zwak, waardoor er te veel optimisme is in de planning van grote projecten.

Deze zomer werd bekend dat een miljoenenstrop en vertraging dreigt voor het spoorproject DSSU. ProRail meldde eerder al aan het ministerie dat er een kostenoverschrijding van ruim 100 miljoen aan zat te komen. Na een ‘intensief proces’ met het ministerie en NS is deze stijging teruggebracht tot 29,5 miljoen euro. Echte zekerheid over de uiteindelijke kosten van het spoorproject is er volgens staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu echter pas na de oplevering van het project.

Kostenoverschrijdingen

Mansveld meldde deze week naar aanleiding van Kamervragen dat ProRail het ministerie de laatste tijd meerdere keren overviel met kostenoverschrijdingen. Dat gebeurde bij de grote spoorprojecten DSSU, Zwolle Spoort, het station van Den Haag en OV SAAL. Ze heeft adviesbureau Twynstra Gudde ingeschakeld om de problemen in kaart te brengen.

Volgens Eringa is ProRail te afhankelijk geworden van de vier grote spooraannemers. Dat komt doordat alle deskundigheid en technische kennis bij deze bedrijven zit en niet bij ProRail. “Er werken hier vierduizend mensen, maar we hebben maar twee deskundigen in huis op het gebied van bovenleidingen. Het kan niet waar zijn dat we zo dun bemand zijn in de vakspecialismen.” Hij wil op korte termijn 150 vacatures openen om te zorgen dat er ProRail meer expertise in huis haalt.

Communicatie

Ook ontbreekt er volgens Eringa een goede werkrelatie met het ministerie en spoorvervoerder NS. Volgens de directeur komt dat door de gesloten bedrijfscultuur bij ProRail en de gebrekkige interne communicatie.

Door de taakstelling die ProRail van het ministerie kreeg is de afdeling communicatie flink ingekrompen. Eringa wil de afdeling interne communicatie nieuw leven inblazen om medewerkers beter op de hoogte te brengen van zaken die spelen binnen de organisatie. De topman geeft aan een ‘cultuur van transparantie’ te willen creëren.

Topstructuur

Mansveld heeft al aangekondigd dat de topstructuur van ProRail gaat veranderen. Dat startte eerder dit jaar al door nieuwe benoemingen in de Raad van Commissarissen. Eringa wil het het aantal managementlagen in de organisatie flink terugbrengen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail-topman: nieuwe kostenoverschrijdingen bij spoorprojecten”

Eric Trel|10.09.15|13:40

Mansveld was overvallen door kostenoverschrijdingen. Eringa meldt dat er meer overschrijdingen aankomen. Wat een brevet van onvermogen. Kostenoverschrijdingen zijn structureel. Zoals de Cie. Duijvestein (2004) aangaf: betrokkenen hebben er belang bij de zaken rooskleurig voor te stellen, kritische geesten te weren en geen verantwoordelijkheid te nemen voor de kosten. Vertaal risico’s in geld en je krijgt betere kostenramingen. Maar de wil ontbreekt om het structureel aan te pakken.
Eric Trel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.