Intercity Direct, hogesnelheidslijn,

Beneluxparlement: Benelux als binnenlands spoornet behandelen

Het Beneluxparlement wil dat er een Benelux Railagenda komt waarin de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse spoorwegen de hele Benelux als binnenland behandelen. In een aanbeveling die unaniem is aangenomen, pleit het Parlement er onder andere voor een snel en betrouwbaar alternatief uit te werken voor de Fyra.

Het Beneluxparlement wil dat er een goede verbinding tussen Brussel en Luxemburg en voor intercitytreinen tussen Maastricht en Luik. Nationale vervoerders NS, NMBS en CFL dienen  werk te maken van grensoverschrijdende verbindingen. Bij grensoverschrijdend vervoer horen binnenlandse spoortarieven, vindt het Parlement.

Railagenda

In de Benelux Railagenda dienen concrete voorstellen te komen ter verbetering van de oostelijke en westelijke treinverbindingen tussen Nederland en België en de verbinding Brussel-Luxemburg. Verder moet er een passend alternatief komen voor de Fyra. De huidige Intercity Direct-diensten voldoen hier niet aan door de lange reistijd en hoge mate van onbetrouwbaarheid.

De lijn Weert-Hamont-Antwerpen is beperkt tot het goederenvervoer, deels niet geëlektrificeerd en sluit onvoldoende aan op Eindhoven. Tot slot vindt het Parlement dat de bestaande lijn Brussel-Luxemburg worden opgewaardeerd zodat er een substantiële vermindering van de reistijd komt.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Beneluxparlement: Benelux als binnenlands spoornet behandelen”

Peter Couwenberg|18.06.15|23:22

Al vele jaren een gemiste kans. Een reizigersverbinding tussen Antwerpen en Weert.
Een streven van WOVK – Werkgroep Openbaar Vervoer Kempen met leden uit België en Nederland. Gesteund door vele duizenden potentiële treinreizigers uit België en onze aangrenzende landen. Ook een eenheid in (gunstige) Benelux tarieven zal ten goede komen aan de verkeersveiligheid van het langzaam totaal vastlopend verkeer in Nederland en België.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.