Bedrijfsspooraansluiting, bron: Dura Vermeer

Discussie eigenaarschap bedrijfssporen laait weer op

De discussie over het eigenaarschap van de spooraansluitingen bij bedrijven komt de kwaliteit van de aansluitingen niet ten goede. De beschikbaarheid en de veiligheid van het spoor zijn niet gegarandeerd. Dat stelden Dura Vermeer en Movares onlangs tijdens een bijeenkomst voor Zeeuwse bedrijven met een spooraansluiting. Een aantal specialisten presenteerde daar hun visie over actuele ontwikkelingen.

De bijeenkomst was mede georganiseerd naar aanleiding van maatschappelijke veranderingen die van invloed zijn op de bedrijfsvoering van eigenaren van bedrijfssporen. NS Spooraansluitingen wil alle aansluitingen tussen de bedrijfssporen en het openbare spoorwegnet afstoten. NS Spooraansluitingen benaderde ondernemingen vorig jaar om de aansluitingen over te nemen. Dit heeft tot veel onrust bij de bedrijven geleid, omdat dit mogelijk hoge kosten en risico’s met zich meebrengt.

Wetgeving

Naast het afstoten van de bedrijfsspooraansluitingen door NS is er nieuwe wetgeving van kracht, zoals de Wet Bijzondere Spoorwegen en SZW-wetgeving. De aanscherping van de handhaving en het sanctiebeleid in de SZW-wetgeving voor met name de bedrijven die onder het Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO) vallen, geeft autoriteiten de mogelijkheid om voor achterstallig onderhoud, milieuovertredingen en dergelijke de bedrijven (mede)aansprakelijk te stellen.

BRZO is de Nederlandse invulling van een Europese richtlijn op het gebied van arbeidsveiligheid, externe veiligheid en rampbestrijding samen. Het doel van het BRZO is het voorkomen en beheersen van zware ongevallen met gevaarlijke stoffen.

Oplossingen

Het thema bedrijfsaansluitingen en achterlandverbindingen werd tijdens de bijeenkomst uitgebreid gepresenteerd. Na de presentatie van fa. De Hoop en Dura Vermeer gaf Movares uitleg welke vraagstukken en oplossingen er mogelijk zijn om achterlandverbindingen in Zeeland beter te ontsluiten. Een belangrijke speler hierin, Zeeland Seaports, was hierbij aanwezig. De bedrijfsjuriste van Dura Vermeer bracht een levendige discussie op gang met haar presentatie over of je wel of niet de aangeboden spooraansluiting moet kopen, en zo ja hoe.

Dura Vermeer en Ingenieursbureau Movares geven de bedrijven met een spooraansluiting via het asset management model van MoDuRail de mogelijkheid om de zorg voor de bestaande en toekomstige spooractiva uit te besteden aan een specialist, die aan de steeds veranderende maatschappelijke context het hoofd kan bieden. Dat kan volgens de partijen voor een total costs of ownership die aanzienlijk lager is dan de te verwachten faal- en storingskosten bij onderhoud in eigen beheer. MoDuRail is een samenwerkingsverband van Movares en Dura Vermeer Railinfra dat zich richt op particuliere bedrijfsspooraansluitingen.

Agenda

Impuls Zeeland, de ontwikkelingsmaatschappij van Zeeland, gaf aan dat de inhoud van deze bijeenkomst zo actueel en relevant was dat ze het direct op de agenda wil zetten.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Discussie eigenaarschap bedrijfssporen laait weer op”

Frederick Gerards|23.04.15|10:24

Vraag eens aan ILT hoe het zit met de machinisten op privégrond (bedrijfsterreinen)?
Volgende maand (1/5/2015) moet daar een nieuwe regeling voor zijn, maar de eerste letter staat nog niet op papier. Wat er op die terreinen gebeurt is door toedoen van onze overheid illegaal geworden, maar het wordt oogluikend toegestaan. Hele vreemde zaak.
Het is een chaos in regelgeving-land op heel veel spoorse gebieden.

Rinus Hardeman|23.04.15|14:21

De cijfers over incidenten spreken tegen dat de veiligheid en beschikbaarheid op bedrijfssporen niet gegarandeerd zijn. Het stukje tekst lijkt op niet onderbouwde bangmakerij om klanten te winnen zoals ook bij eerdere bijeenkomsten. Dit over de rug van anderen. Inhoudelijk heb ik geen kennis van het assetmanagement model van modurail maar er zijn zeker nog 3 spooraannemers (met meer spoorervaring) die een volledig assetmanagement-systeem in bedrijf hebben voor onder andere de sporen van ProRail.

Michiel Zelvelder|23.04.15|16:15

In de vele discussies over dit onderwerp mis ik vooral de vraag wat een bedrijf met een spooraansluiting wil? Veel bedrijven zien spoor als kostenpost ipv een kans. Vaak blijkt capaciteit verbeteringen mogelijk met een slimmere lay-out en soms ook met minder sporen.
Uit onderzoek van diverse bedrijfssporen in het botlekgebied komt naar voren dat onderhoud beter kan, maar dat dit geen invloed heeft op de spoorse veiligheid. Wel kan minder onderhoud lijden tot stilstand in de productie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.