Technisch Centrum, NedTrain, Utrecht

NedTrain-directeur: onderhoud steeds dichter op vervoersproces

Onderhoud wordt steeds dichter op de vervoersprocessen van het treinverkeer uitgevoerd. Monitoring maakt het mogelijk om al voordat een trein de werkplaats binnen komt, te weten wat er dient te worden gerepareerd. Daarnaast zorgt de opening van nieuwe technische centra door NedTrain bij spoorknooppunten ervoor dat treinen snel weer in de dienstregeling kunnen terugkeren. Dat zegt Leo Van Dongen, directeur Fleet Services bij NedTrain. 



Van Dongen: “De spoorsector maakt steeds meer gebruik van diagnosesystemen. Daarmee kun je vaststellen wat er defect is, maar ook wat er mogelijk in de toekomst kapot zal gaan. Met realtime monitoring kunnen we storingen aan zien komen en daardoor kunnen we proactiever onderhoud plegen. We kunnen het storingsgedrag van het materieel volgen. Als de frequentie van storingen toeneemt, dan kan dat ook een vorm van slijtage betekenen.”

Monitoring

“Monitoring maakt het mogelijk om al voordat de trein een werkplaats binnen komt, te weten wat er aan het voertuig mankeert. In het verleden moesten we eerst de toestand van een trein opnemen, voordat we daadwerkelijk met de herstelwerkzaamheden konden beginnen. Door monitoring kan de doorlooptijd van de werkzaamheden in de werkplaats met 15 procent worden teruggebracht.”

Een andere ontwikkeling bij onderhoud van railvoertuigen is herstellen op afstand, vertelt Van Dongen. “Als een trein een storing heeft, dan kan onze helpdesk op afstand bepalen wat het probleem is. Sommige problemen kunnen ter plaatse worden verholpen door een machinist of conducteur. Onze helpdesk-medewerker leest de storing uit en geeft hen aanwijzingen over hoe zij de trein weer aan de praat kunnen krijgen. Te denken valt daarbij aan het afsluiten van een deur, een schakelaar resetten of de stroomafnemer omzetten. Voorheen konden deze problemen pas ter plekke worden geconstateerd.”

Verstoringen

Om verstoringen sneller te kunnen verhelpen, is NedTrain gestart met het openen van diverse technische centra op belangrijke spoorknooppunten in Nederland. De technische centra zijn werkplaatsen met één putspoor. Het eerste centrum opende in september vorig jaar bij station Utrecht Centraal. 
Hierna volgen nog technische centra in Den Haag, Nijmegen en Zwolle.

Met het oog op de onderhoudbaarheid van de treinen, toetst NedTrain verder de ontwerpen van treinfabrikanten vooraf om te kijken of ze goed in de processen van de werkplaats passen. “Zo stelden we bij de Sprinter Lighttrain vast dat het ontwerp van de draaistellen zo gemaakt was dat de fractiemotor alléén aan de bovenzijde gewisseld kon worden. Dat betekende voor onze monteurs dat zij het draaistel helemaal los zouden moeten halen. Dat betekent acht uur meer sleuteltijd! Dat betekent ook dat deze trein acht uur niet beschikbaar is. We hebben dit ontwerp laten aanpassen.”

Ontwerp

NedTrain zit steeds dichter op het ontwerpproces van de leverancier. “Bij CAF zitten een aantal technische mensen uit onze organisatie om te toetsen of het ontwerp in onze processen past. Uiteindelijk is de leverancier verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde technologie, maar pakken wij onze rol op weg naar de toepasbaarheid in onze processen.”

NS heeft 118 nieuwe Sprinters bij de Spaanse treinenbouwer CAF besteld. Deze Sprinter Nieuwe Generatie (SNG), zoals de trein gaat heten, gaat naar verwachting in 2018 rijden op het Nederlandse spoor.

Marieke van Gompel

Leo van Dongen geeft op woensdag 25 maart een presentatie over ‘Smart maintenance’ tijdens de vierde editie van de Antwerp Rail School. Internationale sprekers staan tijdens dit vijfdaagse evenement stil bij onderwerpen als lightrail in stedelijke gebieden, hogensnelheidslijnen, duurzaamheid en innovatie, intelligent rail, liberalisatie van het spoor en ketenmanagement. Antwerp Rail School vindt van 23 tot en met 27 maart aan de Universiteit Antwerpen plaats en is een samenwerking tussen Lloyd’s Register Rail en TransportNet. Klik hier om je aan te melden.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.