
Genomineerden voor Innovation Award Rail-Tech bekend
De organisatie van Rail-Tech 2015 heeft de tien genomineerde spoorbedrijven voor de Innovation Award bekendgemaakt. De Innovation Award wordt uitgereikt aan bedrijven met innovatieve ideeën of oplossingen voor vraagstukken in de railsector. De genomineerden presenteren hun innovatie op woensdag 18 maart in de Jaarbeurs in Utrecht. Later die dag wordt de winnaar bekendgemaakt.
Een deskundige jury, onder voorzitterschap van professor Rolf Dollevoet van de TU Delft beoordeelt de inzendingen. Breng hier uw stem uit.
Genomineerden
Alom – ABC bevestiging-systeem
Het systeem bestaat uit twee delen. Het vernieuwde deel waarvan kunststof schroefhuls en de kunststof verankeringsplaat in beton gestort zit. Voorheen zat de ankerbout nog in het beton zat en kon niet verwijderd worden. Het tweede deel is het bovenstek deel vanaf de kunststof onderlegplaat tot het beschermkapje.
Amberg Technologies – New Track Sprinter
De New Track Sprinter van Amberg Technologies heeft een hogere productiviteit en hogere nauwkeurigheid dan huidige systemen met het uitvoeren van metingen op het spoor. Het systeem heeft een nauwkeurig tot 1 millimeter. De New Track Sprinter vervangt de tachymeter als meetinstrument voor het spoor. Er is geen tachymeter op statief op een tweede wagon meer nodig. Daardoor zijn er minder werknemers op het spoor nodig wat de veiligheid verhoogt. Het systeem heeft een hogere operationele flexibiliteit en rendement.
Bombardier Transportation – Bestuurder assistentie-systeem voor trams
Het bestuurders assistentie-systeem helpt de trambestuurder met het evalueren en correct reageren op mogelijk gevaarlijke situaties tijdens de rit. Een zeer nauwkeurig monitoringsysteem met camera-technologie filtert deze situaties eruit. Het monitoring-systeem zit aan de voorkant van het voertuig zodat deze de bestuurder tijdig kan waarschuwen voor obstakels.
Dual Inventive – Dual Inventive App
De Dual Inventive App is de eerste app die projectgebonden, geautoriseerd voor de projectgebruikers, het veiligheidsdossier digitaal beschikbaar stelt. Met de Dual Inventive app heeft de Leider Werkplekbeveiliging (LWB) zijn gehele veiligheidsdossier direct bij de hand op telefoon of tablet, zoals bijvoorbeeld een digitale WECO (werkcontract) of sleutellijst. Met de Dual Inventive App kan daarnaast informatie gedeeld worden met andere projectgebruikers en wordt bijgehouden wie aan- of afgemeld is op een werk door het gebruik van je Digitaal veiligheidspaspoort (DVP).
Baanwerkers kunnen in MTinfo hun persoonlijk profiel koppelen aan hun Digitaal Veiligheidspaspoort. Dit is een oplossing voor het onveilig in- en uittekenen bij werkzaamheden in het spoor. Het komt in de praktijk nog wel eens voor dat een collega een ander uitschrijft bij werkzaamheden. Als deze baanwerker het spoor niet op tijd heeft verlaten, kan dit tot onveilige situaties leiden.
Elektro-Thermit GmbH & Co – Meetsysteem voor rechtheid van de rails
Elektro-Thermit GmbH & Co heeft een oplossing om de rechtheid van de rail te meten. Dit kan zowel bij spoorvernieuwing als spooronderhoud worden toegepast. Het systeem verschaft precieze, elektronische metingen en is makkelijk in het gebruik vanwege de bediening via een app.
GeoNext – 3D-video meetsysteem
GeoNext heeft een 3D-video meetsysteem ontwikkeld waarmee nauwkeurige metingen kunnen worden uitgevoerd met een hoge frequentie. Dit is toegepast bij zeven stalen bruggen aan de oostkant van het Centraal Station van Amsterdam.
Voor de vernieuwing van het spoor op deze bruggen is het zeer belangrijk dat de exacte afstand bekend is tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de liggers van de brug. Dat betekent dat er in totaal 35.000 metingen moeten worden uitgevoerd. Omdat traditionele methoden hiervoor niet geschikt zijn, vanwege risico’s op vertragingen en fouten, ontwikkelde GeoNext het 3D-video meetsysteem.
Movares – Virtuele treinsimulator
Movares ontwikkelt een virtuele treinsimulator die machinisten traint in een virtuele omgeving. De virtuele omgeving is aangepast aan de huidige situatie op het spoor, waardoor de machinisten een goed beeld krijgen van de werkelijkheid. is up to date, waardoor het een goed beeld geeft van de werkelijke situatie op het spoor. De machinisten kunnen bekend worden met technische innovaties in de trein zoals snelheidsadvies, ERTMS en het ORBIT waarschuwingssysteem. Bekijk hier het video-interview met Jan Beumer, manager visual bij Movares, over de treinsimulator.
NS Reizigers en Rail Road Systems – watersproei-systeem tegen aanhechting herfstbladeren
NS Reizigers en Rail Road Systems hebben een systeem bedacht waarmee het het aanhechten van herfstblad op het spoor kan worden tegengegaan. Ondanks diverse maatregelen zorgt gladheid door bladval ieder jaar voor overlast en vertragingen op het spoor. Het systeem zorgt dat er een laagje water op de rail komt, waardoor de aanhechting van het blad wordt tegengegaan. Daarmee worden verstoringen van het treinverkeer voorkomen.
Rail Road Systems – Tupofoam
Tupofoam is een koudschuim dat wordt vermengd met Tupoleum. Tupoleum is een geurstof waarmee wilde dieren kunnen worden geweerd van het spoor. Het spoor wordt instabiel doordat dieren zoals vossen, konijnen en dassen gangen en holen graven in de spoordijken. Om de dieren te verjagen wordt gebruik gemaakt van Tupofoam, een koudschuim wat in de gangen wordt gespoten. Hierdoor worden de dieren verjaagd en wordt de spoordijk gestabiliseerd. Tupoleum is een niet-toxisch maar effectief product dat rijk is aan natuurlijke grondstoffen. Tupoleum en Tupofoam zijn diervriendelijke oplossingen.
Ritco – Software applicatie voor route kennis
Ritco heeft een software-applicatie ontwikkeld waarmee, op basis van verrijkte gps-informatie, aantoonbaar de wegbekendheid van een machinist kan worden onderbouwd. De applicatie registreert niet alleen de wegbekendheid, maar biedt tevens planning en management informatie functionaliteit.
Lees ook:
Heatpoint wint Innovation Award met isolatie voor wisselverwarming
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?