GeoNext

Genomineerden voor Innovation Award Rail-Tech bekend

De organisatie van Rail-Tech 2015 heeft de tien genomineerde spoorbedrijven voor de Innovation Award bekendgemaakt. De Innovation Award wordt uitgereikt aan bedrijven met innovatieve ideeën of oplossingen voor vraagstukken in de railsector. De genomineerden presenteren hun innovatie op woensdag 18 maart in de Jaarbeurs in Utrecht. Later die dag wordt de winnaar bekendgemaakt.

Een deskundige jury, onder voorzitterschap van professor Rolf Dollevoet van de TU Delft beoordeelt de inzendingen. Breng hier uw stem uit.

Genomineerden

Alom – ABC bevestiging-systeem

Alom en HTM hebben een oplossing bedacht die de beschadiging van spoorsystemen bij vervanging vermindert. Doordat het systeem uit twee delen is opgebouwd, kunnen de onderdelen van het bovenste deel van de spoorbevestiging vervangen worden zonder de rest van de constructie te beschadigen. De vervanging van de onderdelen kan sneller gebeuren. Daarnaast heeft het onderste deel een langere levensduur. Bij revisie van het spoor zal het deel dat in de onderbaan van beton verankerd zit niet meer beschadigen.

Het systeem bestaat uit twee delen. Het vernieuwde deel waarvan kunststof schroefhuls en de kunststof verankeringsplaat in beton gestort zit. Voorheen zat de ankerbout nog in het beton zat en kon niet verwijderd  worden. Het tweede deel is het bovenstek deel vanaf de kunststof onderlegplaat tot het beschermkapje.

Alom, bevestiging-systeem

Amberg Technologies – New Track Sprinter

De New Track Sprinter van Amberg Technologies heeft een hogere productiviteit en hogere nauwkeurigheid dan huidige systemen met het uitvoeren van metingen op het spoor. Het systeem heeft een nauwkeurig tot 1 millimeter. De New Track Sprinter vervangt de tachymeter als meetinstrument voor het spoor. Er is geen tachymeter op statief op een tweede wagon meer nodig. Daardoor zijn er minder werknemers op het spoor nodig wat de veiligheid verhoogt. Het systeem heeft een hogere operationele flexibiliteit en rendement.

Amberg Technologies, New Track Sprinter

Bombardier Transportation – Bestuurder assistentie-systeem voor trams

Het bestuurders assistentie-systeem helpt de trambestuurder met het evalueren en correct reageren op mogelijk gevaarlijke situaties tijdens de rit. Een zeer nauwkeurig monitoringsysteem met camera-technologie filtert deze situaties eruit. Het monitoring-systeem zit aan de voorkant van het voertuig zodat deze de bestuurder tijdig kan waarschuwen voor obstakels.

Bombardier, bestuurder assistentie-systeem, tram

Dual Inventive – Dual Inventive App

De Dual Inventive App is de eerste app die projectgebonden, geautoriseerd voor de projectgebruikers, het veiligheidsdossier digitaal beschikbaar stelt. Met de Dual Inventive app heeft de Leider Werkplekbeveiliging (LWB) zijn gehele veiligheidsdossier direct bij de hand op telefoon of tablet, zoals bijvoorbeeld een digitale WECO (werkcontract) of sleutellijst. Met de Dual Inventive App kan daarnaast informatie gedeeld worden met andere projectgebruikers en wordt bijgehouden wie aan- of afgemeld is op een werk door het gebruik van je Digitaal veiligheidspaspoort (DVP).

Baanwerkers kunnen in MTinfo hun persoonlijk profiel koppelen aan hun Digitaal Veiligheidspaspoort. Dit is een oplossing voor het onveilig in- en uittekenen bij werkzaamheden in het spoor. Het komt in de praktijk nog wel eens voor dat een collega een ander uitschrijft bij werkzaamheden. Als deze baanwerker het spoor niet op tijd heeft verlaten, kan dit tot onveilige situaties leiden.

Dual Inventive, App

Elektro-Thermit GmbH & CoMeetsysteem voor rechtheid van de rails

Elektro-Thermit GmbH & Co heeft een oplossing om de rechtheid van de rail te meten. Dit kan zowel bij spoorvernieuwing als spooronderhoud worden toegepast. Het systeem verschaft precieze, elektronische metingen en is makkelijk in het gebruik vanwege de bediening via een app.

Elektro-Thermit GmbH & Co, Railstraight precision measuring device

GeoNext – 3D-video meetsysteem

GeoNext heeft een 3D-video meetsysteem ontwikkeld waarmee nauwkeurige metingen kunnen worden uitgevoerd met een hoge frequentie. Dit is toegepast bij zeven stalen bruggen aan de oostkant van het Centraal Station van Amsterdam.

Voor de vernieuwing van het spoor op deze bruggen is het zeer belangrijk dat de exacte afstand bekend is tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de liggers van de brug. Dat betekent dat er in totaal 35.000 metingen moeten worden uitgevoerd. Omdat traditionele methoden hiervoor niet geschikt zijn, vanwege risico’s op vertragingen en fouten, ontwikkelde GeoNext het 3D-video meetsysteem.

GeoNext

Movares – Virtuele treinsimulator

Movares ontwikkelt een virtuele treinsimulator die machinisten traint in een virtuele omgeving. De virtuele omgeving is aangepast aan de huidige situatie op het spoor, waardoor de machinisten een goed beeld krijgen van de werkelijkheid.  is up to date, waardoor het een goed beeld geeft van de werkelijke situatie op het spoor. De machinisten kunnen bekend worden met technische innovaties in de trein zoals snelheidsadvies, ERTMS en het ORBIT waarschuwingssysteem. Bekijk hier het video-interview met Jan Beumer, manager visual bij Movares, over de treinsimulator.

Movares, treinsimulator

NS Reizigers en Rail Road Systemswatersproei-systeem tegen aanhechting herfstbladeren

NS Reizigers en Rail Road Systems hebben een systeem bedacht waarmee het het aanhechten van herfstblad op het spoor kan worden tegengegaan. Ondanks diverse maatregelen zorgt gladheid door bladval ieder jaar voor overlast en vertragingen op het spoor. Het systeem zorgt dat er een laagje water op de rail komt, waardoor de aanhechting van het blad wordt tegengegaan. Daarmee worden verstoringen van het treinverkeer voorkomen.

Watersproei-installatie, NS Reizigers, Rail Road Systems

Rail Road Systems – Tupofoam

Tupofoam is een koudschuim dat wordt vermengd met Tupoleum. Tupoleum is een geurstof waarmee wilde dieren kunnen worden geweerd van het spoor. Het spoor wordt instabiel doordat dieren zoals vossen, konijnen en dassen gangen en holen graven in de spoordijken. Om de dieren te verjagen wordt gebruik gemaakt van Tupofoam, een koudschuim wat in de gangen wordt gespoten. Hierdoor worden de dieren verjaagd en wordt de spoordijk gestabiliseerd. Tupoleum is een niet-toxisch maar effectief product dat rijk is aan natuurlijke grondstoffen. Tupoleum en Tupofoam zijn diervriendelijke oplossingen.

Tupofoam, Rail Road Systems

Ritco – Software applicatie voor route kennis

Ritco heeft een software-applicatie ontwikkeld waarmee, op basis van verrijkte gps-informatie,  aantoonbaar de wegbekendheid van een machinist kan worden onderbouwd. De applicatie registreert niet alleen de wegbekendheid, maar biedt tevens planning en management informatie functionaliteit. 

Ritco,

Lees ook:

Heatpoint wint Innovation Award met isolatie voor wisselverwarming

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.