Conducteur NS

Spoorpersoneel geen vertrouwen in kwaliteit spoor en treinen

Een groot deel van de machinisten en conducteurs van NS heeft geen vertrouwen in de kwaliteit van het spoor en het treinmaterieel. 57 procent van het personeel heeft geen vertrouwen in het materieel of de techniek. Dat blijkt uit een onderzoek van vakbond VVMC onder 873 leden.

De vakbondleden hebben hun zorgen geuit over de kwaliteit van het onderhoud van de infrastructuur. Van de ondervraagden die zorgen hebben over het materieel of de techniek, stelt 47 procent geen vertrouwen te hebben in de rails en 46 procent twijfels te hebben over de staat van de wissels.

Vakbondbestuurder Wim Eilert geeft in een toelichting aan dat de kwaliteit van onder meer de baanvakken Rotterdam-Hoek van Holland, Alphen aan de Rijn-Woerden, Alphen aan de Rijn-Leiden en Dordrecht-Breda te wensen overlaat. “Door de slechte kwaliteit van deze baanvakken schudden de treinen op deze trajecten heen en weer. De conducteurs ondervinden hier veel ongemak van. Sommigen van hen klagen hierdoor over pijn aan hun heupen en rug. Ook voor de reizigers is dit niet comfortabel.”

Communicatie

Ook spreekt het spoorwegpersoneel over slechte communicatie naar medewerkers bij incidenten. Als voorbeeld noemt Eilert de ontsporing van een reizigerstrein begin vorig jaar in Hilversum die werd veroorzaakt door een kapot wissel. “Het rijdend personeel is heel lang in het ongewisse gebleven over de oorzaak van de ontsporing. Zij vroegen zichzelf af of het nog wel veilig was om op dit traject te rijden. Door hier niet over te communiceren, creëert NS hiermee een onveiligheidsgevoel.”

38 procent van de ondervraagden die de kwaliteit van het spoor in twijfel trekken, geeft aan geen vertrouwen te hebben in het materieel. Zo geven de vakbondleden aan dat er al geruime tijd problemen zijn met het sluiten van de deuren van de SNG-sprinters van NS. Eilert: “NS kan geen concrete oplossing vinden voor het probleem. Nu moet er soms een kunstgreep worden uitgevoerd om de deuren te sluiten. Hier moet een concrete oplossing voor komen.”

Railpocket

Maar liefst 66 procent van de ondervraagden die negatief oordeelden, geeft aan geen vertrouwen te hebben in de railpocket, de zakcomputer van het spoorpersoneel. Eilert: “Een grote ergernis is van het spoorwegpersoneel is dat reizigers met een smartphone soms over meer informatie beschikken dan NS-medewerkers. Als de reiziger op 1, 2 en 3 staan, dan moet je zorgen dat de spullen van het personeel werken.” De vakbondbestuurder ontvangt daarnaast klachten over de werking van de portofoon van veiligheid en service-medewerkers.

Spoorvervoerder NS en spoorbeheerder ProRail zeggen in een gezamenlijke reactie dat ze naar aanleiding van de enquête met het treinpersoneel in gesprek willen gaan. “De trein is al jaren de veiligste manier van reizen binnen Nederland. Bij ProRail en NS staat veiligheid van reizigers en medewerkers voorop. Onze medewerkers zijn er op getraind om kritisch en alert te kijken naar wat veiliger kan en moet, dat blijkt ook uit het onderzoek. De signalen van medewerkers nemen we altijd serieus, en gebruiken we om reizen per trein steeds veiliger te maken”, aldus de spoorbedrijven.

Veiliger spoorsysteem

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu reageert kritisch op het rapport. “Voor 2015 moet NS onder meer werk maken van meer betrouwbaarheid in de treindienst en dus zorgen voor minder verstoringen en uitval van treinen. Ook ProRail moet zorgen voor een nog veiliger en betrouwbaarder spoorsysteem. We zullen steeds een goede afweging moeten maken tussen veiligheid, betrouwbaarheid en capaciteit. Elk incident op het spoor is er immers één teveel. Daarnaast moet ProRail de impact van verstoringen aan de infrastructuur voor de reiziger en verlader beperken en wil ik dat de communicatie over verstoringen verder verbetert.”

De bewindsvrouw ziet in het onderzoek van VVMC ook positieve aanknopingspunten. “Zo ziet een grote hoeveelheid spoormedewerkers technische innovaties zoals het Europese beveiligingssysteem ERTMS als verbetering voor de spoorveiligheid (36,41 procent). Tot en met 2028 hebben we 2,5 miljard euro uitgetrokken voor de inbouw en het onderhoud van dit beveiligingssysteem. De bestaande treinbeveiliging wordt daarmee vervangen en verbeterd.”

Marieke van Gompel

Lees meer:

Treinontsporing Hilversum door achterstallig onderhoud

Een weergave van enkele resultaten uit de VVMC-enquête:

Onderzoek VVMC

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Spoorpersoneel geen vertrouwen in kwaliteit spoor en treinen”

Thijmen van Iterson|08.01.15|13:26

Het huis uitwonen doe je in enkel jaren, zo ook de spoorweg.
De kwaliteitsmaatstaven van 30 jaar geleden nu loslaten op de spoorweg, zal een flink deel buitendienst gesteld moeten worden.
Kennis en ervaring zijn uit het spoor weggevloeid, innovaties worden in deze conservatieve wereld zeer moeilijk doorgevoerd, men is zeer behoudend terwijl de frequentie, asbelasting en 24 uurs gebruiksdienst zijn toegenomen.

Ans van Duuren|08.01.15|15:43

En dat raast maar met gevaarlijke stoffen door de dorpen en steden.

Meinte Wildschut|08.01.15|20:19

Opmerkelijk. Dus meer dan de helft heeft geen vertrouwen in de techniek waarin en waarover ze zich dagelijks bewegen. Hoe is “vertrouwen hebben in” geïnterpreteerd? Hoe zit het met automobilisten? Fietsers?

De weergave van de resultaten is bijzonder. 181 respondenten bijvoorbeeld hebben geen vertrouwen in het materieel. De 293 andere nee-stemmers blijkbaar wel. Samen met de 360 die wel vertrouwen hebben in “de” techniek betekent dit dat 22% geen vertrouwen heeft in het materieel en 78% wel.

Maurits Van Witsen|10.01.15|21:09

Met suggestieve vragen kun je het personeel lekker ontevreden maken. Inderdaad laat onderhoud van materieel en infrastructuur soms te wensen over, maar het (Nederlands) spoor behoort tot het veiligste ter wereld, vele malen veiliger dan per auto of fiets. Veiligheid is bij het spoor helaas een religie, elk ongeluk moet vermeden worden, koste wat het kost. Maar elke dag doden en vele gewonden op de autoweg, vaak omgekantelde vrachtauto’s, dat is kennelijk normaal.
Maurits van Witsen

Jacob van der Laan|14.01.15|14:57

Hoe de vragen ook gesteld zijn doet er niet toe, er is nu onder het personeel en de reizigers een gevoel ontstaan “is het veilig om met het spoor te reizen”
Dit moet door de verantwoordelijke bedrijven (NS en PRO RAIL)zo snel mogelijk worden uitgezocht en zij moeten met een degelijk onderbouwd rapport naar buiten komen. Dit is hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.
De overheid moet hier op toezien

Reiziger:
Jacob van der Laan
Veiligheidskundige.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.