Storm, NS, verstoring

80 procent minder verstoringen met tongrolsysteem voor wissels

Een speciaal tongrol-systeem voor wissels heeft ervoor gezorgd dat het aantal infraverstoringen op diverse trajecten in Zuid-Nederland met tachtig procent is teruggebracht. Dat blijkt uit een pilot van spoorbeheerder ProRail die het nieuwe systeem op zestig wissels uittestte. 40 procent van het totaal aantal infraverstoringen wordt veroorzaakt door techniek en 40 procent door derden, zoals bijvoorbeeld spoorlopers. Een groot deel van de technische storingen wordt veroorzaakt door mankementen aan wissels.

Een groot deel van de wisselstoringen ontstaan doordat een wissel te zwaar omloopt mede veroorzaakt door de manier van geleiden van de tong, oftwel het ‘over een heuvel tillen van een tong’ tijdens het omlopen. Dit effect wordt versterkt bij slijtage door berijding van de wissel. Met name Engelse wissels zijn gevoelig voor verstoringen, omdat deze vier wisseltongen heeft. Een normaal wissel heeft twee wisseltongen.

Trein Aantastende Onregelmatigheden, ProRail
Bron: ProRail

Tongrol-systeem

Met een nieuw tongrol-systeem, afkomstig van de Oostenrijkse producent Austroroll, wordt de tong door een aantal rollen begeleid. Daarbij is de weerstand 25 procent lager dan bij de oude wisselconstructies. Deze weerstand blijft laag tussen de onderhoudsbeurten door en het systeem is zeer robuust uitgevoerd waardoor er weinig onderhoud nodig is.

Roel van Dijk van ProRail was betrokken bij de pilot in Zuid-Nederland waarbij het systeem werd getest. Van Dijk is Maintenance Engineer in de regio Zuid. “Doordat het nieuwe tongrol-systeem onder de tong wordt gelegd rolt de tong er overheen. Daardoor hoeft de wissel minder hard te trekken.”

Verstoringen treinverkeer

“De Engelse wissel heeft vier tongen aan beide zijden en de motoren hebben daardoor eigenlijk meer vermogen nodig dan die van een normaal wissel. Ook is daardoor de kans op slijtage groter. Toch zijn de motoren van beide soorten wissels hetzelfde. Daarbij komt nog eens dat in de loop der jaren de tongen zwaarder zijn geworden en er zwaardere stangen bij zijn gekomen. Doordat de motor harder moet werken, zijn er met name bij de Engelse wissels veel problemen ontstaan. De Austroroll zorgt voor 25 procent lastenverlichting”, aldus Van Dijk.

ProRail voerde een onderzoek uit waarbij de verstoringen voor en na de ombouw van de wissels met de Austroroll werden gemeten. De verstoringen zijn gemeten tussen januari 2011 en juli 2014, een periode van ruim 3,5 jaar. RVO staat voor Rapport Van Onregelmatigheid, waarbij het gaat om alle meldingen van verstoringen. In het blauw staan de Trein Aantastende Onregelmatigheden (TAO’s) aangegeven. Dat zijn de infraverstoringen waar het treinverkeer last van heeft.

Ombouw wissels, Austroroll, tongrol-systeem

Bron: ProRail

Engineering

Leverancier ETS Spoor heeft in opdracht van ProRail een speciaal bevestiging-systeem met een onderlegplaat voor het nieuwe tongrol-systeem ontwikkeld. Daarmee is het geschikt gemaakt om te plaatsen op de normale en op de Engelse wissels. Met name voor het Engels wissel was een specifieke aanpassing nodig, omdat de wisseltongen daar zeer dicht bij elkaar liggen. Om de bevestiging daar mogelijk te maken is er voor een oplossing gekozen waarbij de borging nu buiten in plaats van aan de binnenkant van het spoor plaatsvindt.

Directeur Rogier Schulmeister van ETS Spoor: “We hadden al een certificering voor het Austroroll tongrol-systeem voor de normale wissels. Voor de Engelse wissel hebben we het bevestiging-systeem speciaal geëngineerd. Bij beide wissels wordt de tongheuvel vervangen door het nieuwe Austroroll tongrol-systeem.”

Uitrol

Van Dijk: “We gaan de komende tijd meer wissels in het zuiden van het land met het systeem uitrusten. Mogelijk wordt dit daarna uitgebreid naar andere regio’s. Eigenlijk willen we dat deze configuratie bij alle nieuwe wissels wordt toegepast.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

ETS Spoor breidt samenwerking met Vossloh uit

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “80 procent minder verstoringen met tongrolsysteem voor wissels”

Ruud Beijer|04.12.14|16:25

Vroeger had je mensen die langs de baan liepen met een bokkepoot en een emmer smeervet.Die zetten de wissels in het vet.Gevolg?Veel minder storingen aan wissels .Gelukkig lopen er veel milieugekkies in ons land dus dit mag niet meer..

Marieke van Gompel|08.12.14|09:25

Reactie van Willem Schuddeboom:

Dit systeem van Austroroll bestaat al sinds 1992. Wel veel overheidsgeld voor prestige projecten, Betuweroute en HSL, en daardoor onvoldoende geld voor onderhoud van en investeringen voor het spoor voor de gewone reiziger.

Marieke van Gompel|08.12.14|09:25

Deel 2 reactie Willem Schuddeboom:

De splitsing van NS in Prorail en NS heeft geleid tot minder onderhoud aan het spoor en tot veel meer uitbesteding van werk door Prorail, een garantie voor problemen. De milieugekkies hebben dit probleem niet veroorzaakt, wel de aanhangers van het liberale marktdenken.

John Sanders|19.12.14|11:00

@Marieke van Gompel: heeft u ook hard en objectieve cijfers waaruit blijkt dat de kwaliteit van het spoor achteruit is gegaan sinds de splitsing (ook in relatie met het aantal spoorbewegingen en kilometers versus de financiële middelen/budgetten die toen en nu ter beschikking staan voor spooronderhoud) ? Zo maar wat roepen vanuit de onderbuik kan iedereen en helaas gebeurt dat ook veel te vaak (vroeger was alles beter etc.). Kortom waar zijn de feiten en cijfers ?

Marieke van Gompel|19.12.14|11:21

Beste John,

Ik heb deze reactie namens Willem Schuddeboom geplaatst omdat hij geen account heeft bij Facebook of LinkedIn.

John Sanders|22.12.14|08:42

@Marieke van Gompel: excuus, mijn reactie was dan ook bedoeld voor de heer van Schuddeboom, had ik expliciet moeten noemen :-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.