Jan Beumer, manager Visuals, Movares

Machinisten testen zichtbaarheid van seinen met simulator

VIDEO – Machinisten nemen op dit moment deel aan een test met een seinsimulator voor onder andere het project Doorstroom Station Utrecht (DSSU). Hiermee wordt onderzocht of de machinisten seinen in de nieuwe situatie op een goede manier interpreteren. Als dat niet zo is, dan worden er nog correcties doorgevoerd in bijvoorbeeld de seinplaatsing. Dit komt ten goede aan de veiligheid en er worden kosten mee bespaard. Dat zegt Jan Beumer, manager Visuals bij Movares.

De seinsimulator is gebaseerd op de Oculus Rift, een techniek om beelden in 3D te beleven. Movares is specialist op het gebied van simulaties en liet bezoekers van de SpoorParade in Amersfoort kennismaken met deze techniek. Zo konden bezoekers onder meer door station Amersfoort wandelen in een 3D-wereld.

3D-beleving

Beumer: “De Oculus Rift is een techniek om beelden in 3D te beleven. Het is een zeer innovatieve manier van presenteren. We hebben tot dusver al 3D-modellen gemaakt waarmee je interactief door een 3D-wereld kunt lopen, maar dat is toch plat omdat je een plat scherm hebt. Met de bril heb je de echte 3D-beleving omdat je zelf onderdeel uitmaakt van die wereld.”

Movares wil in de toekomst de Oculus Rift meer gaan inzetten om op te leiden. “We zijn nu bezig met een machinisten-simulator te ontwikkelen op basis van deze Oculus Rift. De techniek van het sturen met de handen komt in een cabine geweldig tot zijn recht. Met deze bril stap je in de virtuele cabine. Je steekt je handen vooruit naar het tableau waar alle knoppen zitten en je kunt de knoppen gaan bedienen, je kunt de hendels bewegen. Daarna gaat de trein rijden over het spoor waar de machinist wegbekendheid op wil doen of hij of zij leer werken met nieuw treinmaterieel”, aldus Beumer.

Stationsomgeving

Movares ontwikkelde voor station Delft een simulatiemodel van de nieuwe stationsomgeving met de nieuwe tunnel. Dat deed het ingenieursbureau om machinisten bekend te maken met de nieuwe stationsomgeving. “Station Delft wordt volgend jaar opgeleverd. Machinisten moeten dan met de trein kunnen rijden over het nieuwe traject. Ze kunnen van tevoren niet oefenen, maar dat kan virtueel wel. Op deze manier kunnen we hen instrueren hoe dat er straks uit gaat zien. Ze leren waar de borden en seinen staan.”

Marieke van Gompel

Lees meer over de SpoorParade:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.