Jan van der Heide, account manager Pilz

Grotere rol voor PLC-systemen in Nederlandse spoor

VIDEO – PLC-systemen gaan in de toekomst in alle facetten van het spoor een rol spelen, zowel in de signalering, wisselsturing, interlocking, bij overwegen en wisselverwarming. Dat verwacht account manager Jan van der Heide van Pilz Nederland. Pilz Nederland presenteerde de PLC-techniek enkele weken geleden op InnoTrans in Berlijn.

Technologiebedrijf Pilz is op dit moment met diverse spoorbedrijven in gesprek over de toepassing van PLC-systemen en voert op dit moment ook tests uit. “De testen zijn nog prematuur, maar het geeft wel aan dat er steeds meer interesse is voor de PLC-techniek in de Nederlandse spoormarkt”, aldus Van der Heide.

Bekijk hier het video-interview met Jan van der Heide op InnoTrans:

PLC

PLC staat voor Programmable Logic Controller. Deze systemen worden in de industrie veel gebruikt voor veiligheidsfuncties gebruikt zoals bij boorplatformen, in kerncentrales, de voedingsmiddelen- en in de auto-industrie. PLC’s zijn open systemen die het mogelijk maken voor meerdere bedrijven om het systeem te ontwerpen en te bouwen. Ook kunnen zij het systeem wijzigen en onderhouden. Dat betekent dat bedrijven het gebruik en onderhoud van zo’n systeem in eigen hand kunnen houden.

Doordat het product niet speciaal ontwikkeld hoeft te worden, zijn volgens Van der Heide de kosten veel lager dan bestaande spoorsystemen. “Dit wordt ook wel Commercial Off The Shelf genoemd, een product dat rechtstreeks van de schappen komt.”

Kennis

“Doordat de PLC-technieken overal in de industrie worden toegepast hebben heel veel system integrators al kennis van deze technieken. Dat betekent ook dat de prijs een stuk lager is dan van andere systemen. Want als je een system integrator nodig hebt om aanpassingen te maken, dan is dat bij een PLC-systeem veel eenvoudiger te realiseren dan bij bestaande spoorsystemen”, aldus Van der Heide.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Grotere rol voor PLC-systemen in Nederlandse spoor”

Arco Sierts|16.10.14|11:00

Het verschil tussen een PLC en ‘klassieke’ (electronische) spoorbeveiligingslogica is doodsimpel: klassieke (electronische) spoorbeveiligingslogica is technisch bewezen failsafe. Een PLC is dat niet.

Door het vervallen van de klassieke failsafe-eis (nu: SIL4) is het regeltechnisch mogelijk geworden om PLC’s in te zetten. Wat er dan kan gebeuren weten ze in China inmiddels ook. Zie .

Arco Sierts|16.10.14|11:01

haateeteepee : / / nl(punt)wikipedia(punt)org / wiki / Treinongeval_bij_Wenzhou (spaties svp verwijderen)

@Arco Sierts, PLC techniek is wel zeker bewezen failsafe, de industrie (Staal, Proces, Kermis, Havens, etc) is hier al langer achter en gebruikt het veelvuldig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.