Lex van der Poel, directeur, Dual Inventive, InnoTrans, Berlijn

Lichtgevend spoor verhoogt veiligheid bij werkzaamheden

VIDEO – Lichtgevende baanvakken moeten er in de toekomst voor zorgen dat het niet meer voorkomt dat baanwerkers per abuis het verkeerde spoor betreden tijdens buitendienststellingen. Groene LED-verlichting in het spoor zorgt ervoor dat baanwerkers ook tijdens de nacht precies kunnen zien waar zij veilig kunnen werken. Technologiebedrijf Dual Inventive presenteerde deze nieuwe innovatie tijdens de vakbeurs InnoTrans in Berlijn.

Directeur Lex van der Poel: “Ondanks de uitgebreide maatregelen van de spoorsector om werkzaamheden in het spoor veilig te laten verlopen, komt het tijdens nachtelijke werkzaamheden nog wel eens voor dat een baanwerker een verkeerd en dus onveilig spoor betreedt. Dit is zeer gevaarlijk omdat op een spoor dat niet buitendienst is gesteld nog treinen kunnen rijden.”

Bekijk hier het interview met Lex van der Poel op InnoTrans:

Buitendienststelling

Om duidelijk aan te geven in welke baanvakken veilig kan worden gewerkt, heeft Dual Inventive de Marker Light 3000-technologie (ML 3000 RC) ontwikkeld die op afstand te activeren is. Dit product is een aanvulling op de Zelfsignalerende Kortsluit Lans 3000 (ZKL 3000 RC). De ZKL 3000 RC isoleert een gedeelte van het spoor zodat baanwerkers er veilig kunnen werken. De LED-verlichting is draadloos gekoppeld aan de kortsluit lans, waardoor de sporen die buitendienst gesteld zijn direct groen oplichten bij het activeren van de lans.

Van der Poel: “De Marker Light 3000 heeft als toegevoegde waarde dat je overal en direct ziet welk stuk spoor veilig is en welk stuk niet. Het product is gekoppeld met ons eigen netwerk voor beheer op afstand via onze Remote Control-technologie. Remote control staat voor schakelen op afstand. De ML 3000 RC-apparatuur communiceert onderling over een lokaal eigen ‘knopen-netwerk’ waarbij de status over elkaar heen aan elkaar doorgegeven wordt. Dit zorgt voor een zeer energiezuinige datatransport waardoor het product voor een langere tijd in het spoor geplaatst kan worden.”

Veiligheid

“Uiteindelijk kost het implementeren van veiligheid tijd. Maar doordat deze technologieën al in het spoor aanwezig zijn, hoeven baanwerkers niet meer het spoor in om de veiligheid te activeren. Doordat alles op afstand via een eigen mobiel private netwerk geactiveerd kan worden, is veiligheid binnen een paar seconden te organiseren.” Dit levert de spoorsector volgens de directeur tot twintig procent capaciteit op bij werkzaamheden.

Spoormedewerkers kunnen met een app de systemen activeren. Van der Poel: “De app is de link tussen het kantoor en het veld. Omdat alle informatie via een mobiel netwerk beschikbaar is, is het ook niet langer nodig om papieren dossiers mee te slepen naar een spooremplacement. Zo kunnen de medewerkers ook via de app ter plaatse instructies, voorschriften etcetera downloaden, uploaden en aftekenen zodat alle projectdocumenten direct voor alle betrokkenen beschikbaar zijn.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Lichtgevend spoor verhoogt veiligheid bij werkzaamheden”

Steven Kruijt|02.10.14|13:45

Mooi produkt, techniek staat voor niets vandaag de dag. Plaats echter wel een kanttekening; bij machinaal onderhoud, stopmachine ballastprofielploeg, zitten deze objecten in de werkzone van deze machines. Hoe gaat men hier mee om ??

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.