Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën, Miljoenennota, koffertje

Miljoenennota: opnieuw 2,4 miljard euro naar spoor

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu trekt in 2015 2,4 miljard euro uit voor het spoor. Dat is hetzelfde bedrag als in 2014 was vrijgemaakt. 1,2 miljard gaat daarbij naar beheer, onderhoud en vervanging en iets minder dan één miljard euro gaat naar de aanleg van spoorwegen. Dat blijkt uit de Miljoenennota. Via het infrastructuurfonds wordt onder meer 2,3 miljard euro uitgegeven aan wegen en 0,9 miljard aan vaarwegen. Het is voor het eerst sinds jaren dat er minder geld in wegen wordt gestoken. Vorig jaar werd daar nog 2,8 miljard euro voor vrijgemaakt. De investering voor vaarwegen blijft hetzelfde.

In april van dit jaar is de voorkeursbeslissing voor de invoering van het Europese spoorsysteem ERTMS. Daarvoor is tot 2028 2,5 miljard euro beschikbaar gesteld. In deze periode zal zoveel mogelijk ook het programma Hoogfrequent Spoorvervoer worden ingevoerd. Dit project heeft als doel om tegen 2025 hoogfrequent treinverkeer te laten rijden op de belangrijkste spoorlijnen in Nederland.

Verder wordt het programma Beter Benutten voorgezet, waarin Rijk en regio 600 miljoen euro in investeren tot 2017. Het programma Beter Benutten heeft als doel om auto-, spoor-, en vaarwegen beter en efficiënter te benutten. Daarbij is het de bedoeling dat het aantal files wordt teruggebracht en het gebruik van het spoor juist toeneemt. De ambitie bij het vervolgprogramma is tien procent reistijd-verbetering in de spits in de drukste gebieden.

Gsm-frequenties

Het ministerie van Economische Zaken trekt 19 miljoen euro uit om de verstoringen in het communicatiesysteem voor het spoor door de uitrol van het 4G-netwerk op te lossen. Dit bedrag is overgedragen aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. 4 miljoen euro wordt daarvan in 2014 besteed en 15 miljoen euro in 2015.

Om het aantal treinen dat door een rood sein rijdt, verder terug te dringen wordt in 2015 ook het STS-verbeterprogramma voorgezet. In aanloop naar de invoering van ERTMS gaat het ministerie verder investeren in de uitrol van het beveiligingssysteem ATB Vv en gaat NS het waarschuwingssysteem ORBIT in treinen inbouwen. Daarnaast wordt er ook verder gegaan met het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen verder uitgevoerd. Daarbij wordt gewerkt met een combinatie van maatregelen zoals bijvoorbeeld kortere dichtligtijden van overwegen en gedragsbeïnvloeding van weggebruikers en maatwerk voor specifieke locaties.

Spoorgoederenvervoer

Het ministerie stelt dat de nadruk in 2015 zal liggen op de realisatie van de ambities van de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) en het uitvoeren van de nieuwe concessie-afspraken die zijn gemaakt met NS en ProRail. KNV Spoorgoederenvervoer zegt in een reactie dat er in 2014 grote stappen vooruit zijn gezet met de LTSA en de ruimte die het spoorgoederenvervoer krijgt op het Nederlandse net. Directeur Ad Toet: “Alleen moet het denken anders. Er dient meer in Europees verband te worden gedacht. Nederland zal zich als klein landje moeten aanpassen aan de regels in andere Europese landen. Want daar zitten onze klanten.”

“Ik vind dat de staatssecretaris haar best doet voor het spoorgoederenvervoer. Nu is het zaak om bij de les te blijven en de balans te vinden tussen het reizigersvervoer en het spoorgoederenvervoer. Grote groei-impulsen zijn er niet, maar we verwachten dat het spoorgoederenvervoer vanwege de ambities op het gebied van duurzaamheid de komende jaren gaat groeien”, zegt de directeur. “De regeringspartijen PvdA en VVD zijn een goede combinatie voor de spoorgoederenvervoerders. Aan de ene kant is er aandacht voor het spoor en aan de andere kant voor het bedrijfsleven”, zo besluit hij.

Herijking

Op dit moment werkt het ministerie aan de herijking van de diverse spoorprojecten- en programma’s. Die zal eind 2014 worden afgerond. Vanwege bezuinigingen heeft het ministerie een aantal spoorprojecten, geschrapt of op de lange baan geschoven. Zo werd onder meer de realisatie van het programma Hoogfrequent Spoor met een aantal jaren uitgesteld. Bij de herijking moet duidelijk worden hoe het investeringsprogramma er tot 2028 uit zal zien en welke projecten doorgang vinden.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.