Metrolijn B, Rennes, bron: brochure Siemens Airval and Cityval

Strukton levert aandrijfsystemen voor nieuwe metro Rennes

Strukton Rolling Stock gaat de aandrijfsystemen leveren voor de nieuw te bouwen Cityval en Airval lightrailvoertuigen van Siemens. De eerste concrete opdracht die onder deze overeenkomst valt is de levering van de aandrijfsystemen voor 19 nieuwe metrovoertuigen voor de nieuwe metrolijn B in Franse stad Rennes. De waarde van het contract is niet bekendgemaakt. 

Siemens en Strukton legden in een lange termijn-overeenkomst vast dat Strukton voor de Cityval en Airval voertuigen van Siemens het tractiesysteem zal leveren, bestaande uit de tractieomvormers en de tractiebesturing, die voldoet aan Safety Integrity Level 3. De aandrijfsystemen voor de metrovoertuigen van Rennes ondergaan vanaf midden 2016 een uitgebreid testprogramma.

Metrovoertuigen

De Cityval en Airval vormen de nieuwste generatie volautomatische VAL-voertuigen. VAL staat voor Véhicule Automatique Léger. Dit volledig automatische transportsysteem werd zo’n dertig jaar geleden geïntroduceerd. Strukton leverde eerder al tractieomvormers voor de renovatie van de bestaande VAL-voertuigen in Chicago en Toulouse. Met de opdracht van Siemens komen daar ook alle nieuw te leveren voertuigen bij.

De nieuwe 12,6 km lange metrolijn B in Rennes telt 15 stations en loopt van Mermoz in het zuidwesten van de stad naar Champs Blancs in het noordoosten. Naast de 19 voertuigen, levert Siemens voor deze lijn ook het spoor en de elektrische systemen, waaronder het Trainguard MT CBTC beveiligingssysteem, automatische perrondeuren, telecommunicatie- en videosystemen, het operationele controlecentrum en de onderhoudswerkplaats.

Technologie

Directeur Martien Janse van Strukton Rolling Stock: “We zijn trots op deze opdracht en het feit dat we onze hoogwaardige tractiesystemen aan Siemens gaan leveren. Siemens hanteert strenge kwaliteits- en selectie-eisen. Dat Siemens onze technologie gaat gebruiken, onderstreept de sterke positie die wij de afgelopen jaren in de tractiemarkt hebben opgebouwd.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.