Station Oisterwijk

Derde spoor station Oisterwijk weg voor betere doorstroming

Het derde spoor van station Oisterwijk met bijbehorende wissels wordt verwijderd om de doorstroming van treinen te verbeteren. Het weghalen van de wissels zorgt er volgens ProRail voor dat de kans op storingen kleiner wordt. Deze maatregel is onderdeel van een vernieuwingsoperatie die gepland staat voor het stationsgebied. Ook wordt het overpad vervangen door een onderdoorgang met liften en aan de noordzijde van het station komt er een nieuwe entree en rijwielstalling. De werkzaamheden zullen naar verwachting in 2017 zijn afgerond.

Op dit moment stopt de trein naar Tilburg nog op het derde spoor. Deze zal naar het verwijderen van het derde spoor stoppen op spoor 2. Wethouder Joost Wagenmakers van de gemeente Oisterwijk is blij met de plannen: “Met het verwijderen van spoor 3 komt ProRail tegemoet aan de wens van de gemeente Oisterwijk voor een noordelijke entree van het station. Bovendien worden de oversteken bij de spoorwegovergangen de Heusdensebaan en Blokshekken korter doordat mensen nog maar twee in plaats van drie sporen hoeven over te steken. Dat komt de veiligheid ten goede.”

Onderdoorgang

Om te zorgen voor een veilige oversteek wordt het huidige overpad tussen de perrons verwijderd en komt er een nieuwe onderdoorgang. Deze krijgt aan beide zijde liften zodat mensen met bijvoorbeeld een lichamelijke beperking of vaders en moeders met kinderwagens zelfstandig kunnen reizen. Ook krijgen de trappartijen fietsgoten zodat mensen hun fiets mee kunnen nemen naar het perron. Inés Plasmans-Levert, regiodirecteur van ProRail.“Op deze manier combineren we veiligheid met toegankelijkheid en gebruikersgemak voor de reizigers – een win win situatie voor zowel de gemeente als ProRail.”

Met het verdwijnen van het derde spoor ontstaat er aan de noordzijde ruimte voor een nieuwe entree. Ook wordt er aan deze zijde een onbewaakte fietsenstalling gebouwd. ProRail werkt in de uitvoering van de plannen, die worden gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, nauw samen met de gemeente Oisterwijk.

Nieuwe ingang

De treinreizigers die met de fiets of te voet van en naar het station vanuit Pannenschuur, KVL of het bedrijventerrein komen, hebben baat bij de noordelijke entree. Zij hoeven de spoorwegovergang bij Blokshekken niet meer over te steken. Op verzoek van de gemeente kijkt ProRail of het mogelijk is het werk te combineren met de plaatsing van geluidschermen en het verbeteren van de doorstroming op de overweg Blokshekken.

ProRail gaat de plannen het komend jaar verder uitwerken. De aanbesteding vindt daarna in 2015 plaats en de uitvoering staat gepland voor 2016 en 2017.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Derde spoor station Oisterwijk weg voor betere doorstroming”

Eduard De Jong|06.03.14|14:33

Minder wissels en het weghalen van sporen betekenen het reduceren van de flexibiliteit in de treindienst en de mogelijkheden tot het opvangen van vertragingen. De kans op storingen wordt nog kleiner als ProRail alle sporen verwijderd.

Arco Sierts|13.03.14|13:18

Het weghalen van inhaalsporen is het zoveelste voorbeeld van systeemautisme. ProRail denkt puur & alleen vanuit technoburocratisch systeembeheerdersperspectief, normen/regels/plandogma’s en simplistische fysiek-technische issues. ProRail ontbeert de wil, de kunde en de intelligentie om het geheel te overzien>analyseren>modelleren, en de *echte* problemen te doorgronden. Laat staan op te lossen.

ProRail innoveert niet, ProRail denoveert en degenereert.

Derk Van Dorth|19.03.14|09:31

ProRail meent dat het goed is wissels te klemmen of verwijderen zodat ze niet gestoord kunnen raken. Inwachten in Ot is juist heel handig vanwege de gelijkvloerse kruising bij Tba en het overbezette baanvak Tb-Bd. ProRai moet zich niet als AntiRail gaan gedragen, maar al te vaak lijkt het er wel op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.