
Derde spoor station Oisterwijk weg voor betere doorstroming
Het derde spoor van station Oisterwijk met bijbehorende wissels wordt verwijderd om de doorstroming van treinen te verbeteren. Het weghalen van de wissels zorgt er volgens ProRail voor dat de kans op storingen kleiner wordt. Deze maatregel is onderdeel van een vernieuwingsoperatie die gepland staat voor het stationsgebied. Ook wordt het overpad vervangen door een onderdoorgang met liften en aan de noordzijde van het station komt er een nieuwe entree en rijwielstalling. De werkzaamheden zullen naar verwachting in 2017 zijn afgerond.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Minder wissels en het weghalen van sporen betekenen het reduceren van de flexibiliteit in de treindienst en de mogelijkheden tot het opvangen van vertragingen. De kans op storingen wordt nog kleiner als ProRail alle sporen verwijderd.
Het weghalen van inhaalsporen is het zoveelste voorbeeld van systeemautisme. ProRail denkt puur & alleen vanuit technoburocratisch systeembeheerdersperspectief, normen/regels/plandogma’s en simplistische fysiek-technische issues. ProRail ontbeert de wil, de kunde en de intelligentie om het geheel te overzien>analyseren>modelleren, en de *echte* problemen te doorgronden. Laat staan op te lossen.
ProRail innoveert niet, ProRail denoveert en degenereert.
ProRail meent dat het goed is wissels te klemmen of verwijderen zodat ze niet gestoord kunnen raken. Inwachten in Ot is juist heel handig vanwege de gelijkvloerse kruising bij Tba en het overbezette baanvak Tb-Bd. ProRai moet zich niet als AntiRail gaan gedragen, maar al te vaak lijkt het er wel op.