ProRail, hoofdkantoor

ProRail verwacht kwijtschelding van boete

ProRail verwacht dat de voorlopige boete van 1,5 miljoen euro, die staatssecretaris Wilma Mansveld de spoorbeheerder oplegde, in 2015 zal worden kwijtgescholden. De slechte prestaties op het gebied van punctualiteit op de regionale lijnen in 2013 zijn volgens ProRail deels te verklaren doordat er op meerdere lijnen een verandering was van concessie. Deze problemen zullen naar verwachting afnemen. Om de prestaties van de punctualiteit van de goederenvervoer te verbeteren gaat de spoorbeheerder onder meer de corridorsturing verbeteren. De effecten van de diverse maatregelen zullen in 2014 te zien zijn, zo verwacht ProRail.

Mansveld heeft ProRail een voorlopige boete opgelegd van 1,5 miljoen euro, omdat in 2013 de punctualiteit op regionale spoorlijnen (waar ook vervoerder NS op rijdt) en van goederentreinen niet hoog genoeg was. Als ProRail in 2014 de prestaties verbetert, dan wordt de boetes over 2013 kwijtgescholden.

Punctualiteit

Woordvoerder Elles in ’t Hout van ProRail: “Bij een verandering van concessieverlener kunnen er in de opstart problemen zijn. We verwachten dat deze problemen in 2014 afnemen en de punctualiteit omhoog gaat.” De spoorbeheerder neemt diverse maatregelen om de punctualiteit van het spoorgoederenvervoer te verbeteren. “We gaan in 2014 meer gebruikmaken van standaard goederenpaden. Daarmee kun je een groene golf creëren, waardoor goederentreinen zo min mogelijk hoeven te stoppen”, aldus de woordvoerder.

Verder richt ProRail zich sinds 2013 meer op de be- en bijsturing van het treinverkeer en focust zich op het beheersen van excessen in het treinverkeer bij extreme weersomstandigheden.

Maatregelen

In ’t Hout: “In 2013 zijn vijf van de zeven grenswaarden gerealiseerd. Helaas zijn de prestaties van de regionale lijnen en het goederenvervoer achtergebleven. Hier is een verbeterslag nodig.” Oorzaken van de lagere punctualiteit varieert volgens ProRail van “knelpunten vanuit de dienstregeling, impact van uitlopen van werkzaamheden, wisseling in concessie op regionale lijnen en weersomstandigheden”. De spoorbeheerder noemt als extreme weersomstandigheden de heftige winter in januari en februari, extreme hitte in de zomer en heftige stormdagen in oktober en december.

De diverse maatregelen die ProRail heeft genomen om de prestaties op het gebied van punctualiteit te verbeteren, zullen in voor een groot deel in 2014 hun effect hebben. In ’t Hout: “Het sturen op de punctualiteit is afstemming en samenspel tussen de vervoerder, verkeersleiding en de dienstregeling. Alle puzzelstukjes moeten goed in elkaar passen voor een goede punctualiteit.”

Boetes

Begin 2015 neemt staatssecretaris Mansveld een beslissing over de definitieve boetes over 2013.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Ministerie deelt boetes uit aan ProRail en NS

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail verwacht kwijtschelding van boete”

Arco Sierts|22.02.14|11:26

De ProRail-directie verwacht wel vaker iets. Doorgaans pakt dat niet goed uit. Persoonlijk verwacht ik dat de directie gedwongen wordt op te stappen en dat er weer vakdeskundige ingenieurs in de top van het infrabeheer komen. Dat zou nog best eens kunnen leiden tot een substantiele verbetering en uiteindelijk kwijtschelding van boetes. Maar dat maakt de huidige op regeltjes, cijfertjes en managementmodellen sturende directie dan niet meer mee.

Arco Sierts|22.02.14|11:33

Ook grappig: alle vier door ProRail hierboven zelf opgesomde probleemoorzaken zijn terug te voeren op ProRail zelf. Want ook de problemen door concessiewisselingen en weersomstandigheden zijn in de kern ‘des ProRails’, te weten een (veel) te krappe infracapaciteit + onvoldoende robuuste infra. Waarvan akte.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.