ProRail en BAM plaatsen nieuw spoorviaduct over snelweg A10

Het fundament van het nieuwe spoorviaduct over de A10 is in het weekend van 14 en 15 december probleemloos geplaatst. Aannemer BAM Combinatie Amstelspoor monteerde elf zware liggers in twee nachten. Het nieuwe viaduct maakt deel uit van project OVSAAL, een belangrijke capaciteitsuitbreiding van het spoortraject tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad.

De elf zogeheten ‘pergola-liggers’ zijn 16 meter lang, 90 centimeter breed en 120 centimeter hoog en variëren in gewicht van 44 tot 64 ton. Alle liggers zijn over de weg vervoerd naar de bouwlocatie voor een probleemloos verlopen montage gedurende de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag.

Volgende stap

In het weekend van 21 en 22 december leggen ProRail en BAM het resterende prefab-beton op dezelfde locatie over de snelweg. Tevens worden zestien liggers van ongeveer zeventien ton per stuk over de verbindingsboog van de rijkswegen A10 en A2 gelegd. Dit vormt een basis voor een volgend nieuw spoorviaduct op hetzelfde traject. Het werk wordt ook dit keer ’s nachts uitgevoerd.

BAM Combinatie Amstelspoor bestaat uit de BAM-dochterondernemering Civiel, Rail, Wegen, Infratechniek en Infraconsult. Volgens planning moet het project eind 2016 gereed zijn.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van SpoorPro en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.