Trade Port Noord, railterminal, Venlo

Aanbesteding voor railterminal Trade Port Noord gestart

In Venlo is op maandag 27 mei gestart met de aanbesteding voor de ontwikkelen railterminal Trade Port Noord. De terminal is belangrijk voor het vervoer van containers van en naar de havens van Rotterdam en Antwerpen. De containers komen per spoor aan in Venlo en moeten op een goede en snelle manier worden geladen en gelost. In totaal gaat de terminal tientallen miljoenen euro’s kosten.

Trade Port Noord zoekt een marktpartij (of consortium) die het ontwerp, realisatie, financiering, beheer en onderhoud, en de exploitatie integraal voor tenminste dertig jaar voor haar rekening neemt. Trade Port Noord is een samenwerking tussen de gemeente Venlo en Development Company Greenport Venlo (DCGV). De railterminal bestaat grotendeels uit sporen met laad- en losmogelijkheden in de open lucht. Voor de ontwikkeling ervan is een terrein van ongeveer vijftien hectaren gereserveerd.

Capaciteit

De terminal is nodig omdat de capaciteit van de bestaande railterminals in Venlo naar verwachting vanaf 2015 onvoldoende is. De aanbestedingsprocedure moet begin 2014 worden afgerond. Daarna kan er met de bouw en aanleg ten zuiden van de spoorlijn Eindhoven-Venlo worden begonnen. Trade Port Noord maakt onderdeel uit van Greenport Venlo, het tweede tuinbouwgebied van Nederland.

Wethouder Stephan Satijn van Economische Zaken en Kennisinfra van de gemeente Venlo: “Vorige week is onze regio voor de zesde keer uitgeroepen tot logistieke hotspot nummer één van Nederland Daarbij werd echter wel duidelijk dat we blijvend moeten investeren in onze infrastructuur om deze hotspotpositie ook in de toekomst te behouden.”

Aanbesteding

“De ontwikkeling van de railterminal laat zien dat we ook op dat vlak niet stil zitten. Naast de ‘harde’ infrastructuur wordt ook de kennisinfrastructuur steeds belangrijker voor de aantrekkelijkheid van onze regio. Met de te ontwikkelen Greenport Venlo Campus word ook hierin de komende jaren substantieel geïnvesteerd”, aldus Satijn.

Interim-directeur Tom Mineur van Trade Port Noord licht toe: “Het doel van de aanbesteding is een betrouwbare opdrachtnemer te selecteren en te contracteren die de strategische waarde van de railterminal in economische zin kan realiseren. Daarnaast moet hij ook bereid zijn risicodragend te investeren in de ontwikkeling en exploitatie van het project en daarbij een bepaalde mate van vervoersstromen garanderen. Daarmee wordt een goed perspectief voor de verdere ontwikkeling van Trade Port Noord neergezet.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.