Trade Port Noord, railterminal, Venlo

Aanbesteding voor railterminal Trade Port Noord gestart

In Venlo is op maandag 27 mei gestart met de aanbesteding voor de ontwikkelen railterminal Trade Port Noord. De terminal is belangrijk voor het vervoer van containers van en naar de havens van Rotterdam en Antwerpen. De containers komen per spoor aan in Venlo en moeten op een goede en snelle manier worden geladen en gelost. In totaal gaat de terminal tientallen miljoenen euro’s kosten.

Trade Port Noord zoekt een marktpartij (of consortium) die het ontwerp, realisatie, financiering, beheer en onderhoud, en de exploitatie integraal voor tenminste dertig jaar voor haar rekening neemt. Trade Port Noord is een samenwerking tussen de gemeente Venlo en Development Company Greenport Venlo (DCGV). De railterminal bestaat grotendeels uit sporen met laad- en losmogelijkheden in de open lucht. Voor de ontwikkeling ervan is een terrein van ongeveer vijftien hectaren gereserveerd.

Capaciteit

De terminal is nodig omdat de capaciteit van de bestaande railterminals in Venlo naar verwachting vanaf 2015 onvoldoende is. De aanbestedingsprocedure moet begin 2014 worden afgerond. Daarna kan er met de bouw en aanleg ten zuiden van de spoorlijn Eindhoven-Venlo worden begonnen. Trade Port Noord maakt onderdeel uit van Greenport Venlo, het tweede tuinbouwgebied van Nederland.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.