Locatie station Barneveld Zuid

Tijdelijk station biedt uitkomst voor Barneveld Zuid

Het plaatsen van een tijdelijk noodstation kan volgens vervoersbedrijf Connexxion ervoor zorgen dat station Barneveld Zuid eerder opengaat voor reizigers. De opening van het station dreigt nu tot 2016 uitgesteld te worden. Als er een noodstation komt, zouden er in 2013 al treinen kunnen stoppen op Barneveld Zuid.

Station Barneveld Zuid en station Hoevelaken zijn nieuw te bouwen stations op de Valleilijn. De Valleilijn rijdt tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Van beide stations is de opening uitgesteld.

Onderzoek naar aanleg dubbelspoor

ProRail had de opening van het station Barneveld Zuid in eerste instantie tot 2014-2015 uitgesteld vanwege de vermeende noodzaak van dubbelspoor bij Barneveld Noord. Connexxion heeft laten onderzoeken of de aanleg van dubbelspoor de gewenste robuustheid biedt. “Ingenieursbureau DHV heeft onderzocht hoe de dienstregeling zich herstelt bij vertraging. Het dubbelspoor was een partieel dubbelspoor wat niet deed wat ervan werd verwacht.”

“Onze voorkeur is dat er in de zomer van 2013 een noodstation op Barneveld Zuid wordt ingericht, zodat wij nieuwe reizigers kunnen vervoeren en ook vervoer kunnen bieden aan de studenten en docenten van het Van Lodenstein College”, stelt Brouwer.

Opening College en nieuwbouwwijk

Het Van Lodenstein College opent in september 2013 in Barneveld Zuid. Daarnaast wordt er op dit moment een nieuwbouwwijk aangelegd. Brouwer: “Wij missen door het uitstel reizigers die daardoor met de auto blijven reizen in plaats van de met de trein. Daardoor missen wij dus opbrengsten.”

“Wij hopen met ProRail tot een oplossing te komen in het belang van de reizigers en voor de verbetering van het openbaar vervoer in de regio”, stelt de woordvoerder.

Inkomstenderving

De ChristenUnie heeft minister Schultz van Haegen gevraagd actie te ondernemen op het  herhaaldelijke uitstel van de opening van station Barneveld Zuid. De partij vindt dat ProRail de inkomstenderving aan Connexxion moet vergoeden nu zij minder reizigers trekken door de vertraagde opening van de nieuwe stations op de Valleilijn.

De provincie Gelderland en vervoerder Connexxion willen graag op de hele Valleilijn vier keer per uur een trein laten rijden. Daar rijdt nu nog twee keer per uur een trein. Om de kwartiersdienst mogelijk te maken moeten er verschillende maatregelen genomen worden zoals onder meer de aanleg van een stuk dubbelspoor vanaf station Lunteren richting Barneveld Zuid.

Opwaardering regionale spoorlijnen

In het lenteakkoord 25 van mei 2012 heeft het kabinet 25 miljoen euro per jaar beschikbaar gesteld voor opwaardering van vier regionale spoorlijnen waaronder de Valleilijn. Daar komt nog 12 miljoen euro bovenop doordat de spoorverdubbeling bij Barneveld Noord niet doorgaat. Ook is er geld beschikbaar gesteld vanuit de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) voor het spoor.

ProRail wil nog niet reageren in afwachting van het antwoord van de minister op de kamervragen van de ChristenUnie.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.