Spoorwissel, rails, spoor

Minister Schultz verzweeg deel problematiek spoor in winter

De winterse omstandigheden van begin vorige maand hebben op het spoor tot meer problemen met wissels geleid dan minister Schultz van Haegen (Verkeer) de Tweede Kamer vertelde. Dat blijkt uit een interne evaluatie van de NS.

De minister noemde alleen de tientallen storingen die van invloed waren op aangepaste dienstregelingen. Maar die waren juist van kracht vanwege talloze andere storingen als gevolg van het winterweer.

Geweld

“Schultz heeft de waarheid geweld aangedaan”, zegt FNV Spoor-bestuurder Roel Berghuis. Hij vindt dat de minister de Tweede Kamer op het verkeerde been heeft gezet. “Het lijkt erop dat Schultz ProRail, en daarmee zichzelf, uit de wind probeert te houden”, zegt hij tegen De Volkskrant, die beslag heeft weten te leggen op de interne evaluatie. Schultz is als minister direct verantwoordelijk voor ProRail, de banden met de NS zijn losser.

In een brief aan de Tweede Kamer schreef Schultz dat op vrijdag 3 februari – de dag waarop het spoor in de Randstad vastliep wegens sneeuwbuien – 23 wisselstoringen optraden ‘die invloed hadden op de dienstregeling’. De volgende dag vielen 39 wissels uit, zo meldde de minister aan de Tweede Kamer.

Interne evaluatie

De lezing van Schultz strookt niet met de bevindingen uit de interne evaluatie van de NS. Het spoorbedrijf telde op 3 februari 272 ‘infrastoringen’. De dag erop, toen het landelijke treinverkeer stokte, waren dit er 390. De storingen, zo schrijft de NS, bestonden voornamelijk uit kapotte wissels.

De minister erkent via een woordvoerder dat er op 3 en 4 februari meer wisselstoringen waren dan ze de Kamer meldde: “Het klopt dat in die Kamerbrief alleen de storingen staan vermeld die direct invloed hadden op de dienstregeling.”

Wisselstoringen

Schultz noemde de wisselstoringen die betrekking hadden op de aangepaste dienstregeling, maar dit staat niet in de brief aan de Tweede Kamer. De NS besloot op 3 februari om 12.15 uur minder treinen te laten rijden. De reguliere dienstregeling was door het grote aantal storingen niet langer haalbaar. In haar brief maakte de minister geen melding van de problemen met de wissels die de NS na het uitkleden van de dienstregeling niet meer nodig had.

De NS en ProRail willen niet reageren omdat de evaluatie van de NS ‘voor intern gebruik’ was bedoeld.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.