Station Haarlem

Noord-Holland dreigt NS: ‘Geen afschaling, maar juist verbetering van dienstregeling’

Station Haarlem: het terugbrengen van de spits-Intercity op het traject Alkmaar-Haarlem geldt als topprioriteit voor Noord-Holland. Flickr/Rob Dammers

De provincie Noord-Holland en 19 gemeenten hebben in een brief aan NS hun woede, teleurstelling en onbegrip geuit over het voornemen van de vervoerder om de dienstregeling in de provincie per 10 december uit te hollen. “Deze verslechtering van de dienstverlening is onacceptabel”, schrijven partijen in de brief. “De ondergrens wordt hiermee overschreden.” De briefschrijvers eisen dat de NS de voorgenomen afschaling terugdraait en zelfs de dienstregeling verbetert. “Alleen dan kunnen wij samen met u en de andere partijen blijven werken aan het realiseren van de woningbouw- en mobiliteitsopgave.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Noord-Holland dreigt NS: ‘Geen afschaling, maar juist verbetering van dienstregeling’”

Pat Rick|13.09.23|10:22

Het zijn de NEDERLANDSE spoorwegen, en moet dus Nederland verbinden. Dus niet alleen de Randstad, Formule 1, maar vooral met de rest van Nederland. De Randstad heeft intensievere verkeersbehoefte. Al dit vraagt om een herordening: veel lijnen in de R’stad ombouwen naar metro voor hogere frequentie en flexibiliteit, en aansluiten op tram, bus, metro. Regionale lijnen terug naar NS, om aan te sluiten op IC-lijnen Nederland. Laatste ook aansluiten op internationale lijnen.

Marc Busio|13.09.23|10:59

Daar waar het spoor echt iets zou kunnen betekenen in het mobiliteitsvraagstuk, namelijk in de dichtbevolkte agglomeratie rond A´dam, laat de NS het dus maar weer eens gruwelijk afweten. Reizigers die tijdens de spits in bomvolle treinen moeten staan, zullen snel weer voor de auto kiezen en een half uurtje in de file voor lief nemen. Gelijk hebben ze, want als straks A´dam Centraal op de schop gaat wordt de ellende namelijk alleen maar groter.

Pat Rick|13.09.23|11:50

Hoofdspoor zit vast in belangen. NS houdt vast terwijl buitenlandse staatsbedrijven de NS verder willen marginaliseren en cherry-picken. Terwijl regionale vervoerders op de vingers getikt zijn door de concessieverleners voor slechte diensten. Het belang van managers gaat voor die van reizigers.

Men moet marktwerking niet verwisselen met bedrijfseconomisch werken. Drinkwaterbedrijven leveren hoge kwaliteit tegen lage kosten, maar kennen geen marktwerking. Zou voorbeeld voor OV moeten zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Noord-Holland dreigt NS: ‘Geen afschaling, maar juist verbetering van dienstregeling’ | SpoorPro.nl
Station Haarlem

Noord-Holland dreigt NS: ‘Geen afschaling, maar juist verbetering van dienstregeling’

Station Haarlem: het terugbrengen van de spits-Intercity op het traject Alkmaar-Haarlem geldt als topprioriteit voor Noord-Holland. Flickr/Rob Dammers

De provincie Noord-Holland en 19 gemeenten hebben in een brief aan NS hun woede, teleurstelling en onbegrip geuit over het voornemen van de vervoerder om de dienstregeling in de provincie per 10 december uit te hollen. “Deze verslechtering van de dienstverlening is onacceptabel”, schrijven partijen in de brief. “De ondergrens wordt hiermee overschreden.” De briefschrijvers eisen dat de NS de voorgenomen afschaling terugdraait en zelfs de dienstregeling verbetert. “Alleen dan kunnen wij samen met u en de andere partijen blijven werken aan het realiseren van de woningbouw- en mobiliteitsopgave.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Noord-Holland dreigt NS: ‘Geen afschaling, maar juist verbetering van dienstregeling’”

Pat Rick|13.09.23|10:22

Het zijn de NEDERLANDSE spoorwegen, en moet dus Nederland verbinden. Dus niet alleen de Randstad, Formule 1, maar vooral met de rest van Nederland. De Randstad heeft intensievere verkeersbehoefte. Al dit vraagt om een herordening: veel lijnen in de R’stad ombouwen naar metro voor hogere frequentie en flexibiliteit, en aansluiten op tram, bus, metro. Regionale lijnen terug naar NS, om aan te sluiten op IC-lijnen Nederland. Laatste ook aansluiten op internationale lijnen.

Marc Busio|13.09.23|10:59

Daar waar het spoor echt iets zou kunnen betekenen in het mobiliteitsvraagstuk, namelijk in de dichtbevolkte agglomeratie rond A´dam, laat de NS het dus maar weer eens gruwelijk afweten. Reizigers die tijdens de spits in bomvolle treinen moeten staan, zullen snel weer voor de auto kiezen en een half uurtje in de file voor lief nemen. Gelijk hebben ze, want als straks A´dam Centraal op de schop gaat wordt de ellende namelijk alleen maar groter.

Pat Rick|13.09.23|11:50

Hoofdspoor zit vast in belangen. NS houdt vast terwijl buitenlandse staatsbedrijven de NS verder willen marginaliseren en cherry-picken. Terwijl regionale vervoerders op de vingers getikt zijn door de concessieverleners voor slechte diensten. Het belang van managers gaat voor die van reizigers.

Men moet marktwerking niet verwisselen met bedrijfseconomisch werken. Drinkwaterbedrijven leveren hoge kwaliteit tegen lage kosten, maar kennen geen marktwerking. Zou voorbeeld voor OV moeten zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.