Verkeersleidingspost, Utrecht

FNV Spoor denkt dat personeelstekort ProRail ook na 2023 nog speelt

FNV Spoor is positief over de aanbevelingen die zijn gedaan in het onafhankelijke onderzoek naar de aanpak van het tekort aan treinverkeersleiders bij ProRail.

Onderzoeksbureau Boston Consulting Group (BCG) geeft in het onderzoek aan dat er tot en met 2023 risico blijft op treinuitval en dat daarna het totaal inzetbare verkeersleiders weer voldoende op orde moet zijn om alle reguliere taken uit te voeren. FNV vraagt zich af of de tijdlijn, ondanks deze aanscherping “nog steeds niet te optimistisch is”.

“Ten aanzien van de oorzaken van het tekort en het hele scala aan maatregelen kan er rustig gezegd worden dat de lijst wel compleet lijkt, en zeker niet nieuw. De conclusie dat het, zelfs in de meest gunstige situatie, niet voldoende gaat zijn om enigszins terug te gaan naar normaal voor de zomer van 2023.” De vakbond zegt dit te onderschrijven.

Versnellen van opleiding

BCG geeft in het rapport aan dat ProRail twee concrete maatregelen kan nemen die het tekort aan treinverkeersleiders op korte termijn op kunnen vangen: Het versnellen en uitbreiden van de opleiding en het anders organiseren van werk om diensten uit te sparen, bijvoorbeeld door het samenvoegen van werkplekken.

Volgens van FNV is versnellen van de opleiding en uitbreiden van de opleidingscapaciteit één ding, maar daarna volgt er nog een hele periode waarin er nog niet zelfstandig gewerkt kan worden. “Niet alleen zijn medewerkers vers van de opleiding dus beperkt inzetbaar, tevens is er voor iedere nieuwe medewerker begeleiding van een ervaren medewerker nodig. Dat laatste kost tijd en aandacht en heeft effect op de inzetbaarheid van de ervaren medewerkers die verantwoordelijk zijn voor begeleiding en toezicht.”

Het nog verder versnellen en nog verder uitbreiden van de opleidingscapaciteit zal volgens de vakbond in de praktijk niet tot de beoogde resultaten leiden en mogelijk zelfs “een tegengesteld effect sorteren”. Daarnaast ziet de organisatie de huidige verkorting van de opleiding “als risicovol voor de kwaliteit”.

Samenvoegen van werkplekken

Voor wat betreft het samenvoegen van werkplekken is dit volgens FNV alleen van toepassing voor enkele momenten of plekken. Voorwaarde is dat het niet leidt tot verhoging van de werkdruk en daarmee tot veiligheidsrisico’s.

“Dat houdt in dat je hiertoe alleen over kan gaan na een zorgvuldige analyse in samenwerking met de medewerkers die verantwoordelijk zijn en blijven voor de werkplekken. Immers de juridische verantwoordelijkheid over al hetgeen er tijdens hun dienst op hun baanvakken gebeurt ligt bij de medewerker. Dit is geen korte termijn werk en kan alleen op het moment dat een constructieve dialoog tussen werkgever en werknemer mogelijk is.” Dat is volgens de vakbond op dit moment lang niet overal het geval.

De vakbond zegt dat de vragen nog beantwoord moeten worden hoe het zover heeft kunnen komen en hoe ervoor gezorgd wordt dat “zoiets nooit meer kan gebeuren”. Volgens FNV is het huidige personeelstekort op de verkeersleidingsposten een hele vervelende en onnodige situatie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.