Foto van de evacuatieoefening

OCCR voert evacuatie-oefening succesvol uit

Het Operationeel Control Center Rail (OCCR) heeft donderdag een evacuatie-oefening succesvol volbracht. Bij deze oefening werd het spoor tijdelijk bestuurd vanuit het hoofdkantoor van ProRail in Utrecht. Dat is de uitvalbasis voor het OCCR in geval van calamiteiten op hun eigen locatie, net buiten het centrum van Utrecht.

Bij deze oefening verplaatsten het personeel en de controle van het spoor zich naar de uitvallocatie, alsof er zich een grote brand, stroomuitval of gaslek voordeed in het OCCR. Bij een soortgelijk incident in het echt wordt de landelijke regie van het spoor namelijk overgebracht naar het ProRail hoofdkantoor in Utrecht.

Draaiboeken

Het doel van de oefening was om te controleren of de draaiboeken volledig en actueel zijn en of ze goed op elkaar aansluiten. Daarnaast ging het om de controle van de ICT-systemen, om te bekijken of alles is geregeld om de operatie zo snel mogelijk over te nemen op de uitwijklocatie.

De oefening startte donderdagochtend om 9.00 uur. Alle ‘ontruimde’ partijen verplaatsten zich te voet van het OCCR naar de Inktpot, het hoofdkantoor van ProRail. Dat is ongeveer 15 minuten lopen van de locatie van het OCCR. Om 9.50 uur logden de medewerkers in het hoofdkantoor van ProRail in om de dienst over te nemen. Een uur lang is de operatie vanuit het hoofdkantoor bestuurd.

Planning

De uitwijkoefening was al maanden van te voren gepland, vertelt coördinator Albert Torenbosch. “We moeten hier extra personeel voor vrijmaken en inplannen, zodat we dit kunnen doen zonder invloed op de operatie. En er zijn ontzettend veel partijen bij betrokken, intern en extern. Denk aan NS, maar ook Facilitaire Zaken en ICT die ondersteunen. Iedereen moet precies weten wat er moet gebeuren en wat dat voor hen betekent.”

Ook op de dag zelf werd het spoor zelf goed in de gaten gehouden. “Als we grote problemen op het spoor verwachten, verdient dat natuurlijk eerst de aandacht. Zelfs toen we buiten stonden na de ‘ontruiming’ wachtten we op het sein van de Officier van Dienst-Spoor, dat het ‘rustig’ genoeg was om de oefening echt uit te voeren.”

OCCR

Het OCCR is een belangrijk orgaan voor de dagelijkse regie van het spoor. Bij het OCCR is bijvoorbeeld het Centraal Monitorings- en Besturingsorgaan (CMBO) ondergebracht. Dit is de landelijke verkeersleiding. Het CMBO houdt samen met de regionale verkeersleidingsposten al het treinverkeer in Nederland in de gaten. Als er op het spoor iets gebeurt waardoor de treindienst verstoord raakt, past het CMBO maatregelen toe die de gevolgen voor de rest van het treinverkeer beperken.

De Landelijke Bijsturing Centrale van NS, die eveneens op het OCCR aanwezig is, zorgt dat maatregelen van het CMBO uitgevoerd kunnen worden en lichten de reizigers in via de reisinformatie. Tevens is ook Meldkamer Spoor (MKS) op het OCCR. Deze meldkamer is verantwoordelijk voor de binnenkomende meldingen over calamiteiten en storingen. Zij registreren en activeren de storingsploegen en calamiteitenorganisaties, zoals bijvoorbeeld Incidentenbestrijding, en volgen en sturen op snel herstel van de spoorinfrastructuur.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.