Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Mol-Herentals

Belgische machinist rijdt ‘traag’ om ontslagen te worden

NMBS treinbestuurder Cedric Grumiaux rijdt expres te langzaam om zijn werkgever te dwingen hem te ontslaan. Hij noemt het zelf ‘opération escargot’, oftewel ‘operatie slak’. De Waalse machinist zegt dat hij veel meer kan verdienen in de privésector, maar hij wil zijn opzegtermijn van een jaar niet uitzitten, meldt de Belgische omroep VRT.

Grumiaux heeft op één dag twee treinen behoorlijk vertraagd. Hij deed 37 minuten langer over zijn rit van Bergen naar Luik. Normaal duurt die reis ongeveer 2 uur. Op de reis van Bergen naar Doornik, een rit van een half uur, kwamen reizigers een kwartier later aan op hun bestemming. NMBS is woedend. “Dat is totaal onverantwoord. Elke daad ten nadele van de reiziger keuren wij af.” Grumiaux loopt nu het risico om op staande voet ontslagen te worden. “U zult begrijpen dat ik dat niet erg vind,” zegt hij.

Volgens Grumiaux zou hij anderhalf tot twee keer zoveel kunnen verdienen bij concurrenten zoals Deutsche Bahn, Europorte of Captrain Belgium. De machinist heeft al bij een ander bedrijf een contract getekend, maar ontslag nemen gaat niet zomaar.

Opzegtermijn

De opzegtermijn is één jaar. De NMBS heeft dit bewust gedaan, omdat de betaalde opleiding die het spoorwegbedrijf aanbiedt ook een jaar duurt. Naar verluidt zou de opleiding ook zo’n 75.000 euro kosten. “We willen de vruchten plukken van onze investering”, zegt een woordvoerder van NMBS tegen VRT.

De spoorvervoerder gaat in gesprek met de machinist. De woordvoerder kon niet zeggen of hij nu daadwerkelijke wordt ontslagen. Grumiaux is niet de enige treinbestuurder die ontevreden is. In 2017 hebben tachtig machinisten ontslag genomen. Machinisten die al zijn overgestapt van NMBS naar andere bedrijven zeggen dat ze twee keer zoveel verdienen. Ook kregen ze een auto, een smartphone en een tablet van hun nieuwe werkgevers. NMBS gaat met de vakbonden kijken hoe ze een totale leegloop kunnen voorkomen.

De machinist heeft inmiddels in Belgische media zijn excuses aangeboden aan treinreizigers die last hadden van zijn actie.

Onderwerpen: ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.