Rood sein, spoor, rails

Nut van straf voor machinist bij treinongeluk ter discussie

Een ernstig treinongeluk heeft vaak zware consequenties voor de machinist. Naast de publieke veroordeling die ontstaat door negatieve media-aandacht, is er ook nog de kans op rechtsvervolging. Is het terecht dat machinisten zo zwaar worden gestraft voor een onbedoelde fout? Die vraagt legt advocate Viola Sütő van LegalRail aan het publiek voor tijdens een spoorcollege op SpoorParade Amersfoort.

Sütő: ”Voor iedere weggebruiker is het duidelijk dat als je door een rood licht rijdt en betrapt wordt, dat er een boete op volgt. Maar er is geen machinist die denkt: laat ik eens door een rood sein rijden. Het is een doodzonde om dit te doen. In de spoorsector wordt ook wel gezegd liever dood dan rood.”

Rood sein-passage

Sütő leidt een in het spoorrecht gespecialiseerd advocatenkantoor en treedt regelmatig op als raadsvrouw voor machinisten. ”Een stoptonend sein-passage wordt nooit gemaakt, omdat een machinist snel thuis wil zijn. Maar het publiek gaat er wel zo mee om. We hebben geen snelheidsmaniakken op het spoor.”

Volgens de advocate is er niet één simpele verklaring te vinden voor rood sein-passages. ”Het kan te maken hebben met de alertheid van de machinist, maar ook met de infrastructurele inrichting. Er kan sprake zijn van een recidief sein, oftewel een sein waar vaker door rood wordt gereden. Ook kan het zijn dat de situatie ten tijde van de rood sein-passage op dat moment gevaarlijk of onoverzichtelijk is.”

Strafvervolging

”Bij een treinongeluk wordt een machinist soms letterlijk in de boeien geslagen en belandt soms zelfs voor een paar dagen in een politiecel. Strafvervolging kan tot een boete leiden, een taakstraf of in het ergste geval zelfs tot een gevangenisstraf. Ik vraag me af of we hiermee de doelstellingen van ons strafrecht bereiken. Wordt het Nederlandse spoor hier veiliger van of zorgen we ervoor dat mensen straks geen machinist meer willen worden?”, vraagt Sütő zich hardop af.

Zo kreeg de machiniste van de sprinter die in april vorig jaar bij Amsterdam Centraal Station tegen een intercitytrein botste, een taakstraf van 120 uur. Bij het ernstige treinongeluk viel één dode en raakten bijna tweehonderd mensen gewond. Het OM oordeelde dat de machiniste niet oplettend genoeg was. Sütő: “Deze zaak heeft helaas tot een taakstraf geleid. Er wordt met machinisten die een fout maken omgegaan of alsof ze criminelen zijn.”

Treinongeluk

Na het treinongeluk in Amsterdam hebben ProRail en NS direct extra maatregelen genomen. Zo is gestart met de verdere uitrol van het beveiligingssysteem Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie (ATB Vv) en komt er een alarmeringssysteem dat machinisten waarschuwt als ze een rood sein naderen. Ook wordt het Europese beveiligingssysteem ERTMS uitgerold.

Sütő: ”Ook na de invoering van ERTMS zal er altijd een samenspel zijn tussen mensen, omgevingsomstandigheden en infrastructuur. Ik heb niet de illusie dat er straks helemaal geen fouten meer worden gemaakt of ongelukken zullen plaatsvinden. Niettemin is dit wel een waardevolle infrastructurele verbetering.”

SpoorParade

Advocate Viola Sütő van LegalRail geeft op zaterdag 18 oktober om 14.00 uur een spoorcollege op SpoorParade Amersfoort. Tijdens dit evenement worden er ongeveer 18 spoorcolleges gegeven door deskundigen uit de spoorsector. Bekijk hier het volledige programma.

Marieke van Gompel

Lees ook over andere spoorcolleges:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Nut van straf voor machinist bij treinongeluk ter discussie”

Henk-Jan Wormgoor|25.09.14|12:06

Boetes en straf: Uitstekend. Ze rijden dag en nacht door onze dorpen en steden met lawaaiige, trillende treinen en Bleve explosieve stoffen. Ze vervoeren ook personen. Veel hinder, schade, ontsporingen en rampen door te snel rijden of rood licht passages. Meer snelheidscontroles en flitspalen. 24/365 bewaking en ook electronische begrenzing en beveiliging en alert en alarm.
https://www.youtube.com/watch?v=Xf3WKTwHpIU
Niet boven en naast de wet zoals nu.
Ook vervoerders en ProRail aanpakken!

Paul Lamote|25.09.14|17:32

Als er sprake is van plichtsverzuim zie ik niet in waarom er niet gestraft zou mogen worden. Machinisten die prive zitten te bellen, onder invloed van drugs of alcohol zijn, etc. mogen wat mij betreft wel degelijk aangepakt worden.

Ruud Beijer|25.09.14|19:10

Volgens mij moet die Henk Jan zichzelf eens laten nakijken.Dat filmpje komt uit Amerika.In Nederland komen gelukkig weinig ernstige ongelukken met treinen voor.Het is oneerlijk dat een machinist kan worden bestraft bij een roodsein passage.

Arco Sierts|01.10.14|09:22

Beste Henk-Jan, kan je ons uitleggen op grond waarvan jij meent dat al dat “aanpakken” ook een verbeterd effect zal opleveren? Daarmee suggereer je immers dat er op gedragsniveau winst te behalen valt. Waar baseer je die gedachte op?

Voorts zeg je “24/365 bewaking en ook electronische begrenzing en beveiliging en alert en alarm”. Hoe vermijd je het dan welhaast onvermijdelijke effect dat al die techniek ervoor zorgt dat de druk en verantwoordelijkheid bij de machinist wordt weggehaald?

Frederick Gerards|08.10.14|13:14

Het is meer dan duidelijk dat het gedrag van de machinisten en rangeerders bijdragen aan het hoge STS gehalte in Nederland. Hij of zij die daar anders over denkt, heeft een bord voor het hoofd.
Teveel machinisten laten zich afleiden door de krant, het mobieltje, de tablet, de bedrijfs-pda, de HC/TM etc etc.
Ik rijd nu de nodige jaren rond op de stalen sporen en zie met lede ogen het nivo van de machinist ernstig dalen. We stoppen nu jongens van 18 op de trein die van toeten noch blazen weten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.