Machinist, NS

ProRail en NS erkennen twijfel over nauwkeurigheid ORBIT

ProRail en NS houden er rekening mee dat de gps-communicatie van het waarschuwingssysteem ORBIT niet in alle situaties kan zorgen voor een nauwkeurige positiebepaling van de trein. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer. Gps werkt minder nauwkeurig in tunnels en onder lange overkappingen, omdat het dan de satelliet-verbinding tijdelijk verliest. Deskundigen betwijfelen daarom of het waarschuwingssysteem te allen tijde de juiste aanwijzingen kan geven aan de machinist.

NS en ProRail maakten in juni van dit jaar bekend het waarschuwingssysteem ORBIT in te voeren. ORBIT wordt gezien als extra hulpmiddel voor de machinist dat ervoor moet zorgen dat het aantal rood sein-passages (STS-passages) afneemt. Maar doordat ORBIT afhankelijk is van gps-communicatie en van de verkeersleidingssystemen van ProRail, wordt er getwijfeld aan de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het waarschuwingssysteem.

“ProRail en NS zijn zich ervan bewust dat dit punten zijn die zorgvuldig aandacht vergen, omdat deze de effectiviteit van ORBIT in sterke mate kunnen bepalen. Daarom heeft NS besloten om de eerstvolgende projectfase circa vijftig treinen van ORBIT te voorzien en deze in de reguliere dienstregeling in te zetten en te beproeven”, zo schrijft de staatssecretaris in haar brief.

Betrouwbaarheid

Ondanks de kritiek zijn de verwachtingen van NS en ProRail over de positieve werking van van het systeem hooggespannen. Een praktijkproef in 2013 waarbij ORBIT op een tiental treinen op de verbinding Den Haag-Venlo werd uitgetest, toonde een positief effect op het gedrag van machinisten bij rode seinen. De treinen op dit traject gaan onder meer door de spoortunnel van Rotterdam Blaak.

“De uiteindelijke beoordeling van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid gebeurt niet alleen door NS en haar eigen machinisten, maar in samenspraak met ProRail en ILT. Bovendien vervult ILT, zoals gebruikelijk bij dergelijke aanpassingen aan treinapparatuur ten behoeve van de machinist, een toetsende rol bij de toelating en vrijgave van de ORBIT-apparatuur in de treinen”, weet Mansveld.

Menselijke factor

Uit een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport blijkt dat de menselijke factor een belangrijke rol speelt in het ontstaan van rood sein-passages. De installatie van onder meer ORBIT moet ertoe bijdragen dat het aantal passages wordt teruggedrongen. Ook wordt het beveiligingssysteem ATB Vv verder uitgerold in aanloop naar de invoering van ERTMS.

ORBIT waarschuwt de machinist als deze te snel op een rood sein afrijdt. Het waarschuwingssysteem vergelijkt de actuele positie van de trein op basis van gps met informatie uit de verkeersleidingssystemen over het eerstvolgende rode sein. Door deze informatie te vergelijken met de actuele snelheid van de trein, berekent ORBIT of de trein op tijd vóór het rode sein kan stilstaan. Indien de trein voorbij een rood sein dreigt te rijden, wordt de machinist gewaarschuwd met een geluidssignaal en met een waarschuwende stem om onmiddellijk te remmen.

Implementatie

Nadat ORBIT in de vijftig treinen heeft proef gedraaid, vindt er nog een ‘finale praktijkcheck’ plaats in het eerste kwartaal van 2015. Op basis van de resultaten daarvan wordt besloten of het systeem ook in de andere treinen wordt ingebouwd. NS wil eind 2015 haar gehele materieelpark met ORBIT hebben uitgerust.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail en NS erkennen twijfel over nauwkeurigheid ORBIT”

Paul Lamote|23.08.14|13:45

Vreemd omdat iedereen toch al jarenlang weet dat GPS niet echt 100% betrouwbaar is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.