Johan Willemen, directeur, RDP Services, ERTMS-simulator

Training met simulatoren maakt machinist alert op valkuilen

De grootste valkuil voor een machinist is het verwachtingspatroon dat hij onbewust door gewenning krijgt. Dit kan veiligheidsrisico’s met zich meebrengen, zelfs onder het nieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS. Aanvullende trainingen met simulatoren kunnen dit voorkomen, zo stelt directeur Johan Willemen van opleidingsinstituut RDP Services. De machinisten kunnen daarbij oefenen met bijzondere en onverwachte omstandigheden op het spoor.

Het kabinet maakte onlangs bekend tot en met 2030 de drukst bereden spoorlijnen in Nederland uit te willen rusten met ERTMS Level 2. Dat betekent dat veel Nederlandse machinisten een opleiding moeten volgen om te kunnen rijden onder dit Europese systeem.

ERTMS

Met de simulator van RDP Services kunnen machinisten de Betuweroute tot aan Zevenaar in 3D rijden onder ERTMS. ”We hebben daarbij verschillende scenario’s laten ontwikkelen, waarbij bijvoorbeeld dingen mis gaan. Het is bijvoorbeeld mogelijk om onder mistige weersomstandigheden te rijden”, aldus Willemen.

Ook nadat machinisten bekend zijn geraakt met het nieuwe systeem, blijven herinstructies belangrijk volgens de directeur. ”Ook met ERTMS is het mogelijk om een rood sein-passage te maken. Er bestaat geen waterdicht systeem. We moeten naar de human factor kijken. Daarom is het belangrijk dat machinisten regelmatig trainingen volgen. We besteden ook veel aandacht aan de human factor-kant door middel van presentaties over STS-passages.”

Opleidingen

RDP Services verzorgt sinds 2001 opleidingen en trainingen voor het railvervoer en de railinfra. De opleider is sinds 2004 een zelfstandige onderneming. Het bedrijf biedt opleidingen voor machinisten, wagencontroleur en rangeerders aan. Daarnaast is het mogelijk om aanvullende opleidingen te volgen zoals ERTMS, dual signalling en veiligheidscommunicatie.

De opleider richt zich met name op private spoorbedrijven en werkt onder meer voor DB Schenker Rail, Arriva, Connexxion, Veolia, BAM Rail, VolkerRail, RRF, ERS Railways en het Belgische NMBS Logistics.

E-learning

Verder leert de opleider buitenlandse machinisten op om op het Nederlandse spoor te rijden. Vanaf 2015 wil het bedrijf ook Nederlandse machinisten opleiden om op het buitenlandse spoor te rijden. In de toekomst worden de opleidingen ook via e-learning aangeboden, waarbij de cursisten online de lesstof kunnen oefenen. Willemen: ”Wij willen onze opleidingen voor machinisten optimaliseren door de klassikale lessen met onder andere de simulator te combineren met e-learning.”

RDP Services is op dit moment in gesprek met OBV Logistiek om e-learning toe te passen in al haar railopleidingen. “Zo kunnen deelnemers thuis aandacht besteden aan de lesstof en oefeningen en toetsen maken wanneer zij dit willen. Voor het examen dient er echter een examinator aanwezig te zijn die toezicht houdt. Deze mogelijke samenwerkingen biedt ons de mogelijkheid om onze opleidingen en herinstructies verder te optimaliseren en diverse trainings- en herinstructie-pakketten aan te bieden aan de spoorbranche”, aldus de directeur.

Simulator

Het Rotterdamse bedrijf was in 2007 de eerste spoorse opleider die in het bezit was van een simulator. Het bedrijf schafte de ERTMS-simulator destijds aan om machinisten bekend te maken met de goederenspoorlijn Betuweroute. ”Met deze simulator konden machinisten de Betuweroute leren kennen nog vóórdat de spoorlijn af was”, aldus Willemen. De Betuweroute en de HSL-Zuid waren de eerste twee spoorlijnen in Nederland die zijn uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ERTMS level 2.

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.