Ontsporing, trein, New York, Treinongeluk

‘Machinist ontspoorde trein New York zat te knikkebollen’

De machinist van de trein die zondag ontspoorde in New York was mogelijk vlak voor het ongeluk niet helemaal wakker. Dat heeft de advocaat van de machinist verklaard. De trein reed veel te hard in een scherpe bocht en liep daardoor uit de rails. 4 mensen kwamen daarbij om het leven en 60 raakten gewond. 

Volgens een van de bronnen zat de machinist te knikkebollen, vlak voordat de trein uit de bocht vloog. Toen de machinist zich besefte dat de trein te snel op de bocht afreed schakelde hij de noodrem in, maar dat mocht niet meer baten. Eerder werd al bekendgemaakt dat er geen sprake was van remmen die niet werkten of andere technische mankementen.

Positive Train Control

Amerikaanse spoorveiligheidsexperts hebben aangegeven dat een Positive Train Control-systeem (PCT) de ontsporing had kunnen voorkomen. PCT is een gestandaarde systeem voor seingeving en treinbeïnvloeding in de Verenigde Staten. Dit systeem zorgt ervoor dat de snelheid van treinen automatisch wordt teruggebracht in bochten. Dit systeem dient vanaf 2015 op het spoor in de VS geïnstalleerd te zijn, zo meldt de New York Times.

Op het spoortraject waar de trein uit de rails liep, geldt een maximumsnelheid van 48 kilometer per uur. Op het baanvak ervoor mag maximaal van 113 kilometer per uur worden gereden. De trein reed op het moment van de ontsporing 132 kilometer per uur. De advocaat zegt dat de machinist na de ontsporing passagiers hielp om uit het voertuig te komen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.