Verkeersleiding, ProRail

ProRail versoepelt communicatieregels spoor



De communicatieregels voor het spoor zijn iets versoepeld. ProRail doet dat naar aanleiding van kritiek die machinisten en treindienstleiders hadden op de nieuwe gespreksregels. Een van de afspraken die vrijdag tijdens een overleg tussen vakbonden en de directies van NS en ProRail is gemaakt is dat nummers eerst op de oude manier (in het geheel) en daarna op de nieuwe manier (cijfer voor cijfer) worden uitgesproken.

ProRail heeft begin dit jaar de communicatieregels voor het spoor aangescherpt. Bij de introductie van de aangescherpte en nieuwe gespreksregels ontstonden er zorgen bij treindienstleiders en machinisten over twee aspecten van de nieuwe regels: het nummer voor nummer uitspreken van getallen en het gebruik van ‘over en sluiten’.

Overleg

Letters moeten al sinds de jaren negentig te worden uitgesproken via het zogeheten NATO-alfabet (A=Alfa, B=Bravo, enzovoort), maar de regels hierover zijn onlangs  aangescherpt. Spoor 12B dient bijvoorbeeld als ‘een-twee-Bravo’ worden uitgesproken. De kritiek daarop is dat dit onder meer tot spraakverwarring en onveilige situaties leidt.

Verder dienen treindienstleiders en machinisten tijdens gesprekken de commando’s ‘over’ en ‘sluiten’ te gebruiken, terwijl de communicatie via een telefoonverbinding loopt. Ook op deze regel hebben de vakbonden kritiek.

Communicatieregels

Woordvoerder Elles in ‘t Hout van ProRail: “We hebben vrijdag een goed gesprek gehad met personeel, NS, ProRail en de bonden. Daarbij is afgesproken dat cijfers op de oude én op de nieuwe manier worden uitgesproken. We gaan de komende periode aankijken hoe dit gaat. Dit is de manier waarop het personeel zelf graag werkt.”

De aanpassing van de regel betekent volgens In ‘t Hout niet dat ProRail afwijkt van de aanscherping van de communicatieregels. “We willen dit strakke regime houden. Machinisten en treindienstleiders dienen zich te houden aan de gespreksregels.” Dat geldt volgens In ‘t Hout ook nog voor de regel dat er tijdens telefoongesprekken met ‘over‘ en ‘sluit‘ dient te worden gecommuniceerd.

Punt van kritiek

Volgens vakbondbestuurder Wim Eilert van VVMC (vakbond van het rijdend personeel) staat dit laatste punt echter nog ter discussie. “Wij vinden de afspraken over de uitspraak van cijfers een goede eerste stap. Het uitspreken van ‘over’ en ‘sluit’ blijft echter nog steeds een punt van kritiek. We gaan nu samen met ProRail verder onderzoeken of dit anders kan.”

Treindienstleiders, machinisten, vakbonden en de directies van NS en ProRail spreken in oktober opnieuw met elkaar in over de communicatieregels.

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail versoepelt communicatieregels spoor”

Wim Barmentloo|12.09.13|12:51

Het is te gek voor woorden dat NATO alfabet alleen bij het treinpersoneel/treindienstleiders ter discussie staat. Elke andere essentiële dienst (lucht-enscheepvaart t/m de ambulance) is het de gewoonste zaak. Het Defensie apparaat laat ik buiten beschouwing want daar is het niet anders. Maar ongetwijfeld (volgens mij) zal de SP invloed binnen de vakbond olie op het vuur zijn. Misschien een verplichte 3 maanden even in werkelijke dienst voor militaire training. En ze weten niet anders.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.