Koninginnedag, Amsterdam Centraal

Treinverkeer op Koninginnedag verloopt soepel

Dankzij de inspanningen van NS, ProRail en de regionale vervoerders hebben reizigers zonder veel problemen met de trein kunnen reizen op Koninginnedag. De NS zette in totaal 155 extra treinen in en dit bleek zijn vruchten af te werpen. In totaal hebben 310.000 reizigers gebruik gemaakt van treinen naar de twee drukste steden Amsterdam en Eindhoven.

De NS vervoerde 240.000 reizigers van en naar Amsterdam en 60.000 reizigers van en naar Eindhoven. Er waren weinig storingen of incidenten en de storingen die er waren werden snel opgelost door storingsploegen.

Crowd control

Het aantal reizigers was vergelijkbaar met dat in 2012. Het programma in Amsterdam en Eindhoven maakte wel dat reizigers later huiswaarts keerden dan andere jaren. Treinen vanuit Amsterdam reden speciaal door tot vier uur ’s nachts. De punctualiteit van het treinverkeer over de hele dag was met ruim 90 procent goed.

Diverse maatregelen om de reizigersstromen goed te geleiden lijken goed te hebben gewerkt zoals crowd control in Eindhoven en Amsterdam, waarbij reizigers bijvoorbeeld via speciale looproutes naar het station werden geleid. In Eindhoven werden de festiviteiten door de gemeente verder nog met een half uur verlengd om meer spreiding van reizigers te krijgen.

Dienstregeling

Ruim 2.500 extra NS-medewerkers en honderden medewerkers van ProRail leverden hun bijdrage aan de totstandkoming van Koninginnedag. Ook veel NS kantoorpersoneel was vrijwillig op de stations actief om reizigers bij te staan. ProRail hield het spoor goed in de gaten op de verkeersleidingsposten, langs het spoor en in het operationeel controlecentrum.

Reizigers gaven aan tevreden te zijn over de dienstverlening. Om vijf uur ‘s nachts begon de gewone dienstregeling weer waarbij de treinen al weer op de normale plek moesten zijn. Dit verliep ook goed.

Goede prestaties

Maatschappij Voor Beter OV zegt dat NS, de regionale spoorvervoerders en ProRail hebben laten zien dat ze, als het echt moet, tot grootse prestaties in staat zijn.

De reizigersorganisatie beschouwt het succesvolle reizigersvervoer op en na deze Koninginnedag “als de kroon op het werk van iedereen in en rond de spoorsector die hard heeft gewerkt aan de voorbereiding of de uitvoering daarvan”.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.