Jordi Fiering, leerling, Machinisten-opleiding, STC

STC zorgt voor nieuwe generatie machinisten

Het Scheepvaart en Transport College (STC) in Rotterdam heeft opnieuw vijftig nieuwe deelnemers voor de mbo-opleiding Machinist Railvervoer. Dat is goed nieuws, want door de vergrijzing en de toenemende groei van het treinvervoer dreigt er de komende jaren een tekort aan machinisten te ontstaan. De leerlingen krijgen tijdens de opleiding te maken met goederenvervoer, personenvervoer én spoorbouw.

Maike Kooijman, Projectmanager Rail: “Het is uniek dat je in het mbo kunt kiezen voor de richting Rail.” Het STC startte in september 2011 als eerste mbo-instelling in Nederland met de tweejarige opleiding Machinist Railvervoer.

Het opleidingsinstituut ging daarmee in op de vraag die er vanuit de railsector was. Bij Het ROC in Amsterdam start in september van dit jaar ook een machinisten-opleiding. Daar gaat het om een pilot.

Volledig bevoegd

Kooijman: “Als je een bedrijfsopleiding hebt gevolgd, krijg je een certificaat en is het lastiger om ergens anders, buiten de sector aan de slag te gaan.” Na het volgen van een bedrijfsopleiding, hebben de leerlingen geen diploma met mbo-waarde.

Kooijman: “Als jongeren voor de opleiding Machinist Railvervoer kiezen, dan zijn ze volledig bevoegd. Dat is ook makkelijker voor de bedrijven in de sector en het scheelt in de opleidingskosten.”

Nieuwe generatie machinisten

Kooijman: “De gemiddelde leeftijd van machinisten is vrij hoog. Daardoor dreigt er in de toekomst een tekort te zijn. Het is mooi dat wij als opleidingsinstituut voor de nieuwe generatie machinisten kunnen zorgen.”

Voor die tijd werden machinisten nog intern opgeleid bij railbedrijven. De sector heeft geformuleerd wat het profiel van de machinist moet zijn en aan welke competenties hij of zij moet voldoen.

Kleine groepen

Het nieuwe schooljaar telt, net als vorig jaar, vijftig eerstejaars leerlingen. Ze worden in twee groepen van 25 opgedeeld om het kleinschalig te houden.

Als de jongeren klaar zijn, dan zijn ze volledig bevoegd machinist. De opleiding heeft het mbo-niveau 3. Dat maakt het makkelijker om eventueel later naar een andere richting door te stromen. Volgens Kooijman hebben de jongeren meer bagage als ze hun machinisten-diploma bij het STC hebben behaald. “De opleiding bij STC is twee jaar terwijl een studie bij particuliere opleidingsinstituten drie maanden duurt.”

Spoorbenadering in vakken

Naast de reguliere vakken zoals Nederlands, Engels, Duits, Maatschappijleer en Rekenen krijgen de leerlingen veel achtergrondinformatie op het gebied van techniek, veiligheid en service. Kooijman: “De reguliere vakken hebben wel een spoorbenadering. Zo ligt bij lessen Duits bijvoorbeeld de nadruk op het thema spoor.”

Ook krijgen de leerlingen een stukje servicegerichtheid mee, vertelt Kooijman: “We leren ze bijvoorbeeld hoe ze met reizigers om moeten gaan.” Voordat de jongeren aan de opleiding beginnen worden ze medisch en psychologisch getest.

Kennismaken met alle sectoren

De jongeren krijgen tijdens de opleiding te maken drie verschillende stromingen in de railsector: goederenvervoer, personenvervoer en spoorbouw. Ze lopen bij iedere stroming tien weken stage. Kooijman: “We vinden het belangrijk dat ze met alle drie de sectoren kennismaken.”

De leerlingen kunnen stages volgen bij goederenvervoerders DB Schenker, Captrain, Rurtralbahn, Rotterdam Railfeeding, HUSA Transportation en MEV Nederland. Bij de personenvervoerders kunnen ze stage lopen bij Veolia Transport, Arriva en Syntus.

Stages bij bedrijven uit de sector

Verder gaan ze tien weken aan de slag bij spooraannemers als Strukton Rail, Volker Rail en BAM Rail. Het college zoekt nog stageplekken bij bedrijven uit de sector. Kooijman: “We hebben nog voor een heel studiejaar stageplekken nodig.”

Het STC is op dit moment bezig met het vooronderzoek voor de aanschaf van een rail-simulator voor de opleiding. Voor de andere opleidingen bestaan al onder meer een verkeersbegeleiding-simulator en een bagger-simulator. Met de railsimulator wordt een treinrit nagebootst en kunnen jongeren leren hoe ze op onverwachte situaties kunnen anticiperen.

Begeleid wonen

De leerlingen van de machinisten-opleiding komen uit heel Nederland en daarom heeft het STC ook huisvesting geregeld. In de woonomgeving STC-Loopplank wonen leerlingen zelfstandig of delen een woning met een andere leerling. De leerlingen hebben daarbij een vaste begeleider die een vinger aan de pols houdt.

Het STC biedt overigens ook cursussen voor volwassenen om onder meer machinist, rangeerder, wagencontroleer, vervoerder gevaarlijke stoffen of werktreinbegeleider te worden. Van deze cursisten zijn de meesten al in de sector werkzaam, vertelt Kooijman.

Marieke van Gompel

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.