“De uitrol van ERTMS zit vast in een vicieuze cirkel”

De uitrol van ERTMS verloopt moeizaam omdat operators nauwelijks willen investeren in het systeem wanneer ze ook nog op klasse B-systemen kunnen draaien, aldus Marcin Wojcik op, beleidsmedewerker bij de Europese Commissie tijdens een sessie op RailTech Europe. Het gevolg is dat dit resulteert in een vicieuze cirkel die hierdoor de boord- en baaninstallaties afremt.

In 2017 werd door de Europese Commissie een ERTMS-implementatieplan opgesteld. De vooruitzichten voor de middellange termijn zijn dat 14 procent van het netwerk in 2030 zal zijn uitgerust met ERTMS. 41 procent inclusief contracten die al zijn gesloten. “We zijn dicht bij het omslagpunt. Ik hoop dat in 2025 minstens de helft contractueel of operationeel zal zijn”, aldus Wojcik, die op RailTech Europe 2022 kwam spreken over de digitale spoorweg.

“Waarschijnlijk halen we de deadline van 2030 niet, maar inmiddels investeren meer lidstaten in ERTMS. Drie of vier jaar geleden waren sommige lidstaten er nog niet van overtuigd. Nu is iedereen wel zo’n beetje aan boord.”

Oude vloot biedt enorme kansen

De TEN-T-kernnetwerkcorridors in Europa krijgen nu de prioriteit. Deze zijn meer dan 120.000 kilometer lang. Volgens de plannen zal in 2040 slechts 20 procent van de TEN-T-systemen nog op klasse B-systemen rijden. “We gaan meer werken met compactere netwerken. Dat is belangrijk en kostbaar, maar nog steeds niet genoeg. Als we de infrastructuurbeheerders vragen hoeveel zij gebruik maken van ERTMS, is het antwoord dat sommigen niet beschikken over genoeg treinmaterieel.”

“We hebben berekend dat er momenteel 41.000 voertuigen in Europa rijden. Op dit moment rijden er nog maar 7.000 voertuigen met ERTMS.” Volgens bestelgegevens die openbaar zijn, zullen er in 2030 nog eens 9.000 extra treinen worden ingezet. “De vloot is over het algemeen verouderd in Europa. 90 procent is ouder dan 40 en zelfs 50 jaar. Dit is eigenlijk een geweldige kans om de treinen te vervangen en te digitaliseren. Daarnaast is het ook groener met bijvoorbeeld waterstof.”

Er is ook nog een enorme uitdaging voor kleinere vrachtvervoerders, aangezien er voor hen geen businesscase is om hun voertuigen uit te rusten met ERTMS. “Ze ondervinden zeer felle concurrentie van de wegsector.”

ERTMS aan boord van al het nieuwe treinmaterieel

Om aan de toekomstige behoeften te voldoen en om baaninstallaties volledig te kunnen benutten, moet al het nieuwe treinmaterieel uiteindelijk worden uitgerust met ERTMS. Dit is momenteel echter nog niet het geval. “Het merendeel van het nieuwe materieel is niet uitgerust met ERTMS, omdat het moet worden aangepast en dat kost veel geld. Dit moet veranderen.”

Exploitanten hebben vaak nog niet de intentie om te investeren, omdat ze nog steeds met de klasse-B kunnen opereren, legt Wojcik uit. “Het is een vicieuze cirkel, omdat infrastructuurbeheerders langzamer zullen zijn met baaninstallaties omdat er bijna geen gebruikers zijn met ERTMS-voertuigen. En als slechts een klein aantal routes is uitgerust met ERTMS langs het spoor en operators nog steeds treinen met klasse B-systemen kunnen laten rijden, hebben ze weinig redenen om hun voertuigen te upgraden. Deze cirkel moet worden doorbroken. De ontmanteling van klasse B-systemen gaat langzaam stapjes vooruit, maar het heeft geen zin om twee systemen decennialang te behouden, zoals in veel Europese lidstaten wel het geval is.”

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.