Interview

Digital Twin moet ProRail helpen de ERTMS-uitrol te versnellen

Door in het ontwerpproces voor de uitrol van ERTMS door middel van een Digital Twin voortdurende controlestappen in te bouwen, kan dat proces efficiënter en voordeliger verlopen. Dat vertelden Michiel Vijverberg, programmamanager implementatie ERTMS bij ProRail, en directeur Nico Schaefers van GeoNext deze week in de uitzending van SpoorProTV.

Het is volgens Vijverberg een van de manieren waarmee de uitrol van ERTMS mogelijk versneld kan worden. Met een aantal partijen zit ProRail momenteel in de testfase. Geodetisch ingenieursbureau GeoNext is er daar een van.

“In totaal werkt ProRail in het innovatieprogramma met negen bedrijven aan elf initiatieven, die variëren van digitale oplossingen tot safety cases. De combinatie van innovaties kan helpen de bouw van ERTMS te versnellen.”

Als de voorgedragen oplossingen aantoonbaar functioneren, dan zijn voor de deelnemende partijen elk drie baanvakken beschikbaar. “Hoe lang de aanloopfase is, verschilt per deelnemer. In sommige gevallen is dat anderhalf jaar. Met GeoNext hopen we dit jaar af nog te ronden”, aldus Vijverberg.

Voortdurend toetsen

GeoNext wil door middel van een zogeheten Digital Twin het ontwerpproces voorafgaand aan de bouw van ERTMS versnellen. Voor de bouwfase zelf heeft het een Digitale Drieling op het programma staan.

Het fenomeen Digital Twin, oftewel een kopie van de werkelijkheid, is niet nieuw. Volgens Schaefers zit de innovatie in het gegeven dat de verwerking van de inwonnen data om die digitale werkelijkheid op te bouwen, volledig geautomatiseerd is.

“Door vanaf het eerste moment te toetsen of en zo ja hoe iets gebouwd kan worden, dan scheelt dat in het proces. Dat scheelt aanpassingen en lange overlegrondes over die aanpassingen”, zegt Schaefers. “En als iets efficiënter wordt, dan is het ook goedkoper”.

Bekijk hier het interview met Michiel Vijverberg en Nico Schaefers:

Digitale drieling handig bij aansturing

In het verlengde daarvan werkt GeoNext aan de zogeheten digitale drieling. Daarbij wordt het te bouwen deel aan de digitale werkelijkheid toegevoegd, al dan niet stapsgewijs. Op die manier heb je ook gedurende de bouwfase steeds het meest actuele beeld voor je. “Dat helpt vooral met de aansturing voor wat er moet gebeuren”, zegt Schaefers.

“Het betekent tevens dat je heel eenvoudig een soort augmented reality-laag over de omgeving kunt leggen, zodat werkvoorbereiders bijvoorbeeld op hun telefoon direct kunnen zien wat waar komt”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.