De Intercity Nieuwe Generatie van treinfabrikant Alstom

Vijf vragen en antwoorden over de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie

Nog een paar maanden geduld, alweer. Alstom

De toelatingsritten voor de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNGB) in België zijn onlangs afgerond. De ICNGB gaat in Nederland en België rijden en is een variant op de ICNG die alleen in Nederland gaat rijden. Treinfabrikant Alstom beantwoordt vijf vragen over de invoering van de nieuwe, snelle intercity van spoorvervoerder NS. 

NS heeft in 2016 bij Alstom 79 enkeldeks Intercitytreinen met een snelheid van 200 kilometer per uur besteld. Het gaat om 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen. De 79 treinen hebben samen zo’n 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in eerste en tweede klas. In 2019 kwam daar nog een order bovenop van 18 extra ICNG’s, goed voor 8.200 zitplaatsen. De INCG en ICNGB vervangen straks de Traxx-locomotieven met ICRm-rijtuigen die op dit moment op de HSL-Zuid rijden.

Is de toelating van de ICNG in België nu officieel afgerond?

Het proces voor de toelating van de ICNGB is nog niet helemaal afgerond. De benodigde documentatie is nu bij de European Railway Agency (ERA) ingediend.

Wat moet er nu nog gebeuren voordat de ICNG’s in Nederland en België kan rijden?

De dossiers ten behoeve van de toelating worden nu beoordeeld door de instanties in Nederland en België. Daarnaast zal er – net zoals met andere nieuwe treinen in Nederland – nog een uitvoerige testperiode plaatsvinden met de treinen die nu gebouwd worden.

Wanneer gaat de ICNG in België en wanneer in Nederland rijden?

Voor Nederland: Na succesvolle afronding van het proefbedrijf gaat ICNG stap voor stap geïntroduceerd worden op het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda. Alle inspanningen zijn erop gericht om de eerste reizigers dit jaar nog in te laten laten instappen.

Voor België: In het afgelopen jaar is begonnen met diverse testen van de ICNG voor de toelating in België. NS gaat hier in 2022 mee door, zodat we op termijn ook vaker en sneller naar België gaan rijden. Wanneer de treinen precies naar België gaan rijden, is nog niet bekend.

Op welke trajecten gaan de snelle intercity’s uiteindelijk rijden?

De trein gaat eerst over de HSL-Zuid rijden tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda, daarna ook (deels over de HSL-Zuid) tussen Den Haag, Rotterdam en Eindhoven. In volgende stappen gaat de snelle intercity’s over de HSL-Zuid van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel en uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid door via Zwolle naar Leeuwarden en Groningen.

Wat is het verschil tussen de treinen die alleen in Nederland en de treinen die zowel in Nederland als België gaan rijden?

Voor wat betreft de techniek hebben de treinen die ook in België (ICNGB) gaan rijden aanvullende technische systemen die het rijden onder de 3kV-bovenleidingsspanning en het Belgische treinbeveiligingssysteem (TBL) mogelijk maken. Zowel de ICNGB als de ICNG zijn uitgerust met de 1,5 kV (spoornet Nederland), 25kV (voor HSL-Zuid) tractie en Europees beveiligingssysteem ERTMS.

Qua interieur is het verschil dat ICNG België extra bagageruimte heeft en een extra toilet. Qua exterieur krijgt de trein elementen uit de NS-huisstijl. Hoe dit er precies uit komt te zien, laten we later dit jaar zien.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vijf vragen en antwoorden over de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie | SpoorPro.nl
De Intercity Nieuwe Generatie van treinfabrikant Alstom

Vijf vragen en antwoorden over de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie

Nog een paar maanden geduld, alweer. Alstom

De toelatingsritten voor de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNGB) in België zijn onlangs afgerond. De ICNGB gaat in Nederland en België rijden en is een variant op de ICNG die alleen in Nederland gaat rijden. Treinfabrikant Alstom beantwoordt vijf vragen over de invoering van de nieuwe, snelle intercity van spoorvervoerder NS. 

NS heeft in 2016 bij Alstom 79 enkeldeks Intercitytreinen met een snelheid van 200 kilometer per uur besteld. Het gaat om 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen. De 79 treinen hebben samen zo’n 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in eerste en tweede klas. In 2019 kwam daar nog een order bovenop van 18 extra ICNG’s, goed voor 8.200 zitplaatsen. De INCG en ICNGB vervangen straks de Traxx-locomotieven met ICRm-rijtuigen die op dit moment op de HSL-Zuid rijden.

Is de toelating van de ICNG in België nu officieel afgerond?

Het proces voor de toelating van de ICNGB is nog niet helemaal afgerond. De benodigde documentatie is nu bij de European Railway Agency (ERA) ingediend.

Wat moet er nu nog gebeuren voordat de ICNG’s in Nederland en België kan rijden?

De dossiers ten behoeve van de toelating worden nu beoordeeld door de instanties in Nederland en België. Daarnaast zal er – net zoals met andere nieuwe treinen in Nederland – nog een uitvoerige testperiode plaatsvinden met de treinen die nu gebouwd worden.

Wanneer gaat de ICNG in België en wanneer in Nederland rijden?

Voor Nederland: Na succesvolle afronding van het proefbedrijf gaat ICNG stap voor stap geïntroduceerd worden op het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda. Alle inspanningen zijn erop gericht om de eerste reizigers dit jaar nog in te laten laten instappen.

Voor België: In het afgelopen jaar is begonnen met diverse testen van de ICNG voor de toelating in België. NS gaat hier in 2022 mee door, zodat we op termijn ook vaker en sneller naar België gaan rijden. Wanneer de treinen precies naar België gaan rijden, is nog niet bekend.

Op welke trajecten gaan de snelle intercity’s uiteindelijk rijden?

De trein gaat eerst over de HSL-Zuid rijden tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda, daarna ook (deels over de HSL-Zuid) tussen Den Haag, Rotterdam en Eindhoven. In volgende stappen gaat de snelle intercity’s over de HSL-Zuid van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel en uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid door via Zwolle naar Leeuwarden en Groningen.

Wat is het verschil tussen de treinen die alleen in Nederland en de treinen die zowel in Nederland als België gaan rijden?

Voor wat betreft de techniek hebben de treinen die ook in België (ICNGB) gaan rijden aanvullende technische systemen die het rijden onder de 3kV-bovenleidingsspanning en het Belgische treinbeveiligingssysteem (TBL) mogelijk maken. Zowel de ICNGB als de ICNG zijn uitgerust met de 1,5 kV (spoornet Nederland), 25kV (voor HSL-Zuid) tractie en Europees beveiligingssysteem ERTMS.

Qua interieur is het verschil dat ICNG België extra bagageruimte heeft en een extra toilet. Qua exterieur krijgt de trein elementen uit de NS-huisstijl. Hoe dit er precies uit komt te zien, laten we later dit jaar zien.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.