ICNG-trein NS

NS doet er alles aan om Intercity Nieuwe Generatie in 2022 te laten rijden

Spoorvervoerder NS doet er alles aan om de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) in 2022 in de dienstregeling met reizigers te laten rijden, meldt programmamanager Maarten Bakker van NS in een update. Fabrikant Alstom rondt op dit moment de toelatingstesten met de ICNG af. De volgende stap in de ontwikkeling van de nieuwe intercity zijn de NS-proefritten, opleidingsritten en ritten met reizigers.

De ontwikkeling van de snelle Intercity met een maximumsnelheid van 200 km/uur komt nu in een nieuwe fase. Fabrikant Alstom is klaar met de toelatingstesten. Ook het interieur van de ICNG is helemaal af. NS heeft vorige week toestemming gevraagd aan de Inspectie Leefomgeving en Transport om proefritten en opleidingsritten te gaan rijden, eerst nog zonder en later met reizigers.

Daarmee is de komst van deze trein die ook op de hogesnelheidslijn gaat rijden, een stap dichterbij. Tijdens deze proefritten gaat NS de functionaliteit en betrouwbaarheid van de trein testen. De trein gaat pas in de dienstregeling rijden als het voertuig daar betrouwbaar genoeg voor is. Oorspronkelijk zou afgelopen weekend de publiekspresentatie van de ICNG plaatsvinden op station Rotterdam Centraal. Vanwege de aangescherpte coronamaatregelen is deze uitgesteld.

Doel: reizigers in 2022 laten instappen

NS werkt met fabrikant Alstom aan een uitgebreid test- en toelatingsprogramma. Als gevolg van COVID-19 en de impact ervan op de wereldeconomie is het op dit moment nog niet mogelijk om een gedetailleerde planning te geven over de volledige introductie van de snelle trein in de dienstregeling.

Maarten Bakker, als programmamanager bij NS verantwoordelijk voor de ICNG: “De trein wordt in verschillende landen geproduceerd en ontwikkeld. Door corona lagen fabrieken stil, kon software niet getest en uitontwikkeld worden en waren onderdelen niet leverbaar. We doen er alles aan om er alsnog voor te zorgen dat de eerste reizigers in 2022 in kunnen stappen.”

Hierbij zijn eerdere lessen die zijn opgedaan met andere materieelconstructies, leidend, en gaan betrouwbaarheid en kwaliteit boven snelheid, geeft NS aan. Ook wordt er ingezet op een ‘stapsgewijze infasering’ en NS stuurt hierbij primair op een betrouwbare introductie.

ICNG 2e klas
ICNG 2e klas
ICNG 1e klas stilte zone
ICNG 1e klas stiltezone

Groei van treinreizigers met 40 procent

De ICNG kan naar verwachting 30 jaar mee en heeft als voordeel dat reizigers sneller en comfortabeler kunnen reizen. Op dit moment heeft NS weliswaar fors minder reizigers en dat daalt weer sinds de laatste maatregelen. Maar de spoorvervoerder verwacht dat op termijn de reizigersaantallen gaan groeien. Het ministerie verwacht tot 2040 tot 40 procent (ten opzichte van vóór corona) reizigersgroei op het spoor.

De trein heeft een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur, waardoor deze gebruikmaakt van de voordelen van de hogesnelheidslijn en door het hele land steden sneller met elkaar kan gaan verbinden.

Dat gebeurt in fases. De trein gaat eerst over de hogesnelheidslijn rijden tussen Amsterdam – Rotterdam – Breda, daarna ook (deels over de Hogesnelheidslijn) tussen Den Haag – Rotterdam – Eindhoven. In volgende stappen gaat de ICNG ook over de hogesnelheidslijn van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel en uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid door via Zwolle naar Leeuwarden en Groningen.

Leontien Verkaik, projectmanager ICNG, geeft een rondleiding door de nieuwe trein:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.