Fyra, AnsaldoBreda, hogesnelheidstrein

Voormalige Fyra’s ingezet op traject Milaan-Ancona

Reizigers kunnen vanaf volgende week weer gebruikmaken van de Fyra-treinen die in 2013 door NS werden afgedankt. De Italiaanse spoorvervoerder Trenitalia gaat de voertuigen namelijk inzetten tussen Milaan en Ancona, een afstand van ruim 400 kilometer. Volgens Trenitalia-directeur Marco Caposciutti zijn er maatregelen genomen om de problemen uit 2013 helemaal op te lossen en hij heeft daarom vertrouwen in het functioneren van de trein.

Al in 2017 werd bekend dat de Italiaanse spoorvervoerder Trenitalia de voertuigen had gekocht van treinenbouwer AnsaldoBreda en deze week werd de trein gepresenteerd. De treinen hebben een andere kleur gekregen en ook het interieur is flink onder handen genomen. Bovendien zullen de treinen onder de naam ERT 700 gaan rijden – de naam Fyra wordt nergens meer genoemd.

Testritten

Al in 2017 werd voor het eerst gesproken over een mogelijke herintroductie van de geplaagde treinen op het spoor in Italië en er werden in de afgelopen tijden regelmatig testritten opgemerkt, maar pas nu is het werkelijk zo ver. Volgens de huidige directeur van AnsaldoBreda hoeft de nieuwe vervoerder niet bang te zijn voor vergelijkbare problemen. Antonio Liguori stelt zelfs tegen RTL Nieuws dat de defecten aan de trein ook in 2013 gemakkelijk gerepareerd hadden kunnen worden en spreekt over ‘marginale problemen’.

Voor NS en voor de Belgische NMBS waren de problemen echter zodanig dat besloten werd om de treinen terug te sturen naar de Italiaanse bouwer. Wel vond de Nederlandse spoorvervoerder het prima dat AnsaldoBreda probeerde om de treinen door te verkopen aan een andere geïnteresseerde. In dat geval zou NS bovendien nog 21 miljoen euro krijgen, bovenop de 125 miljoen die NS heeft teruggekregen na het terugsturen van de gebrekkige treinen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

3 reacties op “Voormalige Fyra’s ingezet op traject Milaan-Ancona”

John rdam|06.06.19|20:26

Als NS en NMBS hadden moeten wachten op herstel door Ansaldo hadden we blijkbaar nog 6 jaar zonder functionerende treinen gezeten. Dat is volgens Italiaanse normen dus normaal. Geen wonder dat dat land bijna failliet is. Begrijpelijk dat Hitachi Ansaldo bijna voor niks heeft kunnen overnemen. Alleen zijn de nieuwe eigenaren vergeten een paar Italiaanse managers te ontslaan. Die Antonio doet me denken aan die Irakese legerwoordvoerder: There are no Americans in Bagdad….

John rdam|06.06.19|20:37

@redactie: overigens was Fyra niet de naam van de treinen, dus niet zo raar dat die niet meer genoemd wordt. Fyra was de productnaam en die is bij de FS: Frecciarossa. De typenaam was V250 en bij FS is dat nu ERT700.

nw.meininger@pzh.nl|07.06.19|09:43

Nee de huidige boemeltreinen zijn een succes, staan ook meer stil dan rijden. Durf er niet mee naar Schiphol. Als je in de tunnel komt stil te staan moet je er achteruit worden teruggehaald, ben je 4 uur verder, weg vliegtuig

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.