ICNG van Alstom op testbaan Tsjechië, bron: NS

TramTreinBus blij met plannen voor snelle IC Brussel: “Er komt een serieuze uitbreiding van het aanbod”

ICNG van Alstom op testbaan Tsjechië, bron: NS

NS en NMBS zijn op dit moment in gesprek over een snelle treindienst tussen Amsterdam Zuid en Brussel Zuid. Met 2 uur en 3 minuten zou deze verbinding straks maar tien minuten langer zijn dan de Thalys tussen beide steden (1 uur en 53 minuten). Naast deze snelle treindienst blijft de reguliere treindienst tussen Brussel Zuid en Rotterdam bestaan, met alle tussenliggende stops. Dat bevestigt Belgische reizigersorganisatie TramTreinBus die de plannen van de spoorvervoerders heeft ingezien. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “TramTreinBus blij met plannen voor snelle IC Brussel: “Er komt een serieuze uitbreiding van het aanbod””

Marc Busio|03.03.22|17:48

1.53 u., 2.03 u., laten we zeggen 2 uur. De afstand tussen Amsterdam CS en Brussel-Zuid bedraagt hemelsbreed 200 km. M.a.w. de Thalys rijdt met een gemiddelde snelheid van 100 km/u. over een traject dat voor de helft ‘hogesnelheidslijn’ is en voor zes a zeven miljard euro is aangelegd. En dan te bedenken dat de gemiddelde snelheid van een willekeurige intercitytrein op het normale net in Nederland zo’n 80 km/u. bedraagt.

Marc van der Lee|04.03.22|00:28

@Marc Busio

Kijkend naar de lengte van het spoor, dan rijdt Thalys tussen Amsterdam en Brussel 123km/u gemiddeld. Tussen Amsterdam en Antwerpen is dit 143km/u. Met vertrek vanaf station Zuid is in de toekomst 150km/u mogelijk.

Voor eventuele toekomstige lange afstanden, een TGV Amsterdam-Barcelona bijvoorbeeld, zou je eigenlijk na Amsterdam alleen nog op Brussel willen stoppen. Treinen zouden dan in de tunnels van Schiphol en Antwerpen moeten doorrijden en Rotterdam via een boog passeren.

Marc van der Lee|04.03.22|00:33

De vernieuwde IC Brussel kan dan deze trein voeden, door Rotterdam en Antwerpen aan te doen en de reizigers naar Brussel te brengen. Dan zou Amsterdam-Zuid naar Parijs potentieel in ongeveer 2:30 kunnen. Parijs-Madrid is berekend op 6 uur na de aanleg van oa LGV Bordeaux-Spaanse grens en Basque Y. Amsterdam-Madrid in minder dan 9 uur is dan mogelijk, en een op het oog nu haast onmogelijke route Amsterdam-Málaga zou dan met gemak in minder dan 12 uur kunnen, wellicht zelfs in 11.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.