ICNG van Alstom op testbaan Tsjechië, bron: NS

TramTreinBus blij met plannen voor snelle IC Brussel: “Er komt een serieuze uitbreiding van het aanbod”

NS en NMBS zijn op dit moment in gesprek over een snelle treindienst tussen Amsterdam Zuid en Brussel Zuid. Met 2 uur en 3 minuten zou deze verbinding straks maar tien minuten langer zijn dan de Thalys tussen beide steden (1 uur en 53 minuten). Naast deze snelle treindienst blijft de reguliere treindienst tussen Brussel Zuid en Rotterdam bestaan, met alle tussenliggende stops. Dat bevestigt Belgische reizigersorganisatie TramTreinBus die de plannen van de spoorvervoerders heeft ingezien. 

De langzamere treindienst tussen Brussel Zuid, Brussel-Centraal, Brussel Noord, Brussel Airport, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Breda en Rotterdam Centraal blijft behouden. Woordvoerder Kees Smilde van TramTreinBus is blij dat er daarnaast een snelle treindienst bij komt: “Er komt een serieuze uitbreiding van het aanbod. Daar zijn we heel blij mee.”

Snelle intercity toont overeenkomsten met de Fyra

Volgens TramTreinBus heeft de voorgestelde snelle treindienst opvallende overeenkomsten met die van de Fyra, de snelle trein die in 2013 vanwege gebreken van het spoor werd gehaald. Wat anders is, is dat in de plannen de mogelijkheid wordt genoemd dat de verbinding in de nog verdere toekomst wordt doorgetrokken naar Lelystad of zelf Groningen, als onderdeel van de toekomstige Lelylijn. De snelle treindienst zal straks worden gereden met Nederlandse treinstellen van het type ICNG, die maximaal 200 kilometer per uur kunnen rijden.

Amsterdam-Brussel reizigersonderzoek

‘Alle Belgische stations behouden aansluiting’

Woordvoerder Bart Crols van NMBS wil de toekomstplannen van de spoorbedrijven niet bevestigen, maar meldt wel dat alle Belgische stations die momenteel een rechtstreekse verbinding hebben met Nederland “in de toekomst behouden blijven”. Hij geeft aan dat de samenwerking tussen NS en NMBS voor de huidige verbinding tussen Amsterdam en Brussel tot december 2024 loopt. “De bedoeling is deze nadien verder te zetten, met de bedoeling om de klantervaring nog verder te verbeteren”, aldus Crols.

Woordvoerder Anita Middelkoop van NS meldt dat de vervoerder vorig jaar is gestart met diverse testen met de snelle intercity ICNG. “Daar gaan we in 2022 mee door zodat we op termijn ook vaker en sneller naar België gaan rijden.” Wanneer de ICNG tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden, is nog niet bekend. Eind vorig jaar maakte voormalig staatssecretaris Steven van Weyenberg bekend dat de introductie vertraging had opgelopen. Daarbij zou NS zich nu eerst richten op de volledige infasering van de ICNG NS tussen Amsterdam en Breda in 2023.

De NS-zegsvrouw vindt het nog te vroeg om concrete informatie te delen over de plannen, omdat de resultaten van het reizigersonderzoek nog worden bekeken. NS peilde onlangs de mening van zijn reizigers over de animo voor een snelle intercityverbinding. “Vanzelfsprekend zijn we hierover in gesprek met de Belgische spoorwegen. We trekken gezamenlijk met onze Belgische partner op om de ambities waar te maken. Zoals eerder door NS en NMBS aangekondigd onderzoeken we samen verschillende opties om de huidige verbinding naar Brussel te versnellen en ook uit te kunnen breiden. We willen samen met NMBS sneller en vaker naar Brussel.”

Tussenstop op Bruxelles Midi Brussel Zuid Eurostar

Dienstregeling zou moeten worden uitgebreid

TramTreinBus is erg blij dat de functie van snelle en langzame intercitydiensten worden gesplitst. Wel heeft de reizigersorganisatie nog wat kritiek op de start en het einde van de dienstregeling. “In de huidige plannen zullen de treindiensten zullen straks 16 keer per dag gaan rijden. Dit betekent dat de laatste trein om 21.45 uur uit Antwerpen-Centraal naar vertrekt. Dat is veel te vroeg. Omgekeerd kunnen reizigers op zijn vroegst pas rond 8.00 uur ’s ochtends in Antwerpen aankomen. Wij hebben aan de NMBS voorgesteld dat er 17 of 18 treindiensten moeten komen.” Daarnaast heeft de reizigersorganisatie aangegeven dat het logistiek handiger zou zijn als het kopmaken in Breda in de nieuwe treindienst wordt geschrapt en de langzame IC de groeipool Eindhoven als eindpunt krijgt.

NMBS heeft verder bij Alstom 24 nieuwe generatie Traxx-locomotieven besteld, met een optie voor in totaal 50 locomotieven. De leveringen van deze locomotieven, die een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur hebben, starten in 2026.

De nieuwe locomotieven zullen ingezet worden op het binnenlandse net, en voor grensoverschrijdende ritten tussen België, Nederland, Luxemburg en Duitsland. De voertuigen zijn uitgerust met het Europese veiligheidssysteem ETCS. Omdat de huidige samenwerking tussen NS en NMBS tot december 2024 loopt, zullen er voor de overbruggingsperiode nieuwe afspraken gemaakt moeten worden. Mogelijk zal dit betekenen dat NS het huidige leasecontract voor de huidige Traxx-locomotieven (maximaal 160 kilometer) verlengt.

De verwachting is dat deze locomotieven vanaf 2026 ingezet zal worden voor de langzame treinverbinding tussen Brussel Zuid, Brussel-Centraal, Brussel Noord, Brussel Airport, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Breda en Rotterdam Centraal. Of de treindienst met een maximumsnelheid van 200 kilometer ook sneller zal worden, is nog onbekend. Volgens TramTreinBus worden deze treindiensten straks met NMBS-rijtuigen uitgevoerd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “TramTreinBus blij met plannen voor snelle IC Brussel: “Er komt een serieuze uitbreiding van het aanbod””

Marc Busio|03.03.22|17:48

1.53 u., 2.03 u., laten we zeggen 2 uur. De afstand tussen Amsterdam CS en Brussel-Zuid bedraagt hemelsbreed 200 km. M.a.w. de Thalys rijdt met een gemiddelde snelheid van 100 km/u. over een traject dat voor de helft ‘hogesnelheidslijn’ is en voor zes a zeven miljard euro is aangelegd. En dan te bedenken dat de gemiddelde snelheid van een willekeurige intercitytrein op het normale net in Nederland zo’n 80 km/u. bedraagt.

Marc van der Lee|04.03.22|00:28

@Marc Busio

Kijkend naar de lengte van het spoor, dan rijdt Thalys tussen Amsterdam en Brussel 123km/u gemiddeld. Tussen Amsterdam en Antwerpen is dit 143km/u. Met vertrek vanaf station Zuid is in de toekomst 150km/u mogelijk.

Voor eventuele toekomstige lange afstanden, een TGV Amsterdam-Barcelona bijvoorbeeld, zou je eigenlijk na Amsterdam alleen nog op Brussel willen stoppen. Treinen zouden dan in de tunnels van Schiphol en Antwerpen moeten doorrijden en Rotterdam via een boog passeren.

Marc van der Lee|04.03.22|00:33

De vernieuwde IC Brussel kan dan deze trein voeden, door Rotterdam en Antwerpen aan te doen en de reizigers naar Brussel te brengen. Dan zou Amsterdam-Zuid naar Parijs potentieel in ongeveer 2:30 kunnen. Parijs-Madrid is berekend op 6 uur na de aanleg van oa LGV Bordeaux-Spaanse grens en Basque Y. Amsterdam-Madrid in minder dan 9 uur is dan mogelijk, en een op het oog nu haast onmogelijke route Amsterdam-Málaga zou dan met gemak in minder dan 12 uur kunnen, wellicht zelfs in 11.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.