ICNG van Alstom op testbaan Tsjechië, bron: NS

NS bestelt achttien extra ICNG’s voor HSL

ICNG van Alstom op testbaan Tsjechië, bron: NS

De NS heeft nog eens achttien Intercity Nieuwe Generatie treinen besteld bij de Franse fabrikant Alstom. Het materieel wordt vanaf 2025 ingezet op de HSL tussen Amsterdam en Brussel. Hiermee komen 8.200 extra zitplaatsen beschikbaar voor de hogesnelheidsverbinding naar België.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

7 reacties op “NS bestelt achttien extra ICNG’s voor HSL”

Wil van den Hurk|08.08.19|12:08

Gisteren op reis geweest met de trein, slechte airco in de VIRM’s,
in Amsterdam overgestapt in een treinstel 9400 gaan zitten, het werd niet beter.
Als de trein dan vol stroomt wordt helemaal een oven. Ik heb nu maar besloten dat ik met temperaturen boven de 20 graden niet meer met de trein ga.
Als de verlichting overdag in de trein uitgedaan wordt, kan de airco een trap(je) hoger
ZONDER DAT HET EXTRA ENERGIE KOST!

Sjoerd Ydema|08.08.19|12:38

“Hiermee komen 8.200 extra zitplaatsen beschikbaar voor de hogesnelheidsverbinding naar België.” Dit lijkt mij onzin; de nieuwe treinen gaan de oude vervangen. Dus 8200 zitplaatsen extra, betekend dat elke trein 8200/18= 455 zitplaatsen moeten bieden, BOVENOP het aantal zitplaatsen wat de nieuwe treinen al moeten hebben om de oude (huidige) treinen 1-op-1 te vervangen. En deze nieuwe treinen zijn geen dubbeldeks materieel….
Lijkt me dus een fout in het artikel.

Drikus van Oost|09.08.19|22:51

Wat ik al jaren niet begrijp is dat de tractie uitrusting van nieuwe treinen niet meer in Nederland gemaakt worden, voorheen Holec Ridderkerk. Hier zat veel kennis om tractie installaties te ontwerpen en te bouwen. De laatste 25 jaar zijn veel technisch hoogstaande bedrijven naar de knoppen geholpen door o.a. de overheid die helemaal niets heeft gedaan om de knowhow te behouden. Buiten de deur aanschaffen is nl. goedkoper, b.v. bij AnsaldoBreda in Italie de Fyra daar wordt je blij van…

Roger de Lang|13.08.19|21:18

jullie zeuren wel heb je bij arriva in limburg eens gezien hoe die werken iedere x te laat
en als 1 treinof 2 treinen uitvallen is meteen dienstregeling in de war boord pc doet niet of is niet juist of wc kapot en na 6 maanden is de trein nog niet gemaakt nou nee danken lokale vervoerder s hoor je niemand over zoals qbuzz connexxion arriva abellio keolis

Roger de Lang|13.08.19|21:18

km

Arco Sierts|15.08.19|17:26

@ Drikus van Oost: maar dat is toch simpel? Holec Ridderkerk is overgenomen door Alstom. Inkopen bij de concurrent ligt minder voor de hand. En wat betreft de feiten: Alstom Ridderkerk is niet naar de knoppen gegaan, het bestaat nog steeds.

Chris van Dijk|15.06.20|15:17

Ik vind dat als er Tjeche al goed is getest dat we in Nederland veel eerder de treinen op de HSL traject kunnen inzetten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS bestelt achttien extra ICNG’s voor HSL | SpoorPro.nl
ICNG van Alstom op testbaan Tsjechië, bron: NS

NS bestelt achttien extra ICNG’s voor HSL

ICNG van Alstom op testbaan Tsjechië, bron: NS

De NS heeft nog eens achttien Intercity Nieuwe Generatie treinen besteld bij de Franse fabrikant Alstom. Het materieel wordt vanaf 2025 ingezet op de HSL tussen Amsterdam en Brussel. Hiermee komen 8.200 extra zitplaatsen beschikbaar voor de hogesnelheidsverbinding naar België.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

7 reacties op “NS bestelt achttien extra ICNG’s voor HSL”

Wil van den Hurk|08.08.19|12:08

Gisteren op reis geweest met de trein, slechte airco in de VIRM’s,
in Amsterdam overgestapt in een treinstel 9400 gaan zitten, het werd niet beter.
Als de trein dan vol stroomt wordt helemaal een oven. Ik heb nu maar besloten dat ik met temperaturen boven de 20 graden niet meer met de trein ga.
Als de verlichting overdag in de trein uitgedaan wordt, kan de airco een trap(je) hoger
ZONDER DAT HET EXTRA ENERGIE KOST!

Sjoerd Ydema|08.08.19|12:38

“Hiermee komen 8.200 extra zitplaatsen beschikbaar voor de hogesnelheidsverbinding naar België.” Dit lijkt mij onzin; de nieuwe treinen gaan de oude vervangen. Dus 8200 zitplaatsen extra, betekend dat elke trein 8200/18= 455 zitplaatsen moeten bieden, BOVENOP het aantal zitplaatsen wat de nieuwe treinen al moeten hebben om de oude (huidige) treinen 1-op-1 te vervangen. En deze nieuwe treinen zijn geen dubbeldeks materieel….
Lijkt me dus een fout in het artikel.

Drikus van Oost|09.08.19|22:51

Wat ik al jaren niet begrijp is dat de tractie uitrusting van nieuwe treinen niet meer in Nederland gemaakt worden, voorheen Holec Ridderkerk. Hier zat veel kennis om tractie installaties te ontwerpen en te bouwen. De laatste 25 jaar zijn veel technisch hoogstaande bedrijven naar de knoppen geholpen door o.a. de overheid die helemaal niets heeft gedaan om de knowhow te behouden. Buiten de deur aanschaffen is nl. goedkoper, b.v. bij AnsaldoBreda in Italie de Fyra daar wordt je blij van…

Roger de Lang|13.08.19|21:18

jullie zeuren wel heb je bij arriva in limburg eens gezien hoe die werken iedere x te laat
en als 1 treinof 2 treinen uitvallen is meteen dienstregeling in de war boord pc doet niet of is niet juist of wc kapot en na 6 maanden is de trein nog niet gemaakt nou nee danken lokale vervoerder s hoor je niemand over zoals qbuzz connexxion arriva abellio keolis

Roger de Lang|13.08.19|21:18

km

Arco Sierts|15.08.19|17:26

@ Drikus van Oost: maar dat is toch simpel? Holec Ridderkerk is overgenomen door Alstom. Inkopen bij de concurrent ligt minder voor de hand. En wat betreft de feiten: Alstom Ridderkerk is niet naar de knoppen gegaan, het bestaat nog steeds.

Chris van Dijk|15.06.20|15:17

Ik vind dat als er Tjeche al goed is getest dat we in Nederland veel eerder de treinen op de HSL traject kunnen inzetten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.