ICNG van Alstom op testbaan Tsjechië, bron: NS

NS bestelt achttien extra ICNG’s voor HSL

De NS heeft nog eens achttien Intercity Nieuwe Generatie treinen besteld bij de Franse fabrikant Alstom. Het materieel wordt vanaf 2025 ingezet op de HSL tussen Amsterdam en Brussel. Hiermee komen 8.200 extra zitplaatsen beschikbaar voor de hogesnelheidsverbinding naar België.

De bestelling komt bovenop de 79 Intercity’s Nieuwe Generatie (ICNG) waarvoor de bedrijven eerder een contract sloten. De treinen hebben een topsnelheid van 200 kilometer per uur. NS investeert ruim 200 miljoen euro in deze aanvullende bestelling, aldus het vervoersbedrijf maandag.

De ICNG’s voor de verbinding naar België bestaan uit acht rijtuigen. “Daarmee beschikt de nieuwe vloot straks over meer capaciteit dan de huidige treinen naar Brussel, wat nodig is om de toekomstige reizigersgroei op te vangen”, stelt NS.

Technische aanpassingen

De trein die de ICNG België wordt genoemd lijkt erg op de ICNG-trein die voor het binnenlands vervoer is besteld, maar heeft een aantal technische aanpassingen. Zo zijn er onder meer extra voorzieningen nodig om op het Belgische spoornet te rijden. Verder is er in deze versie meer ruimte voor bagage en een extra toilet.

De ICNG België is net als de 79 ICNG’s die vanaf 2021 in Nederland gaan rijden, gebaseerd op het Coradio-concept van Alstom. Hiervan zijn er wereldwijd al 2.400 verkocht. Alstom past het bestaande concept aan voor het Nederlandse spoor. Zo moeten deze treinen kunnen rijden op 25 kV bovenleidingspanning (hogesnelheidslijn) en op 1,5 kV (hoofdrailnet). De treinen worden verder uitgerust met zowel ERTMS als ATB, om ervoor te zorgen dat de treinen op de HSL en het hoofdrailnet ingezet kunnen worden.

Fyra-opvolger

Met de komst van de ICNG België krijgt de Fyra nu echt een opvolger. Sinds de NS deze door storingen geplaagde treinen in 2013 van het spoor haalde, wordt er als tussenoplossing over de HSL gereden met Traxx-locomotieven van Bombardier. Het Fyra-debacle kostte de NS zo’n 67 miljoen euro.

Wanneer de nieuwe intercity’s vanaf 2025 gaan rijden, komt het huidige IC direct- en Intercity Brussel-materieel beschikbaar voor de inzet op het binnenlandse hoofdrailnet en kan het eventueel ook naar Brussel rijden.

Bron: ANP

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “NS bestelt achttien extra ICNG’s voor HSL”

Wil van den Hurk|08.08.19|12:08

Gisteren op reis geweest met de trein, slechte airco in de VIRM’s,
in Amsterdam overgestapt in een treinstel 9400 gaan zitten, het werd niet beter.
Als de trein dan vol stroomt wordt helemaal een oven. Ik heb nu maar besloten dat ik met temperaturen boven de 20 graden niet meer met de trein ga.
Als de verlichting overdag in de trein uitgedaan wordt, kan de airco een trap(je) hoger
ZONDER DAT HET EXTRA ENERGIE KOST!

Sjoerd Ydema|08.08.19|12:38

“Hiermee komen 8.200 extra zitplaatsen beschikbaar voor de hogesnelheidsverbinding naar België.” Dit lijkt mij onzin; de nieuwe treinen gaan de oude vervangen. Dus 8200 zitplaatsen extra, betekend dat elke trein 8200/18= 455 zitplaatsen moeten bieden, BOVENOP het aantal zitplaatsen wat de nieuwe treinen al moeten hebben om de oude (huidige) treinen 1-op-1 te vervangen. En deze nieuwe treinen zijn geen dubbeldeks materieel….
Lijkt me dus een fout in het artikel.

Drikus van Oost|09.08.19|22:51

Wat ik al jaren niet begrijp is dat de tractie uitrusting van nieuwe treinen niet meer in Nederland gemaakt worden, voorheen Holec Ridderkerk. Hier zat veel kennis om tractie installaties te ontwerpen en te bouwen. De laatste 25 jaar zijn veel technisch hoogstaande bedrijven naar de knoppen geholpen door o.a. de overheid die helemaal niets heeft gedaan om de knowhow te behouden. Buiten de deur aanschaffen is nl. goedkoper, b.v. bij AnsaldoBreda in Italie de Fyra daar wordt je blij van…

Roger de Lang|13.08.19|21:18

jullie zeuren wel heb je bij arriva in limburg eens gezien hoe die werken iedere x te laat
en als 1 treinof 2 treinen uitvallen is meteen dienstregeling in de war boord pc doet niet of is niet juist of wc kapot en na 6 maanden is de trein nog niet gemaakt nou nee danken lokale vervoerder s hoor je niemand over zoals qbuzz connexxion arriva abellio keolis

Roger de Lang|13.08.19|21:18

km

Arco Sierts|15.08.19|17:26

@ Drikus van Oost: maar dat is toch simpel? Holec Ridderkerk is overgenomen door Alstom. Inkopen bij de concurrent ligt minder voor de hand. En wat betreft de feiten: Alstom Ridderkerk is niet naar de knoppen gegaan, het bestaat nog steeds.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.