ICNG-trein NS

NS wil intercity Amsterdam-Brussel met 40 minuten versnellen

Bron: NS

NS is een onderzoek gestart om te kijken wat reizigers van het plan vinden om de Intercity Brussel tussen Amsterdam en Brussel met veertig minuten te versnellen. Volgens de spoorvervoerder kan de reistijd worden verkort door veel stations over te slaan en met de inzet van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) per 2025. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Hendriëlle de Groot

9 reacties op “NS wil intercity Amsterdam-Brussel met 40 minuten versnellen”

Marc Busio|16.02.22|09:54

Ik denk dat je weinig onderzoek hoeft te doen om vast te stellen dat er vooral bij de Zuiderburen veel tijd verloren gaat door stops en omwegen die enkel bedoeld zijn voor binnenlandse belangen en bovendien om deze trein t.o.v. Thalys zo langzaam mogelijk te maken. Daar kan de NS niets aan veranderen en dat is des te pijnlijker omdat deze nieuwe, moderne treinen niet optimaal benut kunnen worden.

R C|16.02.22|13:55

Als je een snelle trein wilt nemen, neem je de Thalys. Als je net wat goedkoper uit wilt zijn en zo wat langer onderweg bent, neem je de IC Brussel. Wat moeten de mensen uit Breda hiervan vinden, die zo lang hebben gewacht destijds op een snelle verbinding naar Antwerpen? Ook Mechelen en Luchthaven Zaventem zijn handige bestemmingen om met een directe verbinding te blijven aandoen. Schrap dan alleen Noorderkempen, Antwerpen-Berchem en Brussel-Noord.

R C|16.02.22|13:59

Wat moeten reizigers uit Breda hier wel niet van denken? Die hebben destijds zo lang moeten wachten op een snelle verbinding naar Antwerpen. Als je net wat sneller in Antwerpen of Brussel wilt zijn, neem je de Thalys.

Marc van der Lee|16.02.22|14:41

Er gaan geruchten rond dat de nieuwe TRAXX-locs die de NMBS heeft besteld in de toekomst een aanvulling gaan vormen op de IC-Brussel die de NS met de ICNG wil gaan rijden. Deze Belgische trein zou dan grotendeels de route volgen van de huidige NS-trein (ook een TRAXX), met als verschil dat de Belgische locs en rijtuigen geschikt zijn voor 200km/u en dus toch nog een aantal minuten kunnen winnen ten opzichte van de huidige IC-Brussel.

Marc van der Lee|16.02.22|14:47

Als deze plannen realiteit worden, dan denk ik dat dit goed nieuws is voor iedereen. De NMBS TRAXX treinen zullen de huidige verbinding lichtelijk verbeteren, en de NS ICNG zal een soort IC-Brussel+ gaan worden, met aanzienlijke snelheidsverbeteringen. Mochten er vanaf Amsterdam in de toekomst meer langeafstandstreinen vertrekken (denk aan bestemming Lyon/Barcelona) dan kunnen die minder vaak stoppen tot Brussel, omdat de nieuwe treinen van NMBS en NS deze trein goed kunnen aanvullen.

Paul De Graaff|17.02.22|14:40

Het versnellen van de verbinding Randstad – Brussel en het doortrekken daarvan richting Lelystad en mogelijk in de toekomst Zwolle en Groningen kan ik alleen maar toejuichen. De langzame verbinding via Breda lijkt mij minder geslaagd. Het lijkt mij dan zinvoller om de trein vanaf Zwolle, Arnhem en Den Bosch door te trekken naar Antwerpen en Brussel met minder stops in België.

Paul De Graaff|17.02.22|14:44

Het meest ideaal lijkt mij een ICNG-route Groningen-Zwolle-Lelystad-Randstad-België. Een langzame route via Breda lijkt mij weinig toevoegen, dan lijkt me me beter om de route Zwolle-Arnhem-Den Bosch-Breda te verlengen naar Antwerpen en Brussel.

Robert Roos|21.02.22|11:59

Prima actie. Eindelijk wordt stapsgewijs het jaren geleden gemaakte plan ingevoerd. De HSL als onderdeel van het landelijke Railnet waar treinen uit noord en zuid over konden rijden naast de internationale treinen naar Frankrijk en London via België.
De vervoerder is er voor de reiziger. Helaas is in het gehele proces veelal gepraat over van alles waar de klant min of meer een buitenstaander of een afgeleide was.
Kortom, Noord en Zuid Nederland ook laten profiteren van de HSL. Ben benieuwd of de toeslag die de vervoerder moet betalen voor het gebruik van de HSL ook wordt losgelaten (de HSL is gen ProRail of NS, is een RWS ontwerp en tot 2031 gegund aan Infraspeed BV).
Breda straks de poort voor Zuidwest/Zuidoost Nederland (samen met Liège/Maastricht) voor de Zuidelijke HSL verbindingen en de HSL-knoop Brussel.
SUCCES!!

Loek van der Heide|13.12.22|12:44

Geachte heer, De Graaff, Waarom heeft u het met de ICNG/B het alleen over ‘Groningen-Zwolle (-Breda-Brussel): Bestaat Leeuwarden niet voor u? Wat betreft de lijn (Leeuwarden/Groningen)-Zwolle- Arnhem- Den Bosch doortrekken naar Antwerpen EN Luik Is helemaal ook mijn idee. Dit betreft dan ‘Inhaalslag op de ‘Perifere-haak’ (Noord NL, – Overijssel/Achterhoek- Gelderland- Maas/Peel regio – Brussel/Luik.
Westwaarts: Harlingen-Anna Palowna (Ammsterdam-havens Noord- Schiphol) / Harlingen-Bremen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS wil intercity Amsterdam-Brussel met 40 minuten versnellen | SpoorPro.nl
ICNG-trein NS

NS wil intercity Amsterdam-Brussel met 40 minuten versnellen

Bron: NS

NS is een onderzoek gestart om te kijken wat reizigers van het plan vinden om de Intercity Brussel tussen Amsterdam en Brussel met veertig minuten te versnellen. Volgens de spoorvervoerder kan de reistijd worden verkort door veel stations over te slaan en met de inzet van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) per 2025. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Hendriëlle de Groot

9 reacties op “NS wil intercity Amsterdam-Brussel met 40 minuten versnellen”

Marc Busio|16.02.22|09:54

Ik denk dat je weinig onderzoek hoeft te doen om vast te stellen dat er vooral bij de Zuiderburen veel tijd verloren gaat door stops en omwegen die enkel bedoeld zijn voor binnenlandse belangen en bovendien om deze trein t.o.v. Thalys zo langzaam mogelijk te maken. Daar kan de NS niets aan veranderen en dat is des te pijnlijker omdat deze nieuwe, moderne treinen niet optimaal benut kunnen worden.

R C|16.02.22|13:55

Als je een snelle trein wilt nemen, neem je de Thalys. Als je net wat goedkoper uit wilt zijn en zo wat langer onderweg bent, neem je de IC Brussel. Wat moeten de mensen uit Breda hiervan vinden, die zo lang hebben gewacht destijds op een snelle verbinding naar Antwerpen? Ook Mechelen en Luchthaven Zaventem zijn handige bestemmingen om met een directe verbinding te blijven aandoen. Schrap dan alleen Noorderkempen, Antwerpen-Berchem en Brussel-Noord.

R C|16.02.22|13:59

Wat moeten reizigers uit Breda hier wel niet van denken? Die hebben destijds zo lang moeten wachten op een snelle verbinding naar Antwerpen. Als je net wat sneller in Antwerpen of Brussel wilt zijn, neem je de Thalys.

Marc van der Lee|16.02.22|14:41

Er gaan geruchten rond dat de nieuwe TRAXX-locs die de NMBS heeft besteld in de toekomst een aanvulling gaan vormen op de IC-Brussel die de NS met de ICNG wil gaan rijden. Deze Belgische trein zou dan grotendeels de route volgen van de huidige NS-trein (ook een TRAXX), met als verschil dat de Belgische locs en rijtuigen geschikt zijn voor 200km/u en dus toch nog een aantal minuten kunnen winnen ten opzichte van de huidige IC-Brussel.

Marc van der Lee|16.02.22|14:47

Als deze plannen realiteit worden, dan denk ik dat dit goed nieuws is voor iedereen. De NMBS TRAXX treinen zullen de huidige verbinding lichtelijk verbeteren, en de NS ICNG zal een soort IC-Brussel+ gaan worden, met aanzienlijke snelheidsverbeteringen. Mochten er vanaf Amsterdam in de toekomst meer langeafstandstreinen vertrekken (denk aan bestemming Lyon/Barcelona) dan kunnen die minder vaak stoppen tot Brussel, omdat de nieuwe treinen van NMBS en NS deze trein goed kunnen aanvullen.

Paul De Graaff|17.02.22|14:40

Het versnellen van de verbinding Randstad – Brussel en het doortrekken daarvan richting Lelystad en mogelijk in de toekomst Zwolle en Groningen kan ik alleen maar toejuichen. De langzame verbinding via Breda lijkt mij minder geslaagd. Het lijkt mij dan zinvoller om de trein vanaf Zwolle, Arnhem en Den Bosch door te trekken naar Antwerpen en Brussel met minder stops in België.

Paul De Graaff|17.02.22|14:44

Het meest ideaal lijkt mij een ICNG-route Groningen-Zwolle-Lelystad-Randstad-België. Een langzame route via Breda lijkt mij weinig toevoegen, dan lijkt me me beter om de route Zwolle-Arnhem-Den Bosch-Breda te verlengen naar Antwerpen en Brussel.

Robert Roos|21.02.22|11:59

Prima actie. Eindelijk wordt stapsgewijs het jaren geleden gemaakte plan ingevoerd. De HSL als onderdeel van het landelijke Railnet waar treinen uit noord en zuid over konden rijden naast de internationale treinen naar Frankrijk en London via België.
De vervoerder is er voor de reiziger. Helaas is in het gehele proces veelal gepraat over van alles waar de klant min of meer een buitenstaander of een afgeleide was.
Kortom, Noord en Zuid Nederland ook laten profiteren van de HSL. Ben benieuwd of de toeslag die de vervoerder moet betalen voor het gebruik van de HSL ook wordt losgelaten (de HSL is gen ProRail of NS, is een RWS ontwerp en tot 2031 gegund aan Infraspeed BV).
Breda straks de poort voor Zuidwest/Zuidoost Nederland (samen met Liège/Maastricht) voor de Zuidelijke HSL verbindingen en de HSL-knoop Brussel.
SUCCES!!

Loek van der Heide|13.12.22|12:44

Geachte heer, De Graaff, Waarom heeft u het met de ICNG/B het alleen over ‘Groningen-Zwolle (-Breda-Brussel): Bestaat Leeuwarden niet voor u? Wat betreft de lijn (Leeuwarden/Groningen)-Zwolle- Arnhem- Den Bosch doortrekken naar Antwerpen EN Luik Is helemaal ook mijn idee. Dit betreft dan ‘Inhaalslag op de ‘Perifere-haak’ (Noord NL, – Overijssel/Achterhoek- Gelderland- Maas/Peel regio – Brussel/Luik.
Westwaarts: Harlingen-Anna Palowna (Ammsterdam-havens Noord- Schiphol) / Harlingen-Bremen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.