Renfe-train-on-viaduct

Spanje zet ruim 24 miljard euro opzij voor spoorinfrastructuur

foto: Renfe

De Spaanse regering heeft voor investeringen in de spoorinfrastructuur in de komende vijf jaar 24,2 miljard euro gereserveerd. Dat heeft minister van Transport en Mobiliteit Raquel Sánchez deze week bekendgemaakt.

Het bedrag wordt uitgesmeerd over zowel de hogesnelheidslijnen als ook het reguliere spoor. Daarnaast profiteren ook de goederenvervoerders van de geplande investeringen. Over een aantal maanden zal het ministerie details bekendmaken van het Mercancías 30-initiatief, waarmee het aandeel van het goederenspoor in het totale transport vergroot moet worden.

Ruimte voor 750 meter-treinen

Concrete plannen zijn er ook. Zo moeten de trajecten Bobadilla-Algeciras en Zaragoza-Teruel-Sagunto geëlektrificeerd en geschikt gemaakt worden voor 750 meter-treinen. Daarnaast wordt er gewerkt aan verbeteringen aan de Mediterranean Rail Freight Corridor, onder meer in Almería en Granada.

Volgend jaar wordt tevens het Cercanías 25-plan onthuld, waarmee onder andere stappen moeten worden gezet in de digitalisering en verbetering van de reizigerservaring. Tevens liet Sánchez weten – zonder in details te treden – dat de commerciële diensten volgend jaar meer treinen naar bestemmingen zullen laten rijden.

Voor de middellange termijn is er volgens Sánchez de noodzaak om meer werk te maken van het grensoverschrijdend treinverkeer met Frankrijk en Portugal en verbindingen met havens en logistieke centra.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.