ICE

DB wil reizigers uit het vliegtuig lokken met extra treinen

Om beter te kunnen concurreren met binnenlandse vluchten, gaat Deutsche Bahn vanaf medio december op de meest populaire vliegtrajecten extra treinen en snellere treinen laten rijden. Onder meer tussen Berlijn en Keulen komen er drie treinen bij per dag die het traject ook nog een half uur sneller afleggen dan het huidige materieel op dit traject.

Ook op de route Düsseldorf-Keulen-München, van Hamburg naar de luchthaven van Frankfurt en tussen Berlijn en München komen er nieuwe treinen bij. Volgens Deutsche Bahn is er op acht van de tien meest gebruikte binnenlandse Duitse vliegroutes een snel en milieuvriendelijk alternatief in de vorm van de trein. Een ICE met dertien rijtuigen kan vijf keer zoveel mensen vervoeren als een middellangeafstandsvliegtuig. Deze extra lange treinen mogen op dit moment alleen nog rijden op het traject München – Stuttgart – Frankfurt Airport – Keulen – Dortmund – Hamburg.

Dubbeldekkers

Elke drie weken wordt er zo’n nieuwe ICE afgeleverd bij Deutsche Bahn. Verder is nieuw in de Duitse dienstregeling voor 2022, dat er dubbeldekstreinen gaan rijden op het langeafstandstraject Dortmund/Münster – Siegen – Frankfurt/Main. Ook komen er ICE-treinen ter vervanging van de Intercity’s op andere verbindingen, bijvoorbeeld op het traject Frankfurt / Karlsruhe – Stuttgart – Ulm – München.

Ook aan de internationale verbindingen is gewerkt. De reistijd op de route tussen München en Zürich wordt met 30 minuten teruggebracht tot ongeveer drie en een half uur. Dit wordt mogelijk door de aanwezigheid van het Europese treinbesturingssysteem ETCS in de Zwitserse treinen. De kortere reistijd geldt vanaf december voor de helft van de ritten, de rest volgt waarschijnlijk in april In de toekomst rijdt er dagelijks een nieuwe Railjet-verbinding zonder overstap van Frankfurt naar de Bodensee, Vorarlberg en verder naar Wenen via de inmiddels geëlektrificeerde zuidelijke lijn Ulm – Ravensburg – Friedrichshafen.

Denemarken

Richting het noorden groeit het aantal verbindingen met Denemarken vanaf de zomer van zeven naar acht per richting. In de winter zijn er nog vijf ritten in elke richting tussen Denemarken en Duitsland. Met Kerstmis en rond de jaarwisseling is er ook een terugreis tussen Hamburg en Kopenhagen ’s nachts beschikbaar.

Verder is DB betrokken bij de twee nieuwe nachttreinverbindingen van Wenen via München naar Parijs en van Zürich via Bazel en Keulen naar Amsterdam. De twee nieuwe Nightjet-lijnen verbinden in totaal 15 Duitse steden met het Europese nachttreinnetwerk.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB wil reizigers uit het vliegtuig lokken met extra treinen | SpoorPro.nl
ICE

DB wil reizigers uit het vliegtuig lokken met extra treinen

Om beter te kunnen concurreren met binnenlandse vluchten, gaat Deutsche Bahn vanaf medio december op de meest populaire vliegtrajecten extra treinen en snellere treinen laten rijden. Onder meer tussen Berlijn en Keulen komen er drie treinen bij per dag die het traject ook nog een half uur sneller afleggen dan het huidige materieel op dit traject.

Ook op de route Düsseldorf-Keulen-München, van Hamburg naar de luchthaven van Frankfurt en tussen Berlijn en München komen er nieuwe treinen bij. Volgens Deutsche Bahn is er op acht van de tien meest gebruikte binnenlandse Duitse vliegroutes een snel en milieuvriendelijk alternatief in de vorm van de trein. Een ICE met dertien rijtuigen kan vijf keer zoveel mensen vervoeren als een middellangeafstandsvliegtuig. Deze extra lange treinen mogen op dit moment alleen nog rijden op het traject München – Stuttgart – Frankfurt Airport – Keulen – Dortmund – Hamburg.

Dubbeldekkers

Elke drie weken wordt er zo’n nieuwe ICE afgeleverd bij Deutsche Bahn. Verder is nieuw in de Duitse dienstregeling voor 2022, dat er dubbeldekstreinen gaan rijden op het langeafstandstraject Dortmund/Münster – Siegen – Frankfurt/Main. Ook komen er ICE-treinen ter vervanging van de Intercity’s op andere verbindingen, bijvoorbeeld op het traject Frankfurt / Karlsruhe – Stuttgart – Ulm – München.

Ook aan de internationale verbindingen is gewerkt. De reistijd op de route tussen München en Zürich wordt met 30 minuten teruggebracht tot ongeveer drie en een half uur. Dit wordt mogelijk door de aanwezigheid van het Europese treinbesturingssysteem ETCS in de Zwitserse treinen. De kortere reistijd geldt vanaf december voor de helft van de ritten, de rest volgt waarschijnlijk in april In de toekomst rijdt er dagelijks een nieuwe Railjet-verbinding zonder overstap van Frankfurt naar de Bodensee, Vorarlberg en verder naar Wenen via de inmiddels geëlektrificeerde zuidelijke lijn Ulm – Ravensburg – Friedrichshafen.

Denemarken

Richting het noorden groeit het aantal verbindingen met Denemarken vanaf de zomer van zeven naar acht per richting. In de winter zijn er nog vijf ritten in elke richting tussen Denemarken en Duitsland. Met Kerstmis en rond de jaarwisseling is er ook een terugreis tussen Hamburg en Kopenhagen ’s nachts beschikbaar.

Verder is DB betrokken bij de twee nieuwe nachttreinverbindingen van Wenen via München naar Parijs en van Zürich via Bazel en Keulen naar Amsterdam. De twee nieuwe Nightjet-lijnen verbinden in totaal 15 Duitse steden met het Europese nachttreinnetwerk.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.