
KLM-directeur: trein is geen alternatief voor vliegtuig
Volgens KLM-directeur Pieter Elbers zijn er niet veel mogelijkheden om op grote schaal KLM-vluchten te vervangen door treinreizen. “Behalve Brussel zal het een hele uitdaging blijven, simpelweg omdat het enorm veel geld gaat kosten om de benodigde infrastructuur aan te leggen”. Investeren in zuinige vliegtuigen en schone brandstoffen is volgens Elbers een beter idee.
Verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen boekten tijdens de coronapandemie vooruitgang bij het verschuiven van vluchten naar treinen. Zo schrapte Air France binnenlandse vluchten tussen Parijs Orly en Bordeaux, Lyon en Nantes ten gunste van de TGV-hogesnelheidstreinen. Dit in ruil voor financiële steun vanuit de Franse overheid in het kader van het Covid-19 steunpakket. En in afwachting van klimaatwetgeving zouden nog minstens drie routes kunnen worden geschrapt op een vergelijkbare manier.
Brussel, Londen en Berlijn
KLM ziet geen mogelijkheden voor soortgelijke acties en eisen vanuit de overheid. Maar dat betekent niet dat het niet op zoek is naar mogelijkheden om reizigers op de trein te zetten. Begin vorig jaar, net voor de pandemie, verving de luchtvaartmaatschappij een van haar toen vijf dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Brussel door een aansluiting op de Thalys.
“Behalve Brussel zal het een hele uitdaging blijven door het simpele feit dat het enorm veel geld gaat kosten om de nodige spoorinfrastructuur aan te leggen”, aldus Elbers in een interview met reissite Skift.com. Hij noemt daarbij Londen, ongeveer 3 tot 3,5 uur met de trein vanuit Amsterdam, als een plek waar treinverbindingen zouden kunnen werken. Maar Berlijn, met een treinreis van 8 uur, is dan weer geen goede bestemming is om de trein te pakken in plaats van het vliegtuig, ondanks dat het slechts 200 kilometer verder is dan Heathrow van Schiphol. “Ik zie echt geen mogelijkheden om op grote schaal vluchten te vervangen.”
Lees ook:
- Van Veldhoven wil liever geen verstrekken voor nieuwe nachttrein
- Frankrijk verbiedt korte binnenlandse vluchten ten gunste van de trein
- Franse overheid eist ruimte voor de trein in ruil voor staatssteun Air France-KLM
- Air France-KLM noemt trein als alternatief voor korte vluchten
- ‘De trein in plaats van het vliegtuig op Europese bestemmingen levert 8,35 miljoen ton CO2-reductie op’
- ‘Keuze voor trein in plaats van vliegtuig levert geen milieuwinst op’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Van Boxtel en de milieubeweging hebben een broodje aap verkocht. De snelle trein naar Berlijn zal lang niet zo snel zijn en laat langer op zich wachten. En maar een handvol bestemmingen zijn aangesloten op het HSL-netwerk vanuit A’dam.
Ook is er nu capaciteitsgebrek, zoals de VRT heeft uitgezocht: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/07/wat-als-we-allemaal-de-trein-zouden-nemen-in-plaats-van-het-vlie/
Nachttreinen nu gepromoot met meer overlast langs het spoor en nachtvluchten afgeremd? raar
Het vliegtuig is ook nog veel prettiger, dan zo een trein, die òf te laat komt, òf uitvalt. Dat gebeurt vaker, dan bij een vliegtuig.
Trouwens… Het vliegtuig is ook veel comfortabeler in Economy, dan de trein in de brugklas, euh… eerste klas.