Britse vervoerder zet diesellocs in vanwege hoge elektriciteitsprijzen

Hoge elektriciteitskosten hebben de Britse goederenvervoerder Freightliner gedwongen om hun elektrische locomotieven aan de kant te zetten en tijdelijk met diesellocomotieven te gaan rijden. Freightliner heeft 23 elektrische locs in bedrijf.

De goederenvervoerder zegt dat de elektriciteitskosten tussen september en oktober met 210 procent zijn gestegen, waardoor het kostenplaatje in het geding komt. De stap om met diesellocomotieven te gaan rijden wordt met tegenzin genomen, zo zegt Freightliner in een reactie.

Het bedrijf hoopt dat spoorbeheerder Network Rail en de Britse regering snel met oplossingen komen waarmee de elektriciteitskosten teruggedrongen kunnen worden, om zo het goederenvervoer per elektrische locomotief weer rendabel te maken.

Freightliner heeft zoals gezegd 23 elektrische locomotieven in bedrijf, zowel van Klasse 90 als Klasse 86. De elektrische exemplaren hebben een aandeel van ongeveer 10 procent in de totale Freightliner-vloot.

Het hele verhaal lees je op RailFreight.com.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Britse vervoerder zet diesellocs in vanwege hoge elektriciteitsprijzen | SpoorPro.nl

Britse vervoerder zet diesellocs in vanwege hoge elektriciteitsprijzen

Hoge elektriciteitskosten hebben de Britse goederenvervoerder Freightliner gedwongen om hun elektrische locomotieven aan de kant te zetten en tijdelijk met diesellocomotieven te gaan rijden. Freightliner heeft 23 elektrische locs in bedrijf.

De goederenvervoerder zegt dat de elektriciteitskosten tussen september en oktober met 210 procent zijn gestegen, waardoor het kostenplaatje in het geding komt. De stap om met diesellocomotieven te gaan rijden wordt met tegenzin genomen, zo zegt Freightliner in een reactie.

Het bedrijf hoopt dat spoorbeheerder Network Rail en de Britse regering snel met oplossingen komen waarmee de elektriciteitskosten teruggedrongen kunnen worden, om zo het goederenvervoer per elektrische locomotief weer rendabel te maken.

Freightliner heeft zoals gezegd 23 elektrische locomotieven in bedrijf, zowel van Klasse 90 als Klasse 86. De elektrische exemplaren hebben een aandeel van ongeveer 10 procent in de totale Freightliner-vloot.

Het hele verhaal lees je op RailFreight.com.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.